1515
Annons

Bitcoin-brytning drar nu mer ström än Irland

Det är inte bara värdet på kryptovalutan bitcoin som skjutit i höjden under 2017. Enligt nya beräkningar har även mängden ström som går åt till att utvinna nya bitcoin ökat kraftigt.

I takt med att priset på bitcoin sjuter i höjden har även energin som går åt till att bryta nya ökat.
I takt med att priset på bitcoin sjuter i höjden har även energin som går åt till att bryta nya ökat.Foto:Rick Bowmer

Intresset för bitcoin och andra kryptovalutor har skjutit i höjden under 2017 i takt med att bitcoinpriset slår rekord efter rekord. Enligt Coindesk handlas en bitcoin på fredagen för omkring 8 200 dollar vilket innebär att priset stigit med drygt 720 procent sedan årsskiftet. 

Läs mer: Efter raset – nu slår bitcoin nya rekord

Det är dock inte bara priset på bitcoin som har stigit kraftigt. Enligt beräkningar från Digiconomist har energin som går till att utvinning nya bitcoins stigit med 30 procent bara den senaste månaden och är nu uppe i drygt 29 TWh om året eller 0,13 procent av världens totala energikonsumtion. 

Enligt The Next web är det är mer än vad 159 olika länder, däribland Irland konsumerar. 

Utvinningen av nya bitcoin kallas för mining och är den process som verifierar transaktioner. Något förenklat går det till så att datorer i nätverket löser komplicerade matematiska problem och när de lyckas med detta skapas ett nytt block i blockkedjan och som belöning tilldelas man bitcoin. 

När ytterligare datorkraft läggs på att lösa dessa problem ökar svårighetsgraden att skapa nya block.

Det kan även vara värt att notera att Digiconomists siffror bygger på uppskattningar då den exakta siffran är i princip omöjlig att ta fram. 

Läs mer: Nu lanseras Europas första fond för kryptovalutor


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?