1515

Bioservos vd: ”Därför väljer vi börsen”

En rad mindre teknikbolag står på tur att börsnoteras i år. Innan sommaren väntas livevideo-pionjärerna Bambuser, robotteknikbolaget Bioservo, med Börje Salming bland ägarna, och budappen Urb-it alla ta steget. 

Delägaren Börje Salming testar Bioservos mjuka robotikhandske för industrin. Till höger: vd Erik Landgren.
Delägaren Börje Salming testar Bioservos mjuka robotikhandske för industrin. Till höger: vd Erik Landgren.

Det råder bråda tider för alla de små teknikbolag som siktar på en börsnotering i år. Alla vill noteras snabbt, innan vinden vänder på marknaden. 

Di Digital har redan rapporterat om tre större noteringar inom tech-området som väntas senare i år. Ett av dessa är nätbutiken Boozt, vars ägare Verdane Capital (NTL) hoppas på en exit via börsen. Ett annat är hörlur- och högtalarbolaget Zound Industries (NTL). Det tredje är investmentbolaget Pomegranate Investment (NTL), med inriktning mot Irans tech-sektior. Alla tre spås få värderingar i miljardklassen. 

Tillhörande artikel: Många bränner sig på glödheta tech-noteringar

Närmast till hands ligger dock tre mindre tech-noteringar. Ett av dem är de svenska livevideo-pionjärerna Bambuser (NTL) som noteras på First North den 5 maj. 

Några veckor senare, den 22 maj, är det dags för det så kallade exoskeleton-bolaget Bioservo (NTL) att kliva in på samma lista. Bolaget, med NHL-veteranen Börje Salming på ägarlistan, är främst känt för sin så kallade robothandske som används inom vården för patienter med grepproblem. Man utvecklar även en version av denna handske för användning industrin, och har tecknat samarbetsavtal med GM och Airbus.

”Tillsammans med dem tar vi nu fram en mjuk robotikhandske för att öka effektiviteten och motverka arbetsskador. De här bolagen drabbas av höga kostnader när medarbetarna blir sjukskrivna på grund av arbetsskador”, förklarar vd Erik Landgren.

Vi är måna om att inte överspela våra nyheter

Än så länge är Bioservo ett litet bolag med ett 20-tal medarbetare i Kista utanför Stockholm. Bland investerarna finns hockeylegenden Börje Salming. I fjol hade bolaget en omsättning på drygt 11 Mkr och ett resultat på -12,6 Mkr.

Bolagets teckningskurs innebär en värdering på 150 Mkr. Ovanpå det ska man ta in 60–75 Mkr i en nyemission vars teckningsperiod löper på ut nu på fredag.

Vi går till börsen för att synliggöra bolaget och skapa en kvalitetsstämpel inför våra stora, internationella kunder. Sedan behöver vi även ta in kapital, bland annat för att få igång en storskalig produktion i samarbete med en partner. Vi vill även realisera andra produkter, exempelvis en snarlik produkt för avlastning av axlar”, säger vd:n.

Läs mer: Börje Salming: ”Hoppas handsken blir en hit” 

Risken att aktien åker berg-och-dalbana efter noteringen tar han med en nypa salt.

”Vår värdering ligger i linje med andra bolag i sektorn. Jag tror den är rimlig och vi är måna om att inte överspela våra nyheter”, säger han.

Ett tredje techbolag som flaggat för en notering innan sommaren är Urb-it, en app som låter butiker erbjuda snabb och personlig leverans av sina varor med hjälp av frilansande ”Urbers”. Di Digital rapporterade nyligen om en serie chefsavhopp på bolaget. Bland annat har finanschefen, teknikchefen och marknadschefen lämnat bolaget som även lider av stora förluster och låg tillväxt.

Läs mer: Chefsflykt inför Urb-its börsnotering 

Men trots utmaningarna uppger vd Mats Forsberg att planerna på en notering innan sommaren står fast.

”Vi är snart klara med de sista ankarinvesterarna och efter det går vi ut med prospektet”, sa han till Di Digital i onsdags.

Mer och turbulensen bland tech-noteringarna i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden170426

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?