1515

Bimobject dubblar sin försäljning

Bimobject, ett techbolag inom byggsektorn, spår sig nå en miljon användare under 2018. Aktien stiger på börsen.

Bimobjects vd Stefan Larsson. Foto: Press
Bimobjects vd Stefan Larsson. Foto: Press

Bimobject hade en nettoomsättning under tredje kvartalet om 15,3 miljoner kronor (7,4) och faktureringen uppgick till 17,6 miljoner kronor (7,4).

Koncernens resultat före skatt uppgick till -16,7 miljoner kronor (-10,0).

Bimobject inledde året med det uttalade målet att nå följande milstolpar: 500.000 registrerade användare, 1.000 publicerade tillverkare och 100 miljoner produktvisningar.

"Redan under årets tredje kvartal hade vi nått de två första, och vi har i skrivande stund med goda marginaler passerat dem alla tre", kommenterar vd Stefan Larsson.

Efter drygt 20 minuters handel hade aktien stigit med 5 procent på Stockholmsbörsen till 27,3 kronor. (Följ kursen här.)

Läs mer: Så ska techbolagen pressa priserna i byggsektorn

Bimobject hjälper tillverkare att skapa virtuella versioner av sina produkter och lägga in dem i en visuell, så kallad BIM-databas (Building Information Modeling). Det rör sig om allt från fönster och fläktsystem till vitvaror och möbler.

Bimobjects fakturerade försäljning ökade med 138 procent under tredje kvartalet jämfört med motsvarande period under 2016, och bolaget har nu siktet inställt på en ännu snabbare tillväxt under årets sista kvartal, heter det.

”Vi har i skrivande stund passerat 600.000 registrerade användare, och räknar med att nå en miljon användare under 2018”, skriver vd.

(Direkt/Di Digital)


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?