1515

Bianca Ingrosso blir rådgivare åt börsnoterat modebolag

Nätbutiken Nelly, som säljer accessoarer och kläder, visade på minskad lönsamhet och en avmattad tillväxt senaste kvartalet. Nu ingår bolaget ett samarbete med medieprofilen Bianca Ingrosso – som blir ny ”kreativ rådgivare”.

Bianca Ingrosso ingår ett nytt samarbete.
Bianca Ingrosso ingår ett nytt samarbete.Foto:Oskar Omne.

Det svenska e-handelsbolaget Nelly NELLY -3,61% Dagens utveckling , som är ett av tre affärsområden inom börsnoterade Qliro Group, har tecknat ett avtal om ett långsiktigt partnerskap med mediepersonligheten Bianca Ingrosso.

Enligt bolaget kommer Bianca Ingrosso att få titeln ”kreativ rådgivare” och samarbetet ska påverka Nellys alla större kampanjer under året. Hon har tidigare gjort reklam för Nelly på sociala medier och även agerat modell för bolagets kläder.

”Nelly.com har sedan flera år varit min ”go-to”-plats för inspiration, det känns så kul att jag kommer kunna vara med och påverka upplevelsen. Varumärkesmässigt är vi en genuin match, där jag ser fram emot att under 2020 kunna ge vår gemensamma målgrupp maxad modeinspiration”, säger Bianca Ingrosso i ett pressmeddelande.

Nelly har sedan en tid tillbaka visat på avmattad tillväxt och minskad lönsamhet. Bolagets rörelseresultat uppgick till blygsamma 0,5 miljoner kronor under tredje kvartalet 2019, jämfört med 19 Mkr för samma period ett år innan. 

Omsättningen i klädbolaget ökade dock med 7 procent till 330 Mkr.

”Nelly ökade omsättningen med 7 procent på en generellt svag marknad. Den svenska marknaden har varit utmanande och Svensk Handel rapporterar att hela modemarknaden krympte under kvartalet. Nelly uppvisade dock åter tillväxt i Sverige”, skrev bolaget i sin senaste kvartalsrapport.

Qliros aktie har stigit med ungefär 3 procent under måndagen efter nyheten. (Följ kursen här.)

Läs mer: Förlust för Qliro i tredje kvartalet – Nelly tynger 

25-åriga Bianca Ingrosso har på bara några år gått från att vara Pernilla Wahlgrens kändisdotter till en av Sveriges mest framgångsrika influerare. 

Via sitt företag Bianca Ingrosso AB bedriver hon bloggverksamhet, säljer annonsplatser och reklaminlägg på sociala medier, samt olika uppdrag inom mode och ”make-up”. 2018 gjorde bolaget en vinst på 8,5 miljoner kronor på en omsättning om 17,4 Mkr.

Läs mer: Rekordår för Sveriges influerare – så mycket tjänar de

I en tidigare intervju med Di har Bianca Ingrosso berättat att ett reklamsamarbete på Instagram kan kosta uppemot 200 000 kronor, för en enda bild. Samarbeten köps dock alltid in i paket, där flera typer av inlägg ingår.

”Jag fattar att det är sjuka siffror. Men jag säljer så pass bra att jag vet att jag är värd den siffran”, sa hon då.

Läs mer: Bianca Ingrosso får 200 000 kr för en bild 

2018 startade Bianca Ingrosso även sminkmärket Caia, som hon äger en tredjedel av. Under sitt första räkenskapsår redovisade kosmetikabolaget intäkter på nära 9 Mkr och gjorde en vinst på 1,5 Mkr.

I höstas stod det klart att Caia ingått ett samarbete med det börsnoterade videobolaget Bambuser BUSER -0,3% Dagens utveckling kring ”live video shopping”, en trend som blivit stor i Kina. Det innebär att nätbutiker sätter upp interaktiva live-sändningar där tittarna kan ställa frågor och snabbt och lätt köpa de varor som visas upp i sändningen. Sedan avtalet offentliggjordes i oktober har Bambusers aktie stigit med 21 procent. 

Läs mer: Kinas hetaste shoppingtrend intar Sverige: ”Många tycker det är lite läskigt”


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?