1515

BHG fortsätter uppköpsresan: ”Blir fler förvärv framöver”

E-handelsbolaget BHG, som rusat med 170 procent under de senaste 12 månaderna, köper 94 procent av det privatägda badrumsföretaget Hafa Bathroom Group. ”En kraftig förstärkning av våra egna varumärken”, säger bolagets vd och koncernchef Adam Schatz. Aktien klättrar 3,8 procent under tisdagen.

Adam Schatz, vd för BHG, Bygg Hemma Group.
Adam Schatz, vd för BHG, Bygg Hemma Group.Foto:Lars Jansson

Hafa Bathroom Group säljer främst produkter under de tre varumärkena Hafa, Noro och Westerbergs och är verksamt i samtliga nordiska länder och i Baltikum. Under 2020 omsatte den förvärvade verksamheten omkring 200 Mkr utanför BHG BHG +1,45% Dagens utveckling -kanaler.

BHG är indelat i två segment: möbler/inredning och gör det själv-segmentet, där den senare är lite större i omsättning och vinst.

”I gör det själv-segmentet har vi dels externa varumärken och dels en växande portfölj av egna varumärken, och Hafa är en kraftig förstärkning av våra egna varumärken”, kommenterar BHG:s vd och koncernchef Adam Schatz.

BHG har en tydlig strategi på tillväxt. Så sent som i mars köpte dotterbolaget Nordic Nest möbel och heminredningskedjan Svenssons i Lammhult. Och det finns fler uppköp att se fram emot framöver.

”Absolut, förvärv är en integrerad del i vår strategi. Vi har fyra strategiska hörnpelare som vi jobbar med organiskt, men använder M&A för att accelerera både tillväxt och strategiexekvering på de fyra strategiska hörnpelarna. Förvärv har vi hållit på med sedan 2012 och det här blir det 35:e uppköpet sedan 2012. Så säkert som någonting är i affärslivet så kommer det bli fler förvärv framöver”, kommenterar han.

Vd:n Anders Hofstedt och ledningen i Hafa Bathroom Group kommer fortsätta driva verksamhetens vidare expansion från Halmstad samt bibehåller ägande i bolaget.

”Det är en ytterst stark ledningsgrupp och en bra företagskultur som passar väl in med BHG.”

BHG och Hafa har inga egna fabriker, utan produktionen sker i Asien och Europa. Under det senaste året har fraktpriserna mellan Kina och Europa ökat kraftigt, men detta påverkar hela marknaden lika mycket, tycker Adam Schatz.

”Vi, precis som alla andra, får betala mer för containertrafiken. Det är ett globalt fenomen som vi följer noga, men det har åtminstone ännu inte gett några avgörande negativa avtryck i verksamheten”, avslutar han. 

BHG hade ett strålande år under 2020 och har sett aktien klättra med 170 procent under de senaste 12 månaderna. I samband med den fjärde kvartalsrapporten i januari i år höjdes tillväxtmålet från 10 miljarder kronor till 20 miljarder konor på medellångsikt medan marginalmålet höjdes från ”omkring” 7 procent till minst 7 procent.

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?