1515
Annons

BHG fortsätter uppköpsresan: ”Blir fler förvärv framöver”

E-handelsbolaget BHG, som rusat med 170 procent under de senaste 12 månaderna, köper 94 procent av det privatägda badrumsföretaget Hafa Bathroom Group. ”En kraftig förstärkning av våra egna varumärken”, säger bolagets vd och koncernchef Adam Schatz. Aktien klättrar 3,8 procent under tisdagen.

Adam Schatz, vd för BHG, Bygg Hemma Group.
Adam Schatz, vd för BHG, Bygg Hemma Group.Foto:Lars Jansson

Hafa Bathroom Group säljer främst produkter under de tre varumärkena Hafa, Noro och Westerbergs och är verksamt i samtliga nordiska länder och i Baltikum. Under 2020 omsatte den förvärvade verksamheten omkring 200 Mkr utanför BHG BHG -2,30% Dagens utveckling -kanaler.

BHG är indelat i två segment: möbler/inredning och gör det själv-segmentet, där den senare är lite större i omsättning och vinst.

”I gör det själv-segmentet har vi dels externa varumärken och dels en växande portfölj av egna varumärken, och Hafa är en kraftig förstärkning av våra egna varumärken”, kommenterar BHG:s vd och koncernchef Adam Schatz.

BHG har en tydlig strategi på tillväxt. Så sent som i mars köpte dotterbolaget Nordic Nest möbel och heminredningskedjan Svenssons i Lammhult. Och det finns fler uppköp att se fram emot framöver.

”Absolut, förvärv är en integrerad del i vår strategi. Vi har fyra strategiska hörnpelare som vi jobbar med organiskt, men använder M&A för att accelerera både tillväxt och strategiexekvering på de fyra strategiska hörnpelarna. Förvärv har vi hållit på med sedan 2012 och det här blir det 35:e uppköpet sedan 2012. Så säkert som någonting är i affärslivet så kommer det bli fler förvärv framöver”, kommenterar han.

Vd:n Anders Hofstedt och ledningen i Hafa Bathroom Group kommer fortsätta driva verksamhetens vidare expansion från Halmstad samt bibehåller ägande i bolaget.

”Det är en ytterst stark ledningsgrupp och en bra företagskultur som passar väl in med BHG.”

BHG och Hafa har inga egna fabriker, utan produktionen sker i Asien och Europa. Under det senaste året har fraktpriserna mellan Kina och Europa ökat kraftigt, men detta påverkar hela marknaden lika mycket, tycker Adam Schatz.

”Vi, precis som alla andra, får betala mer för containertrafiken. Det är ett globalt fenomen som vi följer noga, men det har åtminstone ännu inte gett några avgörande negativa avtryck i verksamheten”, avslutar han. 

BHG hade ett strålande år under 2020 och har sett aktien klättra med 170 procent under de senaste 12 månaderna. I samband med den fjärde kvartalsrapporten i januari i år höjdes tillväxtmålet från 10 miljarder kronor till 20 miljarder konor på medellångsikt medan marginalmålet höjdes från ”omkring” 7 procent till minst 7 procent.

 


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?