1515

Betalraketen Trustly omsätter 300 miljoner: ”Inga börsplaner i nuläget”

Det haussade fintechbolaget Trustly ökade sin omsättning med 63 procent i fjol. ”Vår pitch till e-handeln är att vi löser Europa”, säger Oscar Berglund.

Oscar Berglund tog över vd-jobbet på Trustly i fjol. Foto: Amanda Lindgren
Oscar Berglund tog över vd-jobbet på Trustly i fjol. Foto: Amanda Lindgren

Det tvåfaldiga Gasellbolaget Trustly såg tillväxten avta något under fjolåret. Ändå steg försäljningen med 63 procent till 306 miljoner kronor, enligt det färska bokslutet. Rörelseresultatet blev 27 Mkr.

”Det speglar fortsatt efterfrågan på produkterna från våra handlare och från konsumenterna”, säger Oscar Berglund, Trustlys vd.

Trustly (NTL) möjliggör betalningar och överföringar via bank, oberoende av betal- eller kreditkort. Transaktionerna sker inom loppet av några sekunder, även under kvällar och helger.

Trustly tar en andel av varje betalning från kunder som Boozt, Paypal och Transferwise.

”Vår pitch till e-handeln är att vi löser Europa. Med oss kan man sälja till fler än 400 miljoner europeiska konsumenter. Många av dem vill betala via sin bank”, säger Oscar Berglund.

Läs mer: ”En otrolig saga för ett svenskt bolag” 

En av Trustlys konkurrenter är det tyska bolaget Sofort, som sedan 2013 ägs av Klarna (NTL) i vad som uppgavs vara en miljardaffär.

Sverige är Trustlys enskilt största marknad men länder i det bolaget kallar för södra Europa står för 41 procent av omsättningen.

I fjol knöt bolaget till sig de svenska nischbankerna Nordnet och Avanza, vars användare därmed snabbt kan hämta pengar från konton i andra banker.

Just inom finanssektorn ser Oscar Berglund gott om utrymma för Trustly att förbättra den digitala betalningsprocessen.

”E-handlare har varit väldigt bra på att fokusera på kundupplevelsen. Hela flödet kring köp och betalning ska vara enkelt. En del finansaktörer har mer arbete att göra. Det vill vi gärna vara en del av”, säger han.

Betalmarknaden konsolideras i allt raskare takt. Nyligen köpte den franska börsjätten Ingenico det svenska betalbolaget Bambora för 14 miljarder kronor.

Men Trustlys huvudstrategi är att låta den egna verksamheten växa organiskt snarare än genom uppköp, enligt vd:n.

”Vi kan vara opportunistiska om vi ser något intressant. Men vår strategi är att växa organiskt i Europa och vara bäst på det vi gör, nämligen bankbetalningar”‚ säger Oscar Berglund.

Läs mer: Nordic Capital om miljardaffären: ”Hade gärna ägt Bambora längre” 

Under året ska Apples betalningslösning Apple Pay in på den relativt mogna svenska betalmarknaden. Trustly-chefen spår att tjänsten kommer att få begränsad inverkan på hur svenskar betalar via nätet.

”I fysiska affären kan Apple Pay nog ha en påverkan. Men det är inte lika uppenbart för mig att de kommer att ha en stor påverkan online i Sverige”, säger Oscar Berglund.

Planerar ni att gå till börsen?

”Nej, vi har inga sådana planer i nuläget.”

Är ni öppna för att ta in externt kapital?

”Vi har varit lönsamma i ett antal år och kunnat driva bolaget med egen kraft. I nuläget har vi inga planer på att ta in externt kapital, nej. Sedan är det förstås en ägarfråga.”


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?