1515
Annons

Betalraketen Trustly ökar vinsten med 150 procent

Det haussade fintechbolaget Trustly gjorde en rekordstor vinst under 2017. I år väntas intäkterna öka med 50 procent, enligt vd:n Oscar Berglund, och landa på drygt 700 miljoner kronor.

Trustlys vd Oscar Berglund.
Trustlys vd Oscar Berglund.

Vid sidan av Izettle och Klarna har Trustly seglat upp som ett av de hetaste bolagen i den svenska fintechsektorn. Nu levererar betaltjänstbolaget fortsatt starka tillväxtsiffror. Omsättningen ökade med nästan 55 procent till cirka 470 miljoner kronor under 2017, enligt det färska bokslutet som Di Digital har tagit del av.

”Vi växer på existerande marknader där vi funnits länge, till exempel i Sverige, liksom på nya marknader i resten av Europa. Betalvolymerna blir större hos våra existerande kunder samtidigt som vi haft ett stabilt tillskott av nya kunder”, säger vd:n Oscar Berglund.

Bolagets tjänst finns i dag på 29 marknader i Europa och låter användarna betala på nätet direkt från sitt bankkonto, vilket gör betal- eller kreditkort överflödiga i processen. Transaktionerna sker inom loppet av några sekunder, även under kvällar och helger.

Bland kunderna finns företag inom e-handel, finansiella tjänster, resor och spel. På kundlistan finns bland andra aktörer som Avanza, Betsson, Boozt, Qliro och Paypal. Som sin ersättning tar Trustly sedan en andel av varje betalning.

Läs mer: Trustly omsätter 300 miljoner: ”Vår pitch till e-handeln är att vi löser Europa” 

Trustly grundades 2008 och var först lönsamt för två år sedan. Nu ökar vinsten med nästan 150 procent, således i betydligt snabbare takt än försäljningen. Rörelseresultatet uppgick till 119 Mkr under 2017, i jämförelse med 48 Mkr året dessförinnan.

”Vi har en skalbar plattform som gör att vi kan hantera större transaktionsvolymer utan att de rörliga kostnaderna ökar lika snabbt. När vi växer förbättras också marginalerna”, säger Oscar Berglund.

Han understryker att Trustly fortsatt kommer fokusera på att växa med svarta siffror på sista raden, tvärtemot en hel del andra aktörer inom svensk fintech. Trustlys rörelsemarginal för fjolåret uppgick till cirka 25 procent, en förbättring från 16 procent under 2016.

På intäktssidan prognostiserar bolaget en tillväxt på runt 50 procent i år, uppger Oscar Berglund, vilket enligt Di Digitals beräkningar skulle ge en omsättning på drygt 700 Mkr för 2018.

Hur länge kommer ni klara av att behålla rådande tillväxttakt?

”Det kommer så klart att bli allt svårare att hålla uppe takten, givet de absoluta talen, så på längre sikt kommer jag inte kunna utlova en sådan tillväxt.”

”Men samtidigt fortsätter den underliggande marknaden för direktbanksbetalningar att växa, särskilt som fler länder är i färd med att införa smarta lösningar för autentisering likt Mobilt Bank-ID här i Sverige. Det ökar användandet av vår typ av tjänst hos konsumenterna”, fortsätter Oscar Berglund.

Den absoluta majoriteten av Trustlys omsättning kommer fortfarande från Nordeuropa. Målet under 2018 är att öka närvaron i övriga Europa, medan en potentiell etablering på jättemarknader i Asien och USA ligger längre fram i tiden.

”Primärt vill vi växa på våra existerande marknader. Det handlar till exempel om Tyskland, där vi just nu gör omfattande investeringar. Vi ser stor potential i Europa och det återstår ännu stora marknadsandelar för oss att ta”, säger Oscar Berglund.

En av Trustlys största konkurrenter är annars hemmahörande i just Tyskland. Det handlar om Sofort, som sedan 2013 ägs av svenska Klarna i vad som uppgavs vara en miljardaffär.

Läs mer: Nordic Capital förvärvar Trustly i storaffär 

I mars kunde Di Digital berätta att riskkapitalbolaget Nordic Capital köpt ungefär 70 procent av aktierna i Trustly, i en affär som enligt Financial Times värderade startupen till drygt 7 miljarder kronor. 

Hittills har Trustly växt organiskt, men med en investeringsvillig storägare och en stark balansräkning i ryggen är Oscar Berglund öppen för att göra ett första förvärv redan under 2018.

”Vi känner inte någon press att vara en del av den konsolideringsvåg som sköljer över betalmarknaden, men är opportunistiska utifall något skulle dyka upp. I första hand ska pengarna i kassan investeras i vidareutveckling av produkten och tekniken, samt i förstärkningar av vår organisation”, säger Oscar Berglund.   

Trustly har i dagsläget runt 200 anställda, men siktar på att utöka personalstyrkan till minst 250 före årsskiftet. Bolaget genomför mer än 3,5 miljoner betalningar med en transaktionsvolym på över 6 miljarder kronor varje månad. Över 3 000 banker runtom i världen är för tillfället anslutna till Trustlys betalnätverk.

Läs mer: Trustlys betalningsvolymer går över 100 miljarder kronor 

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera