1515

Betalraketen Trustly ökar vinsten med 150 procent

Det haussade fintechbolaget Trustly gjorde en rekordstor vinst under 2017. I år väntas intäkterna öka med 50 procent, enligt vd:n Oscar Berglund, och landa på drygt 700 miljoner kronor.

Trustlys vd Oscar Berglund.
Trustlys vd Oscar Berglund.

Vid sidan av Izettle och Klarna har Trustly seglat upp som ett av de hetaste bolagen i den svenska fintechsektorn. Nu levererar betaltjänstbolaget fortsatt starka tillväxtsiffror. Omsättningen ökade med nästan 55 procent till cirka 470 miljoner kronor under 2017, enligt det färska bokslutet som Di Digital har tagit del av.

”Vi växer på existerande marknader där vi funnits länge, till exempel i Sverige, liksom på nya marknader i resten av Europa. Betalvolymerna blir större hos våra existerande kunder samtidigt som vi haft ett stabilt tillskott av nya kunder”, säger vd:n Oscar Berglund.

Bolagets tjänst finns i dag på 29 marknader i Europa och låter användarna betala på nätet direkt från sitt bankkonto, vilket gör betal- eller kreditkort överflödiga i processen. Transaktionerna sker inom loppet av några sekunder, även under kvällar och helger.

Bland kunderna finns företag inom e-handel, finansiella tjänster, resor och spel. På kundlistan finns bland andra aktörer som Avanza, Betsson, Boozt, Qliro och Paypal. Som sin ersättning tar Trustly sedan en andel av varje betalning.

Läs mer: Trustly omsätter 300 miljoner: ”Vår pitch till e-handeln är att vi löser Europa” 

Trustly grundades 2008 och var först lönsamt för två år sedan. Nu ökar vinsten med nästan 150 procent, således i betydligt snabbare takt än försäljningen. Rörelseresultatet uppgick till 119 Mkr under 2017, i jämförelse med 48 Mkr året dessförinnan.

”Vi har en skalbar plattform som gör att vi kan hantera större transaktionsvolymer utan att de rörliga kostnaderna ökar lika snabbt. När vi växer förbättras också marginalerna”, säger Oscar Berglund.

Han understryker att Trustly fortsatt kommer fokusera på att växa med svarta siffror på sista raden, tvärtemot en hel del andra aktörer inom svensk fintech. Trustlys rörelsemarginal för fjolåret uppgick till cirka 25 procent, en förbättring från 16 procent under 2016.

På intäktssidan prognostiserar bolaget en tillväxt på runt 50 procent i år, uppger Oscar Berglund, vilket enligt Di Digitals beräkningar skulle ge en omsättning på drygt 700 Mkr för 2018.

Hur länge kommer ni klara av att behålla rådande tillväxttakt?

”Det kommer så klart att bli allt svårare att hålla uppe takten, givet de absoluta talen, så på längre sikt kommer jag inte kunna utlova en sådan tillväxt.”

”Men samtidigt fortsätter den underliggande marknaden för direktbanksbetalningar att växa, särskilt som fler länder är i färd med att införa smarta lösningar för autentisering likt Mobilt Bank-ID här i Sverige. Det ökar användandet av vår typ av tjänst hos konsumenterna”, fortsätter Oscar Berglund.

Den absoluta majoriteten av Trustlys omsättning kommer fortfarande från Nordeuropa. Målet under 2018 är att öka närvaron i övriga Europa, medan en potentiell etablering på jättemarknader i Asien och USA ligger längre fram i tiden.

”Primärt vill vi växa på våra existerande marknader. Det handlar till exempel om Tyskland, där vi just nu gör omfattande investeringar. Vi ser stor potential i Europa och det återstår ännu stora marknadsandelar för oss att ta”, säger Oscar Berglund.

En av Trustlys största konkurrenter är annars hemmahörande i just Tyskland. Det handlar om Sofort, som sedan 2013 ägs av svenska Klarna i vad som uppgavs vara en miljardaffär.

Läs mer: Nordic Capital förvärvar Trustly i storaffär 

I mars kunde Di Digital berätta att riskkapitalbolaget Nordic Capital köpt ungefär 70 procent av aktierna i Trustly, i en affär som enligt Financial Times värderade startupen till drygt 7 miljarder kronor. 

Hittills har Trustly växt organiskt, men med en investeringsvillig storägare och en stark balansräkning i ryggen är Oscar Berglund öppen för att göra ett första förvärv redan under 2018.

”Vi känner inte någon press att vara en del av den konsolideringsvåg som sköljer över betalmarknaden, men är opportunistiska utifall något skulle dyka upp. I första hand ska pengarna i kassan investeras i vidareutveckling av produkten och tekniken, samt i förstärkningar av vår organisation”, säger Oscar Berglund.   

Trustly har i dagsläget runt 200 anställda, men siktar på att utöka personalstyrkan till minst 250 före årsskiftet. Bolaget genomför mer än 3,5 miljoner betalningar med en transaktionsvolym på över 6 miljarder kronor varje månad. Över 3 000 banker runtom i världen är för tillfället anslutna till Trustlys betalnätverk.

Läs mer: Trustlys betalningsvolymer går över 100 miljarder kronor 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?