1515
Annons

Betalo tecknar avtal med Nordea

Startupbolaget Betalo har tecknat avtal med Nordea. Samarbetet innebär att Nordeas kunder erbjuds Betalos mobila betaltjänster.

Betalos grundare Eli Daniel Keren, vd Stefan Salomonsson och teknikchefen Kevin Albrecht.
Betalos grundare Eli Daniel Keren, vd Stefan Salomonsson och teknikchefen Kevin Albrecht.

Storbanken Nordea fortsätter att teckna samarbetsavtal med unga startupbolag. Nyligen kunde Di Digital rapportera om ett avtal med Göteborgsbaserade Sigmastocks, som hjälper privatpersoner att automatisera sitt aktiesparande. Nu står det klart att man även tecknar avtal med ett annat bolag inom finansiell teknik, nämligen Stockholmsbaserade Betalo (NTL).

”Nordea ska vara i framkant gällande de nya möjligheter som det nya mer öppna finansiella landskapet medför. Partnerskap med nya aktörer kommer att spela en allt större roll framgent och närhet till relevanta fintech-bolag ligger helt i Nordeas strategi”, säger Peder af Ugglas, chef för partnerskap och utveckling på Nordeas avdelning för transaktionsaffärer, transaction banking.

Läs mer: Efter courtagechocken – Sigmastocks i samarbete med Nordea

Betalos mobilapp gör det möjligt att använda ett betal- eller kreditkort för att betala räkningar eller skicka pengar inom Sverige eller utomlands. Samarbetet innebär att Nordea ska marknadsföra Betalos tjänster mot sina 1,8 miljoner privatkunder, och att Nordeas kort integreras i Betalos app.

”Detta är ett viktigt bevis på att vi byggt en bra och relevant plattform med användarvänliga banktjänster. Möjligheten att på sikt erbjuda våra tjänster till Nordeas 10 miljoner nordiska privatkunder, ger oss en enorm potential när vi planerar ta våra tjänster till övriga nordiska länder”, säger Stefan Salomonsson, vd på Betalo.

Han hoppas utveckla samarbetet framöver. En av målsättningarna blir då att erbjuda Nordeas kunder ett användarvänligt sätt att göra internationella betalningar.

Läs mer: Betalo rekryterar Trustbuddys ledning

”Betalo är en spännande fintechstartup som förstår både användarperspektivet och komplexiteten i att bygga finansiella tjänster. Tillsammans kommer vi kunna titta på framtida digitala banktjänster, bland annat genom att utforska de möjligheter som ges av PSD2-direktivet”, säger Erik Zingmark, chef för Nordeas avdelning för transaktionsaffärer, transaction banking.

Samarbetet är ytterligare ett exempel på trenden där storbanker investerar i eller samarbeter med startupbolag inom fintech-sektorn.

Läs mer: SEB och ekonomiappen Tink fördjupar samarbetet

”Betalo har sedan starten haft strategin att arbeta tillsammans med bankerna. Nordea sitter på kunderna och en oerhörd nyfikenhet och vilja att göra saker bättre för sina kunder. Vi sitter på snabb innovation. Tillsammans kan vi utveckla fantastiska banktjänster och ta dem till marknaden”, säger Betalos vd Stefan Salomonsson.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Foto:


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?