1515
Annons

Betalo rekryterar Trustbuddys ledning

Låneföretaget Trustbuddy stod för en av 2015 års mer spektakulära konkurser. Nu har bolagets ledning, som själva avslöjade problemen, gått vidare till fintech-bolaget Betalo.

Betalos grundare Eli Daniel Keren, vd Stefan Salomonsson och den nyrekryterade teknikchefen Kevin Albrecht som kommer från Trustbuddys tidigare ledning.
Betalos grundare Eli Daniel Keren, vd Stefan Salomonsson och den nyrekryterade teknikchefen Kevin Albrecht som kommer från Trustbuddys tidigare ledning.

Sommaren 2015 värvade det då noterade lånebolaget Trustbuddy en helt ny ledning från Klarna. Fyra nyckelpersoner som tog rollerna som vd, teknikchef, produktchef och operativ chef kom in för att få rätsida på Trustbuddy (NTL). Med det slutade inte alls som det var tänkt.

Topprekryteringarna från Klarna upptäckte snart att något var allvarligt fel med Trustbuddys utlåningssystem. De slog larm och samma höst gick Trustbuddy i konkurs.

Plötsligt stod ett av Sveriges mest välmeriterade fintech-team utan uppdrag. Men nu ett drygt år senare har de hittat ett nytt uppdrag: Betalo (NTL).

Betalo startade 2012 med en tjänst som gör det möjligt att betala räkningar med kort. Grundaren Eli Daniel Keren har dock alltid haft som ambition att bygga en mobilbank med flera olika tjänster.

”Vi är 100 procent fokuserade på att utveckla apparna. Vi vet att det är dit banktjänsterna kommer att flytta och att det är det vi är bra på”, säger han.

Läs mer: Betalo tar in 10 miljoner – får in hockeystjärna som delägare

Tre fjärdedelar av det gamla Trustbuddy-teamet jobbar sedan i höstas på Betalo. Nu lanseras den första produkten från Betalo sen förstärkningen av teamet: En tjänst för utlandsöverföringar.

”På 6 månader har vi byggt produkten och tagit den till marknaden. Utlandsbetalningar i sig är inte unikt men vi har gjort det enkelt, användarvänligt och kostnadseffektivt”, säger Stefan Salomonsson, vd för Betalo.

För en avgift på runt 0,5 procent kan användarna skicka pengar mellan mottagare i alla europeiska länder. Snart planerar de också att utöka till att fungera i USA, Thailand och Sydafrika också.

Det största bolaget på området internationellt är brittiska Transferwise som värderas till över en miljard dollar. Men även i Sverige finns nya utmanare som Örebro-bolaget Transfergalaxy (NTL).

”Transfergalaxy är mer inriktade på länder i tredje världen. Vi håller oss inom banksystemet så vi täcker lite olika geografier”, säger Stefan Salomonsson.

Läs mer: Ska bli ett swish för utlandsbetalningar

”Vi tittar på vart vi som svenskar skickar pengar. Vi har alla som bor längs gränserna i Sverige, svenskar med utomlandsboenden eller med barn som studerar utomlands. Vi riktar oss både till privatpersoner och småföretag”, säger Stefan Salomonsson. 

Kevin Albrecht som är ny teknisk chef för Betalo förklarar att bolaget, till skillnad från en del andra aktörer, inte är ute efter att omkullkasta bankmarknaden.

”Vi tror på samarbete med bankerna. När jag träffade grundarna från Betalo kände jag att det var en perfekt matchning. De har en bra grund som vi kan bygga vidare på med nya finansiella tjänster", säger han.

Betalo omsatte drygt 9 Mkr under 2016 med ett resultat på runt -2,5 Mkr enligt vd:n Stefan Salomonsson. Bolaget har tagit in drygt 20 Mkr i finansiering, bland annat från riskkapitalbolaget NFT Ventures.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera