1515
Annons

Betalo rekryterar Trustbuddys ledning

Låneföretaget Trustbuddy stod för en av 2015 års mer spektakulära konkurser. Nu har bolagets ledning, som själva avslöjade problemen, gått vidare till fintech-bolaget Betalo.

Betalos grundare Eli Daniel Keren, vd Stefan Salomonsson och den nyrekryterade teknikchefen Kevin Albrecht som kommer från Trustbuddys tidigare ledning.
Betalos grundare Eli Daniel Keren, vd Stefan Salomonsson och den nyrekryterade teknikchefen Kevin Albrecht som kommer från Trustbuddys tidigare ledning.

Sommaren 2015 värvade det då noterade lånebolaget Trustbuddy en helt ny ledning från Klarna. Fyra nyckelpersoner som tog rollerna som vd, teknikchef, produktchef och operativ chef kom in för att få rätsida på Trustbuddy (NTL). Med det slutade inte alls som det var tänkt.

Topprekryteringarna från Klarna upptäckte snart att något var allvarligt fel med Trustbuddys utlåningssystem. De slog larm och samma höst gick Trustbuddy i konkurs.

Plötsligt stod ett av Sveriges mest välmeriterade fintech-team utan uppdrag. Men nu ett drygt år senare har de hittat ett nytt uppdrag: Betalo (NTL).

Betalo startade 2012 med en tjänst som gör det möjligt att betala räkningar med kort. Grundaren Eli Daniel Keren har dock alltid haft som ambition att bygga en mobilbank med flera olika tjänster.

”Vi är 100 procent fokuserade på att utveckla apparna. Vi vet att det är dit banktjänsterna kommer att flytta och att det är det vi är bra på”, säger han.

Läs mer: Betalo tar in 10 miljoner – får in hockeystjärna som delägare

Tre fjärdedelar av det gamla Trustbuddy-teamet jobbar sedan i höstas på Betalo. Nu lanseras den första produkten från Betalo sen förstärkningen av teamet: En tjänst för utlandsöverföringar.

”På 6 månader har vi byggt produkten och tagit den till marknaden. Utlandsbetalningar i sig är inte unikt men vi har gjort det enkelt, användarvänligt och kostnadseffektivt”, säger Stefan Salomonsson, vd för Betalo.

För en avgift på runt 0,5 procent kan användarna skicka pengar mellan mottagare i alla europeiska länder. Snart planerar de också att utöka till att fungera i USA, Thailand och Sydafrika också.

Det största bolaget på området internationellt är brittiska Transferwise som värderas till över en miljard dollar. Men även i Sverige finns nya utmanare som Örebro-bolaget Transfergalaxy (NTL).

”Transfergalaxy är mer inriktade på länder i tredje världen. Vi håller oss inom banksystemet så vi täcker lite olika geografier”, säger Stefan Salomonsson.

Läs mer: Ska bli ett swish för utlandsbetalningar

”Vi tittar på vart vi som svenskar skickar pengar. Vi har alla som bor längs gränserna i Sverige, svenskar med utomlandsboenden eller med barn som studerar utomlands. Vi riktar oss både till privatpersoner och småföretag”, säger Stefan Salomonsson. 

Kevin Albrecht som är ny teknisk chef för Betalo förklarar att bolaget, till skillnad från en del andra aktörer, inte är ute efter att omkullkasta bankmarknaden.

”Vi tror på samarbete med bankerna. När jag träffade grundarna från Betalo kände jag att det var en perfekt matchning. De har en bra grund som vi kan bygga vidare på med nya finansiella tjänster", säger han.

Betalo omsatte drygt 9 Mkr under 2016 med ett resultat på runt -2,5 Mkr enligt vd:n Stefan Salomonsson. Bolaget har tagit in drygt 20 Mkr i finansiering, bland annat från riskkapitalbolaget NFT Ventures.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?