1515
Annons

Betalar fakturor med kreditkort – får EQT Ventures som delägare

Svenska Billhop gör att du kan betala fakturor med kreditkort. De senaste åren har fokus legat på att förenkla betalningar mellan bolag. Nu kliver EQT Ventures in som delägare.

”Innovationer för B2B-betalningar har länge varit eftersatt”, säger partnern Ashley Lundström som tar plats i styrelsen.

Billhop grundades 2011 med en lösning för privatpersoner att betala fakturor som elräkningen eller hyran med kreditkort. Privatkunder har även lockats av att kunna samla till exempel Eurobonus- och Amex-poäng genom sina fakturabetalningar.

Sedan dess har affären breddats till att omfatta företagskunder. Idag har Billhop 65.000 kunder på 20 marknader i Europa och en årlig transaktionsvolym på 2,6 miljarder kronor.

Enligt bolaget är marknaden för betalningar mellan bolag, B2B, värd 120.000 miljarder dollar per år. Billhop menar vidare att deras lösning förenklar för kunderna som kan dra nytta av kreditkortsutgivarnas räntefria kreditperiod.

Billhop vill öka möjligheterna för företag att gå över till kortbetalningar. Detta genom att undvika de avgifter och administration som följer med andra betallösningar.   

Billhop tog in 40 miljoner kronor för ett år sedan. Nu har bolaget tagit in 10,5 miljoner euro, motsvarande nästan 110 miljoner kronor. Kapitalrundan leds av EQT Ventures och även den tidigare delägaren Element Ventures deltog.

”Vi har utvecklat en allt starkare marknadsposition under de senaste tolv månaderna och investeringen från EQT Ventures påskyndar vår ambitiösa plan att bli den föredragna betaltjänsten för företag av alla storlekar i Europa”, säger Sebastian Andreescu, vd för Billhop, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Maxar dina Eurobonus- och Amexpoäng – tar in 40 miljoner i nytt kapital

Det nya kapitalet ska användas till att öka resurserna inom utveckling och försäljning för att öka den geografiska expansionen och distributionskanalerna.

”Betalningsbranschen har sett ett ökat utbud av möjligheter inom B2C-betalningar (företag till konsument, reds anm.) och vi ser fram emot att stötta Billhop eftersom de kommer med efterlängtade innovationer för B2B-betalningar (mellan företag reds anm.), något som länge varit eftersatt”, säger Ashley Lundström, partner på EQT Ventures, i ett uttalande.

Billhop omsatte 53 miljoner kronor 2020 med en förlust på 5,6 Mkr.

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Paul Fischbein försvarar Nyrenstens avhopp

Revolution Races tillförordnade vd Paul Fischbein tror inte att Pernilla Nyrenstens avhopp som vd kommer få långsiktiga konsekvenser för bolaget. ”Kunderna köper inte byxor utifrån vem som är vd” säger Paul Fischbein till Market. 

Marknaden reagerade kraftigt på nyheten att Revolution Race grundare Pernilla Nyrensten hoppar av vd-stolen, drygt ett år efter att bolaget noterats på Stockholmsbörsen. Aktien föll aktien föll runt 34 procent på tisdagen efter beskedet, som kom kvällen innan tisdagens kvartalsrapport. 

Paul Fischbein, som nu går från styrelseordförande till tillförordnad vd, säger till branschtidningen Market att dialogen med Pernilla Nyrensten förts en längre tid. Som Pernilla Nyrensten berättat för Di fanns först planer på att ta in en vice vd.

”Det var i den vevan under våren som hon även framförde att hon funderade på att kliva av”, säger Paul Fischbein till Market. 

”Vår största marknad är Tyskland och där tror jag inte att någon vet vem hon är.”

I måndags fick styrelsen det slutgiltiga beskedet att Pernilla Nyrensten ville kliva av direkt utan uppsägningsperiod, något Paul Fischbein säger att styrelsen måste acceptera. Han tror inte att allt står och faller med paret Pernilla och Niclas Nyrensten. 

”I affärskretsar har Pernilla Nyrensten varit en frontfigur för varumärket men konsumenten tänker inte så. Vår största marknad är Tyskland och där tror jag inte att någon vet vem hon är. Kunderna köper inte byxor utifrån vem som är vd”, menar han.

Han ser veckans kursras som en kortsiktig reaktion.

”Det viktiga över tid är att generera aktieägarvärde och det kommer vi att göra. Vi ska fortsätta på den inslagna vägen med fortsatt hög försäljning och nöjda kunder. ”

Jaken efter en ny vd är i full gång, något som måste få ta sin tid.

”Vi ska hitta någon som är kommersiellt driven, som är en bra ledare som förstår marknaden. Mycket kommer också att handla om personlighet och hur man passar in i kulturen.”

Läs mer: Pernilla Nyrensten: Hade slutat inom något år oavsett

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera