1515

Besökarna strömmar in till svenskans coronakarta

Utvecklaren Elin Lütz såg tidigt riskerna med coronavirusets spridning. Hon ville därför skapa en plats att följa utvecklingen på ett tydligt sätt. I dag har hennes ”coronakartan.se” cirka 30 000 besökare per dag.

Elin Lütz är utvecklaren bakom svenska ”coronakartan.se”
Elin Lütz är utvecklaren bakom svenska ”coronakartan.se”Foto:Jenny Hammar

Elin Lütz hade följt Johns Hopkins karta som visar på antalet coronasmittade i världen, men tyckte att det behövdes en liknande tjänst i Sverige. Kravet var att den skulle vara användarvänlig där informationen skulle förmedlas på ett tydligt sätt. 

”Kartan är ett sätt att förmedla statistik utan massa fluff eller överflöd. Den är extremt lätt och neutral och visar exakt vad den ska med tydlig och ren information”, säger Elin Lütz. 

Sedan Folkhälsomyndigheten kom med nya rekommendationer att prioritera provtagningar till personer i behov av vård på sjukhus och personal inom sjuvård och äldreomsorg med misstänkt covid-19 har förutsättningarna för coronakartan ändrats. 

Läs mer: Så sköter norrmännen plugget hemifrån

”Siffrorna är inte lika höga av rapporterade fall, däremot finns det ju mycket statistik som fortfarande rapporteras som kan visas tydligt, till exempel skillnaden mellan regionerna och förändringen per dag. Det är fortfarande intressant.”

Sidans besökare har kontaktat Elin Lütz med önskemål om nya funktioner, bland annat att hon borde börja samla in data från användare. 

”Jag funderar på det men jag har svårt att se hur man kan göra det på ett säkert sätt.”

Mycket av tiden till projektet går åt till att hitta ursprungskällan till varje nytt fall. Ofta är det regionernas pressmeddelanden som ligger till grund för statistiken. Det är på helgerna som Elin Lütz har tid att utveckla sidan. Samtidigt ligger sidans källkod öppen, så andra utvecklare kan komma med förslag på förbättringar. 

”Det finns en tanke bakom att det ska vara väldigt transparent. Jag tror att det finns stora fördelar att dra nytta av att vara det. Det här är ett open source-projekt så folk får komma med förslag om de vill.” 

Läs mer: Stor guide till effektivt hemmajobb: ”Största hotet är den mentala hälsan”

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?