1515

Bekräftat: Tradera och Klarna går skilda vägar

Under den nya ägaren Paypal planerar auktionssajten Tradera att ersätta Klarnas Checkout-tjänst med sin egen. Det bekräftar Traderas Sverige-vd nu för första gången.

Auktionssajten Tradera planerar att klippa banden till betaltjänsten Klarna.
Auktionssajten Tradera planerar att klippa banden till betaltjänsten Klarna.Foto:Skärmdump

I fjol blev det klart att auktionsjätten Ebay och betalföretaget Paypal styckas upp i två separata företag. I Sverige blir den något oväntade effekten att auktionssajten Tradera, som sedan länge ägs av Ebay, kommer att tillhöra Paypal. Det kunde sajten Breakit berätta tidigare under våren.

Ända sedan beslutet om styckningen har det spekulerats i vad den kommer innebära för Traderas samarbete med den svenska betaljätten Klarna. Hittills har varken Tradera eller Ebay i Sverige velat lämna några tydliga besked i frågan.

Men nu står det klart att Tradera, under den nya ägaren Paypal, har för avsikt att avsluta samarbetet med Klarna. Istället ska Paypals egna betallösningar implementeras på sajten. Det bekräftar Traderas Sverige-vd Stefan Öberg i en intervju med Di Digital.

"Det enkla svaret på den är att inget kommer att hända kortsiktigt. Vi kommer att ha kvar Klarna som betalalternativ på Tradera", säger han och fortsätter:

"På längre sikt är det väl rimligt att tro att vi kommer att implementera Paypallösningar och successivt fasa ut Klarna", säger Stefan Öberg till Di Digital.

Han betonar dock att processen inte kommer att ske över en natt. På kort sikt är planen att fortsätta tillåta Klarna-betalningar på sajten. Det finns inte heller någon konkret plan på hur och när utfasningen ska genomföras, säger han.

På längre sikt är det väl rimligt att tro att vi kommer att implementera Paypallösningar och successivt fasa ut Klarna.

Det var i januari i fjol som det blev möjligt för privatpersoner att göra upp på Tradera genom Klarnas system, en prestigeaffär för betalföretaget. "Det här är första gången ett betallösningsföretag tillåter köp mellan privatpersoner på samma trygga villkor som från företagssäljare. Det är också en stor möjlighet för Klarna då Traderas handelsplats omsätter ca 1,6 miljarder kr varje år", skrev Klarna i ett pressmeddelande i januari 2014.

Sett till handelsvolymer lär effekten av den uteblivna affären inte bli särskilt stor på Klarna. Det svenska betalföretaget hanterar enligt egen utsago 250 000 transaktioner om dagen från 50 000 e-handlare runt om i Europa. Däremot svider det givetvis att inte längre stå som partner till en av de största e-handelssajterna i sitt eget hemland.

"Det är naturligt att man har diskussioner om samarbete när det sker ägarförändringar. Kan dock poängtera att det finns ett kontrakt mellan Tradera och Klarna som vi båda avser att följa", säger Erik Engellau-Nilsson, informationsansvarig på Klarna.

Från Paypals håll är nyheten väntad. Det amerikanska bolaget ser svenska Klarna som sin kanske främsta konkurrent på den europeiska marknaden. Paypals Sverige-vd Mårten Barkman avböjer dock att kommentera saken.

Tradera är en av Sveriges största e-handelssajter med ungefär 1 miljon aktiva användare. Bolaget ägs sedan 2006 av Ebay, som dock valt att behålla det svenska varumärket på sin verksamhet här.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?