1515
Annons

Bekräftat: Spotify noteras i New York

Musikjätten Spotify bekräftar att man kommer att börsnoteras i New York. Bolaget uppges också välja en okonventionell metod när de tar klivet in på börsen.

Spotifys vd och ordförande Daniel Ek.
Spotifys vd och ordförande Daniel Ek.Foto:TORU YAMANAKA

Under fredagen kom uppgifter från CNBC att streamingjätten Spotify går till börsen någon gång under fjärde kvartalet 2017 eller första kvartalet nästa år.

Senare under kvällen kom ytterligare uppgifter då Bloomberg News kunde bekräfta att Spotifys väljer att noteras i New York, med hänvisning till bolagets talesperson Alison Bonny.

Uppgifter gör gällande att musikjätten väljer en okonventionell metod för att sälja aktier vid sin notering. Istället för att bjuda ut aktier till investerare på förhand via en nyemission kan Spotify bli det första stora bolaget som använder de nya reglerna för direktnotering på New York-börsen. Det innebär att inga nya aktier skapas utan att de befintliga ägarna säljer sina existerande aktier.

Läs mer: Spotify nobbar fler investeringsrundor

Direktnoteringen sparar mycket pengar som i normala fall skulle ha lagts på avgifter till ofta mer än dussintalet banker som annars hade deltagit i att sälja och fördela aktier inför en notering.

Metoden skulle även ge Spotifys storägare chansen att sälja sina aktier utan att först behöva spä ut sina innehav i bolaget.

”Aktier ger en utspädning, vilket är en ganska dyr form av kapital. Hittar man bättre villkor på låne- eller obligationsmarknaden är det möjligtvis att föredra”, har en person med insyn i riskkapitalbranschen tidigare sagt till Di Digital.

Spotify har i dag 50 miljoner betalande prenumeranter och CNBC rapporterar att bolagets tillväxt ligger på 43 procent. Musikbolagets värdering på 13 miljarder dollar, eller 115 miljarder kronor, motsvarar en ökning på drygt 50 procent sedan den senaste nyemissionen i mitten på 2015.

Sedan i fjol har Spotify genomfört totalt sju bolagsförvärv. Flera av dem syftar till att stärka streamingjättens musikrekommendationer, medan andra har att göra med musikrättigheter eller teknik som ska hjälpa bolaget värna sina prenumeranter.

Läs mer: Här är alla Spotifys uppköp

Storbankerna Morgan Stanley, Goldman Sachs och Allen & Co ska enligt uppgift agera rådgivare vid noteringen.

Mer om Spotifys notering i senaste Digitalpodden: 

https://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyskoprad-fingerprintsusa-kopochbackingminds-perfekta-produkt

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

TT/Di Digital

Artikeln har uppdaterats


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från BillogramAnnons

Svenskarna tummar på hållbarhetstänket när elpriset stiger

Nära hälften av svenskarna kan tänka sig att byta till ett mindre hållbart energialternativ om det innebär att deras egen månadskostnad för el sänks. Det visar en ny undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Billogram.

Läs mer och ta del av alla undersökningsresultat här 

Undersökningen gjordes i mars 2022 i syfte att ta reda på hur de stigande elpriserna har påverkat slutkundernas inställning, ageranden och önskemål gentemot sina energileverantörer. Nu släpper Billogram en rapport där resultaten har sammanställts.

Enligt undersökningen har omkring 8 av 10 konsumenter märkt av att elräkningen blivit högre under hösten och vintern. Många uppger att deras inställning till sin elleverantör har försämrats på grund av de höga priserna, och en betydande del säger att de redan har gjort aktiva förändringar i sina elavtal till följd av detta. Det mest anmärkningsvärda är dock att nära hälften – 45 procent – av de tillfrågade säger sig vara villiga att byta till ett mindre hållbart elalternativ om det sänker deras egna månadskostnader.

Privatekonomin går före hållbar el

Hållbarhet och miljöfrågor har länge präglat de svenska energibolagen och deras arbete. Drygt en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp kommer från produktion av el och värme, och elektricitetens ursprung har därför stor betydelse för miljön. I Sverige har vi idag världens högsta andel förnybar energi. Dessutom är svenskarnas miljömedvetenhet stor och miljöfrågan har länge påverkat kundernas inställning till, och val av, energileverantörer.

Att så många nu säger sig vara villiga att byta till mindre hållbara alternativ tyder på en utbredd priskänslighet bland konsumenterna. Det går i linje med en SCB-undersökning från 2021 som visade att allt fler svenskar oroar sig för hushållets ekonomi – en oro som kan antas ha ökat med vårens börsnedgångar och Riksbankens nyliga höjning av reporäntan. 

Så kan elbolagen möta kundernas behov genom krisen 

Få upplever sig ha informerats om stigande elpriser av sin leverantör

Energikrisen har i flera månaders tid fått stor uppmärksamhet, och ibland helt dominerat, i svensk media. Det är också via traditionella medier som majoriteten säger sig ha tagit del av mest information kring de höga elpriserna. Bara 6 procent upplever sig ha fått information direkt från sin elleverantör.

Rapporteringen i media har i hög grad kretsat kring de bakomliggande orsakerna till krisen. Mindre fokus har lagts på information av mer konkret karaktär, kopplad till kundernas egna kostnader – trots att det är vad konsumenterna själva vill veta mer om. I undersökningen uppgav 76 procent att de skulle uppskatta att få information som förklarar den höga kostnaden direkt på sin faktura. Andra ämnen som kunderna gärna vill informeras om direkt av sin leverantör är regeringens elpriskompensation, sätt att minska sin elförbrukning samt hur man går tillväga för att producera egen el. 

Läs hela rapporten och ta del av alla undersökningsresultat här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?