1515

Bekräftat: Northvolt till Skellefteå och Västerås

På torsdagen blev klart. Batteritillverkaren Northvolt placerar sin fabrik i Skellefteå och forsknings- och utvecklingsenhet i Västerås. 

Foto:Jack Mikrut

Torsdagens besked kommer inte som någon överraskning. Tidigare i veckan rapporterade lokaltidningen VLT att Northvolts tillverkning skulle placeras i Skellefteå medan "spetskompetens" skulle placeras i Västerås. 

Strax efter klockan tio på torsdagen bekräftade Northvolts vd och grundare Peter Carlsson VLT:s uppgifter under en presskonferens i Stockholm. 

"Europa rör sig snabbt mot elektrifiering. Sverige har en unik position för att etablera en storskalig batteriproduktion för att stödja denna övergång med sin billiga och gröna energi, närheten till råvaror och en stark industriell tradition i sitt DNA", säger Peter Carlsson i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Tesla-svensken miljardsatsar på stor batterifabrik

I Skellefteå väntas det första spadtaget tas i slutet av 2018 medan utvecklingsarbetet i Västerås ska dra igång nån gång under nästa år. Enligt Peter Carlsson kommer Northvolts fabrik skapa 2000 till 2500 jobb i Skellefteå och medan utvecklingsarbetet i Västerås väntas generera 300 till 400 jobb. 

"Det här är den ideala organiseringen för Northvolt. Det möter de fundamentala kraven för en storskalig batterifabrik  som energitillgång, infrastruktur och skicklig arbetskraft. Det kommer också föra det möjligt för oss att utnyttja ett elektrifieringskluster i världsklass för att utveckla miljövänliga och kostnadseffektiva batterier tillsammans med våra kunder och samarbetspartners", säger Peter Carlsson. 

Från början hade nästan 40 kommuner anmält intresse. 

Det stora frågetecknet nu är hur satsningen ska finansieras. Di har tidigare rapporterat om att Northvolt endast fått en bråkdel av omkring 40 miljarder kronor som batterifabriken beräknas kosta. 


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?