1515

Battleriff, som poker fast för e-sport, tar in över 8 miljoner

Tror du på en pokerplats för e-sport? Det gör i alla fall det 80-tal privata investerare som nu satsar 8,4 Mkr i Göteborgsbaserade Battleriff.

Ett 80-tal småinvesterare blir delägare i Battleriff.
Ett 80-tal småinvesterare blir delägare i Battleriff.

Battleriff har skapat en plattform där e-sportare kan träffas och spela mot varandra för pengar. Företaget som startades 2014 men började bygga på plattformen först i somras tar nu in 900 000 euro, motsvarande 8,4 Mkr, av ett stort antal småinvesterare.

”Det är väldigt många helt vanliga människor. Jag tror att det är runt 70–80 stycken med helt olika erfarenheter men de brinner för det här”, säger Battleriffs vd och medgrundare Mathias Lindmark.

Hälften av pengarna består av ett konvertibellån från tre kapitalstarka individer. Resten kommer från helt vanliga privatpersoner.

”De ser en potential i den här branschen och då även i oss. Men jag tror inte att det här hade kunnat hända i Stockholm. Det är som om alla känner alla här i Göteborg. Fördelen att ha så många investerare är att det finns ett oerhört engagemang. Sedan blir det väldigt många mejl”, säger Mathias Lindmark.

Intresset för e-sport är definitivt på uppgång och att skapa en plats där spelare kan satsa på sig själva när de spelar mot andra gör att de, precis som pokerspelare, kan tjäna pengar på sitt spelande.

”Det är nästan identiskt med poker och det var så idén med vår plattform kom till”, säger Mathias Lindmark och fortsätter:

”Men man ska bara kunna satsa pengar på sig själv, vi vill inte gå in med tredjepartsbetting. Allt handlar inte om pengar och det är inte heller det som är gamingkulturen.”

Battleriff har just testat sin plattform i ett slutet sällskap på 1 000 spelare och kommer att släppa en öppen betaversion inom en månad. Till att börja med har det enbart funnits ett spel som användare kan spela mot varandra på sajten men framöver kommer fler spel, bland andra superpopulära League of Legends, finnas tillgängligt.

”Pengarna som vi nu tar in kommer att användas till vidareutveckling av sajten men även till marknadsföring. Nu kommer vi antagligen även kunna tidigarelägga den mobila strategin”, säger Mathias Lindmark.

Battleriff är inte ensamt på sin marknad. Challengermode är en annat startupbolag med en liknande affärside. Även de amerikanska e-sportssajterna Vulcun och Alphadraft har fått stort genomslag. Men konkurrensen är ingenting som Mathias Lindmark ser som ett problem, tvärtom.

”Vi kan inte skapa hela den marknaden själva. Det är bra att det finns 4–5 bra konkurrenter. Då hjälps vi åt att skapa marknaden.”

Läs även: Ny rapport spår miljardtillväxt på e-sport


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?