1515

Batteriuppstickaren Nilar noteras – värderas till 3,1 miljarder kronor

Den Gävlebaserade batteritillverkaren Nilar planerar notering på Nasdaq First North Premier Growth Market. Erbjudandet till allmänheten och institutioner av nyemitterade aktier beräknas till ett värde på 750 miljoner kronor före emissionskostnader. 

Foto:Photographer: Lars Abom, Lars Abom

Nilar tillverkar nickel-metallhydridbatterier avsedda för olika typer av energilagring. Det kan vara batterier som stärker upp elnäten, som används vid laddstationer för elbilar eller som lagrar el från sol- eller vindkraft i fastigheter.

Bolaget hade tidigare planer på att noteras under första halvåret 2020, men så blev inte fallet. 

Ankarinvesterare är AFA Försäkring, BNP Paribas Energy Transition Fund, Fjärde AP-fonden , Första AP-fonden, Handelsbanken Fonder och Länsförsäkringar Fondförvaltning som tecknar aktier för högst 489 miljoner kronor, baserat på ett marknadsvärde på 3,15 miljarder kronor för bolaget efter erbjudandet. Det är en dubblering från den tidigare värderingen från 2019, som låg på 1,5 miljarder kronor. Då gjorde bolaget en kapitalrunda på 327 Mkr med bland andra Första AP-fonden som ledande investerare. I höstas tog Nilar även ett lån om 490 miljoner kronor från Europeiska investeringsbanken. 

För räkenskapsåret 2019, den senast tillgängliga redovisningen, redovisade Nilar en nettoomsättning på 10,4 Mkr medan rörelseförlusten landade på drygt 221 Mkr. I en intervju med Di Digital i höstas sa Marcus Wigren, vd på Nilar, att bolaget sålde 202 batterisystem under 2019 och för 2020 räknade han med att försäljningen mer än tredubblas jämfört med föregående år.

Läs mer: Svenskt batteribolag tar lån på en halv miljard – siktar mot börsen 

Nilar har sitt huvudkontor i Täby och produktionen sker i anläggningen i Gävle där även forskning och utveckling sker. Med pengarna kommer bolaget utöka produktionslinorna i Gävle, men bolaget planerar även en ny anläggning i Estland. Målet är att 2023 nå en nettoomsättning på minst 1 miljard kronor och en ebitda-marginal om minst 20 procent.

Läs även: Nordens snabbaste raket Polarium siktar mot börsen


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?