1515

Båtdelningstjänsten rusade under pandemin: ”Blev en adrenalininjektion”

Svenskarnas sug efter båtliv ökade under pandemin. Det vittnar finsk-svenska båtdelningstjänsten Skipperis omsättningsökning på 1 400 procent om. ”Det blev en ketchupeffekt”, säger bolagets vd Axel Nordman. 

Axel Nordman är vd för båtdelningstjänsten Skipperi.
Axel Nordman är vd för båtdelningstjänsten Skipperi.

Skipperi grundades av svenska och finska entreprenörer 2017 och har sitt huvudkontor i Finland, där tjänsten först lanserades. Bolaget erbjuder två tjänster: dels en uthyrningstjänst där man hyr av privatpersoner, dels en medlemstjänst där man hyr båtar från Skipperis egna flotta. Den egna flottan lanserades i Finland 2019 och i Sverige 2020.  En lyckad tajming kan man tycka, när pandemin satte stopp för många svenskars sug efter utlandsresor. 

”Vi såg en underliggande efterfrågan på den här typen av tjänster redan innan, men visst blev det en adrenalininjektion när alla skulle vara hemma”, säger bolagets vd Axel Nordman, som klev in som vd i slutet av 2019 efter flera ledande positioner på Schibsted och Blocket. 

2020 omsatte bolaget 17,2 miljoner kronor i Finland och Sverige exklusive den privata båtuthyrningstjänsten. 2021 lanseras Skipperi även i Norge, Danmark och Nya Zeeland, och ambitionen för året är att nå en omsättning på 69 miljoner kronor. Hittills har bolaget tagit in runt 17 miljoner kronor i externt kapital. Bland investerarna märkes ett flertal finska finansprofiler, bland andra serieentreprenören Hans Ahlström, som står bakom investmentbolaget HP Capital. 

Läs mer: Citybåtar intar Stockholm: ”Är säkrare än elscootrar”

Under 2020 hade bolaget 30 Yamarin Cross-båtar i sin svenska flotta, samtliga placerade i Stockholmsområdet. I år utökas flottan till 140 båtar, och nu kan även andra delar av landet ta del av tjänsten. 30 båtar placeras i Göteborg med omnejd, medan Oxelösund, Nyköping, Karlstad och Västerås får 4 båtar var. 

”Vi är lite försiktiga i de mindre städerna för att säkerställa efterfrågan, även om vi får in fler och fler förfrågningar runt om i landet”, säger Axel Nordman.

Från och med i år ingår även några daycruiser-båtar i flottan, en modell med övernattningsmöjligheter, som de med det dyrare medlemskapet kan ta del av (se faktaruta). Kunderna får göra hur många bokningar de vill, och kan välja mellan dag, natt eller ett helt dygn.

Axel Nordman garanterar att medlemskapet innebär tillgång till båtarna. 

”Vi följer beläggningsgraden noga. Helgabonnemangen börjar bli slutsålda i Sverige, speciellt i Stockholm där vi redan funnits ett år. Vår ivrigaste medlem gjorde 60 båtturer, det är nästan varannan dag. Man får åka mycket båt för pengarna”, lovar Axel Nordman. 

Läs mer: Elbåten för 2,5 miljoner ska slå i USA: ”Sverige ligger efter i miljöfrågor”

Även om den egna flottan är det bolaget lägger mest krut på operationellt så är intresset för privatuthyrning stort. Uthyrarna bestämmer priset, sedan tar Skipperi ut en avgift på 13,5 procent. Under 2020 hade uthyrningstjänsten mer än 800 både segel- och motorbåtar registrerade på plattformen och det gjordes över 3 300 bokningar.

”Sverige är på topp fem-listan över flest båtar per capita, och vi får nya båtar in på plattformen varje vecka. Efterfrågan på båttyp följer vad som är populärt på köp- och säljmarknaden, som modernare båtar med moderna fyrtaktsmotorer. Uthyrare med goda omdömen får också fler bokningar”, kommenterar han. 

Samtliga medlemmar måste genomgå en onlineutbildning för ett säkert sjömanskap, följt av en examination. De med mindre än tre års erfarenhet får även gå en praktisk del på Skipperis båtar. 

”Vi vill få in nya människor i båtlivet, och riktar in oss till alla som vill ha en aktiv fritid och vill njuta av våra vatten och skärgårdar”, avslutar Axel Nordman.

 

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?