1515
Annons

Banktjänst visar ditt klimatavtryck

DO är den nya fintechidén som direkt visar relationen mellan användarens konsumtion och klimatpåverkan. Tjänsten ska lanseras i vår och vill ändra individers konsumtionsbeteende i vardagen.

Företaget bakom DO, Doconomy, startades förra sommaren. Grundarna Mathias Wikström och Johan Pihl hade tidigare arbetat tillsammans med Ålandsbanken och utvecklat deras klimattjänst Åland Index med fokus på att förbättra miljön i Östersjön. 

Nathalie Green hörde talas om Åland Index och såg att tjänsten var något som saknats i fintechbranschen. Hon kontaktade Mathias Wikström och Johan Pihl för att bli en del av deras nya koncept, Doconomy. Tillsammans med Helena Mueller, numer styrelseordförande, klev hon ombord på projektet och är nu företagets vd.  

”DO är en banktjänst som hjälper dig att förstå din konsumtions klimatpåverkan. Genom att uppmuntra personer att ändra sitt köpbeteende utan pekpinnar kan vi få fler att engagera sig i miljön på en daglig basis”, säger Nathalie Green. 

”Konsumtion har blivit en livsstil. Vi uppmuntras att konsumera bland annat via sociala medier och frågan är hur långt vi kan ta det här? Vi befinner oss i ett läge där en mer ansvarsfull konsumtion är den enda vägen framåt”, fortsätter hon. 

Tjänsten består främst av en app där användaren kan se vilket klimatavtryck deras köp har genererat. Planen är även att erbjuda konton med tillkopplade kort dit överföringar och betalningar kan ske. 

Köpen som användaren gör ska i sin tur bygga upp krediter, eller bonusar, som användaren kan bruka på två sätt: antingen genom att ge till FN-certifierade klimatprojekt eller genom att dubbla upp bonusen för investering i fossilfria och hållbara fonder. Användarna kommer löpande att få information kring hur deras bonus gör nytta för klimatet och fondinvesteringarna ska på sikt även ge avkastning. 

Doconomy vill visa fintechbranschen är att det är möjligt att driva ett lönsamt bolag och arbeta klimatsmart i finansvärlden. Just nu ser de ett ökande intresse för tjänsten hos flera handlare och återförsäljare trots att den uppmanar till mindre konsumtion.  

”Den varma sommaren 2018, Greta Thunbergs skolstrejk för klimatet och skogsbränderna har gjort att fler fått upp ögonen för klimatkrisen och frågar sig hur de kan bidra till att minska sin miljöpåverkan. När vi presenterat vår idé för olika varumärken och frågat om de vill delta har intresset varit stort”, säger Nathalie Green. 

Paula DiPerna, strategisk rådgivare på bland annat klimatorganisationen CDP och rådgivare på Doconomy, flikar in: 

”Handlarna påverkas också av klimatförändringarna. Priserna från deras underleverantörer stiger eftersom tillgången på råmaterial blir mindre, vilket i sin tur ökar priset på produkterna återförsäljarna i sin tur säljer till kunderna.”

 

Ålandsbanken är numera en minoritetsägare och underleverantör till Doconomy. Det är på deras banktillstånd som tjänsten kommer att verka. 

Utöver Ålandsbanken har bolaget finansierats av medarbetarna och några privata investerare. Exakt hur mycket pengar det kommer att kosta att lansera tjänsten och driva den vet Nathalie Green inte just nu. 

”Den tekniska utvecklingen kring att driva en app är kostsam och vi är just nu inne i en fas där vi diskuterar vidare sätt att finansiera tjänsten och ta den till nästa nivå.”   

I framtiden hoppas Doconomy på att utveckla DO vidare. Bland annat genom ett långsiktigt samarbete med AI-företaget Peltarion, som Wallenberg nyligen investerat stora pengar i. 

Läs mer: Så mycket har Wallenberg öst in i AI-bolaget

”Just nu klassas köpen i olika produktkategorier och når inte hela vägen ner till produktnivå. Till exempel gör appen i dag ingen skillnad mellan en ekologisk och en vanlig kaffe, och en mer exakt beräkning skulle kunna öka motivationen hos användarna att förändra sitt beteende. Vi har ett samarbete med Peltarion där vi genom AI försöker att gå ner på produktnivå ännu mer för att koldioxidberäknaren ska bli mer precis”, säger Nathalie Green. 

För att på allvar konkurrera med andra banktjänster och för att locka fler användare kommer DO, enligt henne, att erbjuda gynnsamma räntor och bankförmåner.

”Genom ett konkurrenskraftigt bankerbjudande hoppas vi på att få fler typer av användare än de med klimatengagemang. Förhoppningsvis kommer vi även att inspirera och öka deras medvetenhet kring konsumtion och hållbarhet”, säger hon.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera