1515

Bankappen Tink tiodubblar omsättningen

Bankappen Tink, som nyligen fick in SEB Ventures som delägare, fick ordentlig fart på intäkterna under 2015.

Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.
Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.Foto:Stellan Stephenson

Startupbolaget Tinks (NTL) privatekomi-app påminner om liknande tjänster från bolag som Dreams (NTL), men har funnits på marknaden ända sedan år 2013. Den fungerar i praktiken som ett gränssnitt ovanpå användarens vanliga internetbank, med syfte att ge bättre överblick och mer kontroll över privatekonomin.

I våras fick bolaget ett rejält genombrott i form av en investering på 85 miljoner kronor i från SEB Ventures, storbanken SEB:s investmentbolag (NTL), samt Sven Hagströmers investmentbolag Creades (NTL).

Förutom den höga investeringssumman sågs affären som ett tydligt tecken på att storbankerna börjat omfamna utvecklingen i startupsektorn, där många konsumentappar sedan länge tävlar om bankkundernas uppmärksamhet. 

Nu visar nya siffror att även Tinks omsättning tog fart under 2015. Bolaget drog in sammanlagt 4,07 Mkr under året. Siffran är mer än tio gånger så hög som året innan, då Tink omsatte blott 350 000 kr.

Foto:

I Tinks ägarkrets finns såväl SEB Ventures som Sven Hagströmers riskkapitalbolag Creades. Data från nordictechlist.com.

Tinks app för bankkunder är gratis att använda. Bolaget tjänar istället pengar på företagskunder, det vill säga banker som använder Tinks plattform som grund för sina egna tjänster.

"Vi säljer en teknikplattform som en molntjänst. Men det handlar om unika affärer som är skräddarsydda för varje bank. Det finns ingen färdig Tink-plattform där man bara kan trycka dit sitt eget varumärke", säger Tinks grundare och vd Daniel Kjellén (NTL).  

Intäkterna år 2015 kom främst från ABN Amro, en holländsk bank som också är delägare i Tink. Bolaget har under året gjort liknande affärer med flera bankkunder, säger Daniel Kjellén, men vill inte avslöja vilka.  

Han understryker samtidigt att Tink i första hand fokuserar på den egna konsument-appen. Appen har idag drygt 350 000 registrerade användare, enligt Daniel Kjellén.

"Konsumentprodukten är det viktigaste för oss. Det är där vi lägger i princip allt vårt arbete och all vår utveckling. Sen har vi förmånen att, i kölvattnet av det, spotta ur oss teknologi som andra tycker är spännande och värdefull. Då vill vi såklart få maximal hävstång på den", säger Daniel Kjellén. 

På sista raden fortsätter dock Tink att visa röda siffror. År 2015 redovisar bolaget en förlust på 9,2 Mkr, att jämföra med en förlust på 11,9 Mkr året innan. 

Förlusten förklaras främst av personalkostnader, säger Daniel Kjellén. Tink hade 14 anställda vid slutet av 2015. Idag jobbar 25 personer för bolaget.

Han räknar inte heller med att bolaget ska visa vinst i år. 

"Vi skulle kunna ställa om till lönsamhet men pengarna vi tagit in ger oss en fantastisk möjlighet att fortsätta investera. Framförallt handlar det om fortsatt produktutveckling och att anställa fler", säger Daniel Kjellén. 

Målet är att göra det superenkelt att förstå sin ekonomi.

Samtidigt fortsätter utvecklingen av Tink-appen. Fokus ligger på att få till en djupare integration i de olika bankernas system, något som blivit möjligt tack vare nya EU-direktiv som kräver att storbankerna öppnar upp för tredjepartstjänster som Tink. 

"Under sommaren gick vi från att vara en read-only-tjänst till att vi faktiskt kan betala räkningar, flytta pengar, godkänna e-fakturor och så vidare, alltså i princip allt du kan göra i en vanlig bankapp. Målet är att göra det superenkelt att förstå sin ekonomi och låta användaren sköta den på ett och samma ställe", säger Daniel Kjellén. 

Läs även: Kommentar: "Nu börjar fintech-kampen"


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?