1515

Bankappen Tink tiodubblar omsättningen

Bankappen Tink, som nyligen fick in SEB Ventures som delägare, fick ordentlig fart på intäkterna under 2015.

Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.
Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.Foto:Stellan Stephenson

Startupbolaget Tinks (NTL) privatekomi-app påminner om liknande tjänster från bolag som Dreams (NTL), men har funnits på marknaden ända sedan år 2013. Den fungerar i praktiken som ett gränssnitt ovanpå användarens vanliga internetbank, med syfte att ge bättre överblick och mer kontroll över privatekonomin.

I våras fick bolaget ett rejält genombrott i form av en investering på 85 miljoner kronor i från SEB Ventures, storbanken SEB:s investmentbolag (NTL), samt Sven Hagströmers investmentbolag Creades (NTL).

Förutom den höga investeringssumman sågs affären som ett tydligt tecken på att storbankerna börjat omfamna utvecklingen i startupsektorn, där många konsumentappar sedan länge tävlar om bankkundernas uppmärksamhet. 

Nu visar nya siffror att även Tinks omsättning tog fart under 2015. Bolaget drog in sammanlagt 4,07 Mkr under året. Siffran är mer än tio gånger så hög som året innan, då Tink omsatte blott 350 000 kr.

Foto:

I Tinks ägarkrets finns såväl SEB Ventures som Sven Hagströmers riskkapitalbolag Creades. Data från nordictechlist.com.

Tinks app för bankkunder är gratis att använda. Bolaget tjänar istället pengar på företagskunder, det vill säga banker som använder Tinks plattform som grund för sina egna tjänster.

"Vi säljer en teknikplattform som en molntjänst. Men det handlar om unika affärer som är skräddarsydda för varje bank. Det finns ingen färdig Tink-plattform där man bara kan trycka dit sitt eget varumärke", säger Tinks grundare och vd Daniel Kjellén (NTL).  

Intäkterna år 2015 kom främst från ABN Amro, en holländsk bank som också är delägare i Tink. Bolaget har under året gjort liknande affärer med flera bankkunder, säger Daniel Kjellén, men vill inte avslöja vilka.  

Han understryker samtidigt att Tink i första hand fokuserar på den egna konsument-appen. Appen har idag drygt 350 000 registrerade användare, enligt Daniel Kjellén.

"Konsumentprodukten är det viktigaste för oss. Det är där vi lägger i princip allt vårt arbete och all vår utveckling. Sen har vi förmånen att, i kölvattnet av det, spotta ur oss teknologi som andra tycker är spännande och värdefull. Då vill vi såklart få maximal hävstång på den", säger Daniel Kjellén. 

På sista raden fortsätter dock Tink att visa röda siffror. År 2015 redovisar bolaget en förlust på 9,2 Mkr, att jämföra med en förlust på 11,9 Mkr året innan. 

Förlusten förklaras främst av personalkostnader, säger Daniel Kjellén. Tink hade 14 anställda vid slutet av 2015. Idag jobbar 25 personer för bolaget.

Han räknar inte heller med att bolaget ska visa vinst i år. 

"Vi skulle kunna ställa om till lönsamhet men pengarna vi tagit in ger oss en fantastisk möjlighet att fortsätta investera. Framförallt handlar det om fortsatt produktutveckling och att anställa fler", säger Daniel Kjellén. 

Målet är att göra det superenkelt att förstå sin ekonomi.

Samtidigt fortsätter utvecklingen av Tink-appen. Fokus ligger på att få till en djupare integration i de olika bankernas system, något som blivit möjligt tack vare nya EU-direktiv som kräver att storbankerna öppnar upp för tredjepartstjänster som Tink. 

"Under sommaren gick vi från att vara en read-only-tjänst till att vi faktiskt kan betala räkningar, flytta pengar, godkänna e-fakturor och så vidare, alltså i princip allt du kan göra i en vanlig bankapp. Målet är att göra det superenkelt att förstå sin ekonomi och låta användaren sköta den på ett och samma ställe", säger Daniel Kjellén. 

Läs även: Kommentar: "Nu börjar fintech-kampen"


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?