1515

Bankappen Revolut i jätterunda – når värdering på 285 miljarder

Revolut, som erbjuder gratis och prenumerationsbaserade banktjänster, har tagit in 800 miljoner dollar – motsvarande 6,9 miljarder kronor – till en värdering om 33 miljarder dollar. Med på investeringen är kända aktörer som japanska Softbank och amerikanska Tiger Global.

Nikolaj Storonskij är en tidigare investmentbankir från Ryssland som nu driver Revolut, ett av Storbritanniens största teknikbolag.
Nikolaj Storonskij är en tidigare investmentbankir från Ryssland som nu driver Revolut, ett av Storbritanniens största teknikbolag.Foto:Amanda Lindgren

Revoluts affärsmodell går ut på att vissa tjänster är gratis och att användarna sedan kan bygga på med olika tillägg genom att betala en månadsavgift. Di Digital har tidigare rapporterat om bankappen Revolut som siktat på fortsatt expansion efter ett tuffare 2020. 

Antalet användare har växt från 13 miljoner i början av året till 16 miljoner idag. Enligt tidigare siffror till Di Digital finns omkring 180 000 svenska användare.

Nu står det klart att Revolut tar in 800 miljoner dollar, motsvarande 6,9 miljarder kronor. Bland de nya investerarna syns fonderna Softbank Vision Fund 2 och Tiger Global Management.

Den nya värderingen på 33 miljarder dollar, motsvarande 285 miljarder kronor, närmar sig Klarnas senaste värdering på 377 miljarder kronor. 

Det nya kapitalet ska användas till att utveckla tjänsterna, men även gå till fortsatt expansion i USA och ett intåg på den indiska marknaden.

”Vi blir härmed Storbritanniens högst värderade fintechbolag. Vi ska bygga full service för finansiella tjänster i vår app. Servicen ska bli alltmer personaliserad och alltid med låga och transparenta avgifter”, säger Nikolay Storonsky, grundare och vd till Revolut i ett pressmeddelande.

Bolaget växte med 57 procent under 2020 men visade samtidigt på en förlust om 277 miljoner dollar för året. Revolut plockade mark för sina transaktioner i kryptotillgångar som gav intäkter på 54 miljoner dollar under förra året. I appen kan kunderna växla till 21 olika kryptotillgångar, vilket är ovanligt många. 

Läs mer: Så blev brittiska neobanken svenskarnas kryptofavorit: ”Unika i världen”

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?