1515

Bambuser hyllas av LVMH – tar plats i lyxkonglomeratets acceleratorsprogram

Bambuser kammade hem segern i lyxkonglomeratet LVMH:s tävling som världens mest innovativa techbolag. Nu väntar LVMH:s acceleratorprogram i Paris, och konglomeratets vd Bernard Arnault hyllar det svenska bolaget. ”Jag tror inte själva vi förstod hur stort det var att vinna”, säger bolagets vd Maryam Ghahremani. 

Bernard Arnault och Sophie Abrahamsson, kommersiell chef på Bambuser i Paris.
Bernard Arnault och Sophie Abrahamsson, kommersiell chef på Bambuser i Paris.
Bambusers vd vd Maryam Ghahremani.
Bambusers vd vd Maryam Ghahremani.
Till vänster, Bernard Arnault och Sophie Abrahamsson, kommersiell chef på Bambuser i Paris. Till höger Bambusers vd Maryam Ghahremani.
Till vänster, Bernard Arnault och Sophie Abrahamsson, kommersiell chef på Bambuser i Paris. Till höger Bambusers vd Maryam Ghahremani.

Det First North-listade videoteknikbolaget Bambuser BUSER +0,4% Dagens utveckling  erbjuder interaktiv livevideoshopping, ett fenomen som startade i Kina för några år sedan. Aktien har rusat 165 procent under de senaste 12 månaderna och börsvärdet ligger på nästan 2,9 miljarder kronor.

I juni i år kammade Bambuser hem titeln som världens mest innovativa techbolag i den femte omgången av LVMH Innovation Award, som delades ut i samband med Viva Technology show i Paris. 850 hugade bolag hade ansökt om att medverka, och av dessa valdes 28 in till en final. 

”Vi blev inbjudna till tävlingen av LVMH efter att ha lanserat en framgångsrik pilotsatsning för liveshopping tillsammans med Make up for ever, ett av LVMH:s kosmetikabolag ”, berättar bolagets vd Maryam Ghahremani, som är mycket stolt över utnämningen.

I en intervju med branschtidningen Women's Wear Daily, WWD, beskrev LVMH:s vd Bernard Arnault Bambuser som ”fantastiskt”. Bernard Arnault räknas enligt Bloomberg till världens tredje rikaste person med en förmögenhet på 164 miljarder dollar, motsvarande 1.400 miljarder kronor, vilken har ökat med 50 miljarder dollar enbart i år.

Nu öppnar sig Paris för det svenska bolaget. Bambuser blir en del av LVMH:s acceleratorprogram ”La Maison des Startups LVMH” och kommer under sex månaders tid ha kontorsplats på huvudstadens största startup-hub Station F. Här kommer Bambuser ha chans träffa bolag inom koncernen LVMH och andra stora aktörer.

För det är inte bara LVMH som fått upp ögonen på bolaget efter prisutdelningen.

”Jag kan inte avslöja exakt vilka bolag som hört av sig, men det är många tunga lyxaktörer som brukar vara väldigt svåra att få kontakt med som nu vill använda vår teknologi. Man vinner inte kunder och omsättning av ett pris, men den responsen vi fått har varit helt enorm och över förväntan. Jag tror inte själva vi förstod hur stort det var att vinna”, fortsätter hon.

Grunden i Bambusers tjänst är att använda mobiltelefon, oavsett om det är direkt eller förinspelat. Det banbrytande med Bambuser var och är de olika lagren av interaktivitet och köpupplevelser ovanpå videon, som varukorg, chattfunktion och tävlingar bland annat. 

Bambuser har sedan tidigare flera kunder inom lyxsegmentet, som den brittisk-portugisiska plattformen Farfetch. Konsumentbeteendet på dessa typer av plattformar är en mer utdragen process för majoriteten.

”Sannolikheten att du direkt lägger ner en klänning för 14 000 i korgen är ganska liten. Den så kallade säljtratten är väldigt lång när det kommer till lyxvarumärken. I stället går du tillbaka och tittar på produkten om och om igen. Det vår teknik har gjort med lyxsegmentet är att förkorta betänketiden avsevärt, vilket gör att man snabbare kommer till ett köpbeslut”, förklarar hon.

Många lyxaktörer nöjer sig dock inte med mobilinspelningar, då de är vana vid att lägga åtskilliga miljoner kronor på proffsiga produktioner. För att möta den efterfrågan har Bambuser utvecklat teknologin så att man i dag kan sända via proffskameror och förinspela. Ett slags mellanting mellan de klassiska retuscherade kampanjerna och Bambusers ”här och nu”-känsla.

”Jag är jätteförvånad över att lyxbranschen så snabbt anammat live, för live är autentiskt. Det är inte perfekt, du retuscherar inte en människa så den ser omänsklig ut. Jag vill ju gärna se lyxvarumärkena gå mot det mer autentiska än det perfekta, som kunder inte kan relatera till på samma sätt. För lyxvarumärken handlar det inte om att kränga, utan att bygga varumärke och ett community genom att erbjuda en mänsklig interaktion”, menar Maryam Ghahremani.

Ett svenskt bolag i premiumsegmentet som använt sig av Bambuser med proffsproduktion är Svenskt Tenn. Den anrika inredningsbutiken körde sin klassiska jullansering digitalt i fjol, ett evenemang som annars är vigt åt vip-kunderna. Sändningen lockade tittare från hela världen och e-handeln satte rekord den dagen.

Men allt är inte mode och kläder för Bambuser, kundkretsen är bred. Här hittar vi bolag som Kjell & Company, Fastighetsbyrån, och Apotea. 

”Det vi erbjuder i dag är framtidens marknadsföring, försäljning och kundservice. Samhället kommunicerar i dag mycket över digitala kanaler, så det är egentligen ganska konstigt att man hittills inte haft den dialogen med sin slutkund. E-handeln har varit statisk med text och bild i 25 år medan allt annat har blivit smartare. Vi har adderat en naturlig kundkontakt som varit för dyr och komplex innan”, avslutar Maryam Ghahremani.

 

 

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?