1515

Bambuser ber aktieägarna om 100 miljoner – aktien backar

Videoteknikbolaget Bambuser ber aktieägarna om 100 miljoner kronor. Aktien backar på beskedet.

Maryam Ghahremani, vd på Bambuser.
Maryam Ghahremani, vd på Bambuser.Foto:Bambuser

Videoteknikbolaget Bambuser BUSER -6,93% Dagens utveckling vill ta in 100 miljoner kronor från aktieägarna för att expandera verksamheten inom live video shopping-segmentet genom bland annat anställningar, produktutveckling och marknadsföring. Målet är att nå lönsamhet under 2022. Bolaget har säkrat teckningsåtaganden om cirka 52 miljoner från ett antal större befintliga aktieägare, enligt ett pressmeddelande.

Aktien, som länge var utbombad, men som stigit sedan i höstas, föll dock tillbaka på beskedet. Klockan 10:00 hade Bambusers aktiekurs fallit med drygt 11 procent till ett börsvärde på 146 Mkr. Följ kursen här.

Det var för ungefär ett år sedan som Bambuser tog beslut om en förändring av inriktningen och lanserade en ny lösning för live video shopping under hösten. 

Live video shopping är som ett digitalt tv-shop för 2020-talet där produkter presenteras genom människor.

I lördags rapporterade Di Digital om hur Bambusers aktie stigit på börsen på grund av treden där handlare säljer sina varor med hjälp av ett slags ”tv-shop på nätet”. 

Trenden kallas ”live video shopping” och innebär att nätbutiker sätter upp interaktiva live-sändningar där tittarna kan ställa frågor och givetvis snabbt och lätt köpa de varor som visas upp i sändningen. På den kinesiska e-handelsjätten Alibabas appar visas dagligen tusentals sådana här sändningar och i fjol växte marknaden i landet med 70 procent till 600 miljarder kronor, enligt en kinesisk analysfirma.

I höstas letade sig fenomenet till Sverige. Bland annat har kändisen Bianca Ingrosso livesänt när hon lagt en makeup med produkter från sitt eget sminkmärke Caia.

Bambuser har alltså tagit fram en plattform för denna typ av handel.

”Live video shopping är som ett digitalt tv-shop för 2020-talet där produkter presenteras genom människor. Men förr var det en monolog. Nu har vi fått till en dialog mellan kunden och varumärket”, sa Bambuser vd Maryam Ghahremani till Di Digital nyligen.

När produkten lanserades i slutet av september i fjol rusade videobolagets aktie – från låga nivåer – med som mest över 100 procent på en dag. Sedan dess har kunder som e-handelsbolagen Nakd, Lyko, H&M-ägda Monki och tidigare nämnda Caia börjat livesända. Och så sent som under torsdagen stängde Bambuser-aktien nästan 10 procent upp efter en nyhet om att man tecknat ett avtal med den italienska lyxsajten Luisaviaroma.


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?