1515

Bamboras vd: ”En otrolig saga för ett svenskt bolag”

Grundaren och vd:n Johan Tjärnberg stannar kvar på betalbolaget Bambora efter försäljningen. "Jag är supertaggad på att vara en del av det här", säger han till Di Digital.

Johan Tjärnberg, vd och grundare för betalbolaget Bambora som nyligen såldes för 14 miljarder kronor till franska Ingenico.
Johan Tjärnberg, vd och grundare för betalbolaget Bambora som nyligen såldes för 14 miljarder kronor till franska Ingenico.Foto:Bambora.

”Det är ganska ofattbart att vi har lyckats bygga upp det här bolaget på tre år. Det visar sig också i det pris och värde som köparen ser i oss. Ska man sätta det i perspektiv är det förmodligen en av de största affärerna inom betalningar någonsin”, säger Johan Tjärnberg, till Di Digital.

Han är vd och grundare av betalbolaget Bambora som köps för drygt 14 miljarder kronor av franska Ingenico. Säljare är riskkapitalbolaget Nordic Capital (NTL) samt ledning och nyckelpersoner på Bambora, som enligt Johan Tjärnberg tillsammans ägde mindre än 10 procent av bolaget.

Det här är en otrolig saga för ett svenskt bolag som egentligen inte var någonting för tre år sedan.

Under 2016 blev det svenska betalbolagets omsättning drygt 1,9 miljarder kronor och en transaktionsvolym på 525 miljarder kronor hanterades.

”Det här är en otrolig saga för ett svenskt bolag som egentligen inte var någonting för tre år sedan. Vi var ett par personer som satt på ett kontorshotell på Mäster Samuelsgatan och inte hade någon business.”

Läs även: Bambora säljs för 14 miljarder till fransk jätte 

Köpet förväntas slutföras under fjärde kvartalet i år och både Johan Tjärnberg och ledningen kommer att jobba kvar på Bambora samt återinvestera en stor del av pengarna i det nya bolaget.

Varumärket Bambora kommer att finnas kvar, och inte heller strategin kommer att förändras i och med köpet.

”Jag och många andra är supertaggade att vara en del av det här. Snarare än att vi byter spår kommer vi att accelerera. Förhoppningsvis ska vi inte bara få med 700 personer utan 7 000 personer på Bamboratåget", säger han och syftar på antalet anställda i bolaget.

Det här innebär att vi blir en av de världsledande spelarna som kan hjälpa både små och stora handlare.

Som han ser det kompletterar Ingenico och Bambora varandra. Det franska bolaget har den geografiska tyngden med närvaro i över 100 länder.

"Samtidigt sitter Bambora på en ganska unik teknologi med produkter som är väldigt skalbara. Tillsammans kan vi komma ut i fler länder snabbare än vad vi hade kunnat göra själva. Det här innebär att vi blir en av de världsledande spelarna som kan hjälpa både små och stora handlare.”

Bambora är det andra betalbolaget som Johan Tjärnberg drivit upp och sålt tillsammans med Nordic Capital sedan 2005. Men i och med den nyligen aviserade affären klipps de affärsmässiga banden till riskkapitalbolaget.

Själv beskriver han sig som  ”en sportdåre från Härjedalen som spelade hockey länge”. Efter ekonomistudierna jobbade han som konsult och med företagsförvärv innan han 2005 fick frågan från Nordic Capital om han vill leda betalbolaget Point som de köpt.

”Jag hade inte haft några tankar kring betalningar innan dess, men fick en otrolig energi att försöka skapa värde i en industri där jag såg både många möjligheter och brister.”

Det finns bara ett svar på varför Bambora har blivit framgångsrikt.

Under 12 år har han sett en betalbransch och handel som blir allt mer global och gränslös. Svenska kunder näthandlar i utländska butiker och vice versa. Det ställer krav på leverantörerna att förstå vad kunder i andra länder länder vill ha.

En annan utveckling är intåget av nya aktörer i betalindustrin, så som Facebook och Google och inte minst kinesiska bolag som Alibaba med Alipay. 

Men Johan Tjärnberg oroar sig inte för konkurrensen.

”Det finns bara ett svar på varför Bambora har blivit framgångsrikt. Det handlar om teknikens skalbarhet. Det finns väldigt få aktörer som kan hantera betalningar i 70-80 länder, men det kan vi.”


 

Läs mer: Nordic Capital om miljardaffären: ”Hade gärna ägt Bambora längre”
Foto:
Nordic Capital har sålt betalbolaget Bambora för drygt 14 miljarder kronor. ”Vi har fått ett bra pris naturligtvis”, säger riskkapitalbolagets partner Fredrik Näslund till Di Digital.


 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?