1515

Bambora säljs för 14 miljarder till franska betaljätten Ingenico

Nordic Capitals betalbolag Bambora säljs mindre än tre år efter starten till en fransk betalaktör för 1,5 miljarder euro.

Bamboras vd Johan Tjärnberg.
Bamboras vd Johan Tjärnberg.

Riskkapitalbolaget Nordic Capital säljer betalbolaget Bambora till franska Ingenico Group för 1,5 miljarder euro eller motsvarande drygt 14 miljarder kronor. Det framgår av ett pressmeddelande.

”Bambora är ett utmärkt exempel på entreprenöriell affärsutveckling och ytterligare en fantastisk svensk unicorn som tagit tillvara på den stora lokala kompetens som finns inom teknologi för att skapa en global digital ledare”, säger Fredrik Näslund, Partner, NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder.

Läs även: Nordic Capital om jätteaffären: "Hade gärna ägt Bambora längre"

Det var 2013 som Nordic Capital köpte SEB:s internationella plattform för kortbetalningar för cirka två miljarder kronor. Affären blev grunden till betalbolaget Bambora.

Efter en uppköpsräd, där bland annat Euroline, DK Online, Keycorp och MPS förvärvades, lanserades det nya ihopslagna betalbolaget under varumärket Bambora 2015. I slutet av 2016 hade bolag för omkring fyra miljarder kronor köpts och slagits samman under Bambora-paraplyt.

Läs mer: Bambora köper Devcode – utmanar globala betaljättar

Redan från början hade bolaget över 400 anställda och en omsättning över 1 miljard kronor. I dag har bolaget över 700 anställda.

Så sent som i maj i år köpte Bambora två bolag, Devcode Payment och Innocard.

Enligt egen utsago hanterar Bambora transaktioner till ett värde av 55 miljarder euro, motsvarande 525 miljarder kronor, per år. 70 procent av transaktionerna sker på nätet eller i mobilen. Bambora omsatte under 2016 drygt 1,9 miljarder kronor.

Läs även: Så byggde Nordic Capital ett techbolag från grunden

Ingenico är ett börsnoterat franskt bolag som sysslar med betalterminaler och betalmjukvara. Omsättningen under 2016 låg på 2,3 miljarder euro, eller motsvarande omkring 22 miljarder kronor.

Nordic Capital och Bamboras vd Johan Tjärnberg har tidigare drivit upp och sålt betalbolaget Point.


 

Läs mer: Bamboras vd: ”En otrolig saga för ett svenskt bolag”
Foto: Bambora.
Grundaren och vd:n Johan Tjärnberg stannar kvar på betalbolaget Bambora efter försäljningen. ”Jag är supertaggad på att vara en del av det här.”


Läs mer: Nordic Capital om miljardaffären: ”Hade gärna ägt Bambora längre”
Foto:
”Vi har fått ett bra pris naturligtvis”, säger Nordic Capitals partner Fredrik Näslund till Di Digital.


 Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?