1515
Annons

Backing Minds tar Linköpings Dynamic Code ut i Europa

Backing Minds leder rundan när Linköpings Dynamic Code tar in cirka 30 miljoner kronor. Pengarna ska användas till en expansion i Europa.

Riskkapitalbolaget Backing Minds grundare Sara Wimmercranz (t.v.) och Susanne Najafi.
Riskkapitalbolaget Backing Minds grundare Sara Wimmercranz (t.v.) och Susanne Najafi.Foto:Jesper Frisk

Duon bakom Backing Minds fortsätter att investera i Dynamic Code. Nu bekräftar bolaget att man är största investerare när Linköpingsbolaget tar in cirka 30 miljoner kronor i friskt riskkapital.

”Pengarna ska användas för bolagets expansion i Europa. Dynamic Code kan på riktigt effektivisera diagnostiken. Det är den pusselbit som saknas – inte bara inom e-hälsa utan också inom traditionell vård”, säger Sara Wimmercranz, grundare på Backing Minds.

Dynamic Code är bland annat känt för att genomföra klamydiatester via nätbaserad postorder. Baserat på den senaste DNA-forskningen utvecklar och tillverkar bolaget även en rad andra hemtester för sjukdomar och åkommor, samt laktosintolerans och tester för kost och livsstil. 

Sedan Backing Minds första investering i Dynamic Code i maj 2017 har bolaget utvecklats enormt, enligt Sara Wimmercranz.

”När vi investerade i Dynamic Code första gången var de ett hälsotestbolag. Nu har de utvecklats till ett health tech-bolag med en teknisk plattform som hjälper konsumenten att få rätt diagnos direkt i hemmet", säger hon och fortsätter:

”Dynamic Code äger hela kedjan från utvecklingen av testerna till svarta låda-algoritmen för labbanalys, logistik för hantering av tester, och API:er mot apotek och vårdgivare. Med bara ett knapptryck kan läkaren sätta diagnosen, medan Dynamic Code hanterar allt annat.”

Ett av Dynamic Codes hemtester.
Ett av Dynamic Codes hemtester.Foto:Dynamic Code

Backing Minds gick in med 10 miljoner kronor vid sin första investering i Dynamic Code maj 2017. Samtidigt som den affären gick i lås startade bolaget också en kampanj på crowdfundingpplattformen Pepins (NTL). Erbjudandet att teckna aktier öppnades och blev fulltecknad på 39 minuter. 285 investerare tecknade aktier för ytterligare 10 miljoner kronor i en runda som värderade hela bolaget till 60 miljoner kronor.

Läs mer: Fick in 10 miljoner – på 39 minuter 

Även denna gång är Pepins involverade i finansieringsrundan. De bidrar med 6 av de 30 Mkr, via sina befintliga investerare, och står redo att ta in ytterligare upp till 3 Mkr om intresse finns. Det innebär att rundan kan hamna på 33 Mkr när allt är klart. 

Under 2017 steg Dynamic Codes omsättning med 35 procent till 13 miljoner kronor. En knapp vinst vändes dock till en förlust på 8,2 Mkr under året.

Hur ser omsättningen ut 2018?

”Den ökar, inte minst inom de strategiskt viktiga områden som e-handel och distribution via digitala vårdgivare som Min Doktor”, säger Sara Wimmercranz.

Hur tänker ni inför Dynamic Codes expansion i Europa?

”Bolaget är väl riggat vad gäller strategiska partnerskap. Med de tester vi har i pipeline ska vi det närmaste halvåret kunna leverera lösningar på 97 procent av primärvådens diagnostikbehov. Nästa steg blir en internationell expansion.” 

Backing Minds (NTL) grundades av Sara Wimmercranz tillsammans med Susanne Najafi. De har som mål att hitta startup-investeringarna bortom Stureplan, som andra missar. Bolaget fick stor uppmärksamhet när det under 2016 stod klart att man tagit in 100 miljoner kronor i sin första fond, från bland andra H&M:s vd Karl-Johan Persson och Collector Bank-grundaren Lena Apler (NTL). Sedan dess växte fonden, fram till dess att den stängdes under våren 2017. 

Läs mer: Backing Minds-grundarna två av tech-Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40

Backing Minds har även investerat i Transfer Galaxy (NTL), Horsemeup (NTL) och Virkesbörsen (NTL). 

Fotnot: NTL-länkarna går till Nordic Tech List, en databas med grundarna, bolagen och investerarna i den nordiska techsektorn. 

Innehåll från SnowflakeAnnons

Få ut mer av data med ett decentraliserat data mesh

Det är svårt att föreställa sig den framtida ekonomin utan data. Många företag har redan insett vikten av datadrivna insikter för att bli framgångsrika vilket också tydligt framgår av siffror från CBS – så tidigt som 2022 utfördes big data-analyser i en mängd olika branscher. Men hur får man ut mesta möjliga av sina data?

De flesta organisationer är idag medvetna om att mycket återstår för att kunna dra nytta av data på bästa sätt. Här spelar flera faktorer in; vissa saknar rätt verktyg, andra rätt kunskap och ytterligare andra den tid som krävs för att genomföra relevanta analyser av de ständigt växande datasamlingarna. 

– För att verkligen optimera värdet av data bör företag därför överväga en strategi med avstamp i data mesh, betonar Henrik Norhøj Nielsen, Principal Sales Engineer hos Snowflake.

Decentralisering behöver inte leda till datasilos

Många företag har en komplex organisationsstruktur. Ju större ett bolag är, desto fler avdelningar har de och desto fler leverantörer och partners samarbetar de med. För att undvika datasilos och effektivisera informationsflöden försöker många samla data från alla datakällor i en enda central lösning. 

– Detta är dock en strategi som kan ha nackdelar; oftast finns det bara ett datateam i en centralt organiserad IT-infrastruktur. Detta team är det enda som ansvarar för att integrera alla dataflöden i en central lösning. Teamet behöver då parallellt hantera ett ständigt fluktuerande antal användare och en mängd olika källor för data; samtidigt har de i de flesta fall inte tillräcklig förståelse avseende vad datan innehåller och hur det används. Det leder ofta till minskad agilitet och till slut kommer kvaliteten på integrerade data att försämras. 

Specialiserade team

Data mesh fungerar annorlunda. Den skiljer sig från traditionella, centraliserade lösningar och utgör ett decentraliserat tillvägagångssätt för skalbar hantering och bearbetning av data. Därmed behöver inte längre ett enda team vara ansvarigt och sköta alla datakällor samtidigt; istället kan specialiserade datateam ansvara för olika domäner, till exempel en specifik avdelning eller produkt. Beroende på hur en organisation är organiserad kan det också vara effektivt att kombinera relaterade områden, såsom marknadsföring och PR, till en domän. 

– Ett sådant upplägg förutsätter emellertid att varje team har rätt kunskaper inom sin domän. Till exempel, vad för data är särskilt viktig för kommunikationsavdelningen? Vilka analyser utförs regelbundet och när behöver man köpa in extern information för att nå bästa resultat? Med rätt kunskap på plats kan de enskilda datateamen arbeta proaktivt för att undvika flaskhalsar och se till att information av hög kvalitet är tillgänglig, konstaterar Henrik. 

Hur tillämpar man data mesh?

Först av allt måste en organisation ha en klar uppfattning om vad man vill uppnå med data. När man har svaret på det kan man göra välgrundade val om vilken information som bör centraliseras respektive decentraliseras. Ett bra första steg är därför att identifiera och etablera tydliga KPI:er till respektive domän. 

– En annan viktig aspekt är att börja se data som en produkt – den behöver ha sin egen logistik, kontroll, lagring och ägandeskap. Tillvägagångssättet här går att översätta nästan direkt från hur fysiska produkter hanteras.

De som vill införa data mesh behöver göra det ett steg i taget för att tydligt förankra förändringarna i organisationen. Definiera en domän och en produkt med ett tydligt mål och inrätta därefter ett datateam som ansvarar för just dem. Därefter gäller det att utnyttja sitt momentum. 

– Det krävs nämligen både en teknisk och en kulturell förändring för att fullt ut nyttja potentialen i data mesh. Den största utmaningen är dock sällan teknisk utan organisatorisk. Många gånger är domänerna för stora eller för små och det är oklart vem som har ägandeskap av en viss domän. Det är därför organisationer bör ha tydliga upplägg och ansvarsfördelningar, annars löper man risk att decentraliseringen skapar datasilos istället för att ta bort dem. 

Interoperabilitet är nyckeln

Data mesh lämpar sig särskilt för företag med en komplex organisationsstruktur, eftersom både effektivitet och kvalitet på integrerade data ofta blir sämre med en central IT-infrastruktur. 

– När man väl har etablerat en tydlig struktur kring vem som ansvarar för vad är det viktigt att säkerställa interoperabilitet mellan de olika affärsområdena. Detta sköts enklast genom att utse ett centraliserat datateam som extra stöd till de övriga teamen. Detta team kan också hjälpa till att hantera frågor som inte nödvändigtvis är knutna till en domän, avslutar Henrik. 

Läs mer om data mesh hos Snowflake 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera