1515
Annons

Babyshop.com tar in 85 Mkr - spår miljardomsättning

E-handelsbolaget Babyshop.com tar in 85 Mkr från en rad riskkapitalister med Verdane Capital i spetsen. Babyshops vd spår miljardomsättning redan inom ett par år.

ENTREPRENÖRSPAR. Marcus Tagesson, vd, Babyshop, och hans fru och medgrundare Linn Tagesson, som främst ansvarar för bolagens egna varumärken.
ENTREPRENÖRSPAR. Marcus Tagesson, vd, Babyshop, och hans fru och medgrundare Linn Tagesson, som främst ansvarar för bolagens egna varumärken.Foto:Babyshop

Det Stockholmsbaserade e-handelsbolaget Babyshop.com tar in 85 Mkr från brittiska Seligman Private Equity, samt de befintliga aktieägarna Verdane Capital, Net Departo, Real Dania och Wakaba e-commerce invest. Pengarna ska användas till fortsatt expansion.

”Vi ska investera i fortsatt tillväxt i Europa och övriga världen samt till att utveckla vår lager- och logistikverksamhet”, säger vd Marcus Tagesson.

Han grundade bolaget 2006 tillsammans med sin fru Linn Tagesson. Målet var då att bygga Nordens största e-handelsplats för barnkläder.

Vi förbereder oss för att spräcka miljardvallen.

Sedan dess har man tagit in cirka 200 Mkr i riskkapital och genomfört två förvärv. I slutet av 2014 köpte man brittiska Alex and Alexa, med barnkläder på nätet. Och i april 2015 köpte man en norsk konkurrent som också hette Babyshop.

Läs mer: Verdane Capital: ”Svårare att sälja techbolag i år”

Idag driver man sajterna Babyshop, med babykläder, barnvagnar, bilstolar med mera och Alexandalexa, som främst säljer barnkläder. Totalt har man drygt 400.000 kunder i cirka 100 länder.

Under verksamhetsåret som slutade i april 2015 omsatte koncernbolaget 188 Mkr, med en förlust på 70 Mkr.

”Vi har haft en hel del konsolideringskostnader i samband med förvärven och det är där förlusterna har uppstått. Bland annat har vi flyttat vårt lager från England till Sverige och konsoliderat kontoren så att vi har huvudkontor i Stockholm och mindre kontor i Oslo och London”, säger Marcus Tagesson.

När ska ni visa vinst?

”Vi är lönsamma på månadsbasis redan nu. Nästa verksamhetsår ska vi definitivt visa vinst.”

Varför valde ni att ha huvudkontoret i Stockholm?

”Dels för att vi bor här. Sedan finns det mycket kompetens kring e-handel i Stockholm och Sverige. Vi har vårt lager i Jönköping, som är en logistikhub med stora lager för bland annat Ikea.”

Läs mer: E-handelns nya vinstlott: Provrum på posten

Marcus Tagesson uppger att omsättningen blir närmare 600 Mkr i räkenskapsåret som slutar i april i år. Samtidigt är den årliga tillväxten hela 50 procent.

”Vi förbereder oss för att spräcka miljardvallen. Om inte nästa verksamhetsår så definitivt året efter”, säger han.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera