1515

Babyshop köper Qliros Lekmer för 90 miljoner

Qliro säljer barnsajten till Babyshop, som planerar en nyemission på 150 miljoner. Qliros aktie rusar på börsen.

Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.
Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.Foto:Press

E-handelsbolaget Qliro (NTL) planerar att sälja dotterbolaget Lekmer till Babyshop (NTL) i en affär värd 90 miljoner kronor på skuldfri basis.

Som villkor för transaktionen är att Babyshop genomför en nyemission på minst 150 miljoner kronor och affären bedöms vara slutförd senast i slutet av det andra kvartalet i år, enligt ett pressmeddelande.

”Försäljningen av Lekmer möjliggör att vi i än större utsträckning kan fokusera på våra kärnområden Marketplace, Fashion samt Financial Services. Dessutom välkomnar vi både Lekmer och Babyshop som samarbetspartners till Qliro Financial Services och CDON Marketplace framöver”, säger Qliros vd Marcus Lindqvist.

Börsen verkade välkomna affären. Efter klockan 13 på tisdagseftermiddagen hade Qliros aktie stigit med 9,1 procent 11,95 kronor. (Följ kursen här.)

Betalningen sker delvis kontant vid affärens slutförande och delvis genom att Qliro ställer ut en säljarrevers till Babyshop om upp till 45 miljoner kronor, som ska betalas i delar fram till 30 april 2018.

Qliro har ägt Lekmer sedan 2010 och dotterbolaget har sedan dess ökat omsättningen från cirka 12 miljoner till 502 miljoner kronor under 2016. Per den 31 mars 2017 värderades aktierna i Lekmer till 26,8 miljoner kronor i Qliros bokföring. Exakt resultateffekt av transaktionen kommer att fastställas när affären slutförs.

”Vårt förvärv av Lekmer visar än en gång att vår strategi, att växa aggresivt genom både förvärv och organisk tillväxt, är rätt väg att gå. Vi kommer att fortsätta stärka vår position med denna strategi och ser fram emot att vara en drivande kraft i konsolideringen av branschen”, säger Marcus Tagesson, grundare av och vd för Babyshop.

I augusti i fjol stod det klart att de avhoppade SCA-cheferna Sverker Martin-Löf och Jan Johansson samt Industrivärdens tidigare vd Anders Nyrén hade blivit delägare i Babyshop. Största ägare i bolaget är Verdane Capital (NTL).

Finwire/Di Digital

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas med investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?