1515

Babyshop förlorar i domstol – får betala konkurrentens rättegångskostnad

E-handlaren Babyshop hotas med vite på 1,5 miljoner kronor om de fortsätter med missvisade reor. Det bestämde Patent- och marknadsdomstolen efter en stämningsansökan från konkurrenten Jollyroom. Babyshop ska dessutom betala konkurrentens rättegångskostnader på 2,5 miljoner kronor.

Babyshops vd och medgrundare Marcus Tagesson.
Babyshops vd och medgrundare Marcus Tagesson.Foto:Claes-Göran Flinck.

Jollyroom skickade in sin stämningsansökan mot Babyshop i juni 2019.

Enligt Jollyroom hade konkurrenten på fyra olika sätt vilselett konsumenter. Det första fallet rör felaktig prisnedsättning, bland annat en barnvagn som presenterades med ett pris i röd färg med ett överstruket belopp i svart färg och en procentuell rabattsats. Granskningen visar dock att det överstrukna priset inte var Babyshops ordinarie pris på barnvagnen. 

Den andra invändningen är kampanjer där Babyshop annonserat om tidsbegränsade erbjudanden, trots att de lägre priserna har fortsatt även efter kampanjen. 

Jollyroom ifrågasatte även Babyshops användning av begrepp som ”rea” och ”Summer sale”, då priserna inte var lägre än normalt.

Enligt Jollyrooms stämning har småbarnsföräldrar mindre tid att tid än övriga konsumenter att göra en grundlig prisjämförelse, vilket gör att de är mer benägna att styras av pris och visuella effekter. Babyshops jurister håller inte med utan anser att genomsnittskonsumenten av barn- och babyprodukter är mer medveten, omsorgsfull och informerad än normalt.

Domstolen går på på det stora hela på Jollyrooms linje och anser att marknadsföringen i de tre fallen har varit vilseledande. Babyshop åläggs därför med förbud med hot om vite på 1,5 miljoner kronor.

Däremot avslås Jollyrooms fjärde yrkande om att Babyshop ska förbjudas att använda ordet ”outlet”. Jollyroom hade här använt sig av en marknadsundersökning där deltagarna bland annat i fritext fick besvara frågan vad ”outlet” betyder när det används i marknadsföring. Enligt domstolen kan begreppet outlet användas på flera olika sätt och kan inte anses ha en helt entydig innebörd.

I fjol omsatte Jollyroom 1,4 miljarder kronor och bolaget ägs till 51 procent av grundaren Ole Sauar samt till 49 procent av den danska mediekoncernen Egmont. Utmanaren Babyshop omsatte drygt 1,1 miljarder kronor i fjol och kontrolleras av riskkapitalbolaget Verdane, Cristina Stenbeck och medgrundarna Marcus och Lina Tagesson.

Jollyroom fälldes självt för vilseledande reklam i två fall i fjol, inom loppet av bara en månad.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?