1515
Annons

Axis-grundaren stämde Apple och vann – fick 3 dollar

Apple skickade ut en uppdatering som slöade ned äldre telefoner. Därefter drogs det igång rättsliga strider mot techjätten. En som nu fått kompensation är uppfinnaren och Axis-grundaren Martin Gren – på 3 dollar och 6 cent.

Entreprenören Martin Gren har fått en ersättning från Apple efter en rättslig strid som pågått i åratal.
Entreprenören Martin Gren har fått en ersättning från Apple efter en rättslig strid som pågått i åratal.Foto:Erlend Aas, Lars Owesson.

Apple lade ut en uppdatering som skulle få bukt med att tidigare modeller plötsligt kunde stängas av på grund av batterifel. Problemet var att den gjorde vissa äldre Iphone-mobiler slöa istället.

Händelsen uppmärksammades 2016 och döptes av konsumenter till ”batterygate” som hävdade att det var ett sätt för Apple att tvinga folk att köpa nya modeller. 

Den rättsliga striden pågick i flera år tills en överenskommelse nåddes med Apple om en utbetalning på omkring 1 miljard kronor i 34 stater i USA.

Malmöentreprenören Martin Gren har ett brinnande teknikintresse och började därför tidigt att köpa in första generationen av Apples Iphone till sig själv och andra i Sverige. Han hade också registrerat ett amerikanskt Itunes-konto innan det var möjligt som svensk. 

På plats i USA hade senare han köpt en Iphone 4S. Då han har bott två omgångar i Silicon Valley har han fortfarande kvar ett amerikanskt personnummer och bankkonto. Detta gjorde att han blev aktuell för att delta i gruppåtalan mot Apple.

”Ur Apples perspektiv är jag amerikan. Jag fick då en mejlförfrågan om jag ville vara med i en grupptalan, vilket jag då tackade ja till”, säger Martin Gren.

I veckan har han nu fått ”den välförtjänta kompensationen” utbetald, som landade på 3 dollar och 6 cent.

”Apple har inte medgett något fel, men det här är bra då det håller tillverkarna på tårna”, säger Martin Gren.

Han pekar på att ”class actions suits” eller grupptalan är ett vanligt förfarande i USA. 

”Många amerikaner får någon utbetalning per år. För fem år sedan fick jag 30 dollar av ett hyrbilsbolag efter att jag hyrt en bil i Las Vegas.”

Även i detta fall hade han deltagit i grupptalan genom att svara på en förfrågan via mejl. Hyrbilsbolaget hade debiterat kunder med en flygplatsavgift. Detta trots att det låg en bit från flygplatsen och oavsett om kunderna hade flugit. 

 


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?