1515

Axis-bröderna: "Behövs ett paradigmskifte i skolan"

Allt tyngre investerare hittar till utbildningssektorn. En doldis är bolaget Gullspång invest som med en kassa på miljarder valt ut skolan som ett fokusområde. 

Erik, Magnus och Gustaf Brandberg styr tillsammans Gullspång Invest.
Erik, Magnus och Gustaf Brandberg styr tillsammans Gullspång Invest.

Investmentbolaget Kinnevik är ett av de bolag som meddelat att edtech, digitala utbildningsverktyg, är i fokus för deras framtida investeringar.

Ett annat bolag som visserligen är mindre känt men som kommit längre är Gullspång Invest. Gullspång Invest styrs av familjen Brandberg som tidigare var storägare i kamerabolaget Axis. I och med att Axis köptes av Canon i fjol fick familjen Brandberg loss 3,4 miljarder kronor. Det har gjort att den tidigare ganska småskaliga investeringsverksamheten nu byggts ut.

”Vi har en lång placeringshorisont och har inriktat oss på branscher där vi ser stora utmaningar och stora möjligheter. Vi är alla civilingenjörer och tycker det är roligt med ny teknik”, säger Erik Brandberg som tillsammans med sina bröder Magnus och Gustaf sköter Gullspångs investeringsverksamhet. 

Gullspång har investerat i en rad olika sektorer som bitcoinbolaget KNC Miner, matkasseföretaget Mat.se och havremjölkstillverkaren Oatly. Men ett fokusområde är utbildning där Gullspång hittills investerat i tre bolag: Edqu, Schoolsoft och My Academy.

Alla människor på hela jordklotet har ett behov av att lära sig saker.

”Man brukar säga om Spotify att de har hela världen som marknad eftersom alla lyssnar på musik. Det är samma sak med utbildning, alla människor på hela jordklotet har ett behov av att lära sig saker”, säger Gustaf Brandberg. 

Läs mer: Axismiljardärer investerar i My Academy.

Bolaget Edqu som Gullspång investerat i gör digitala tester som gör att en lärare kan följa elevers utveckling kontinuerligt och se förändringar över tid. Att den typen av teknik kan förändra skolan i grunden är Erik och Gustaf Brandberg övertygade om.

”I dag segmenterar man klasser beroende på var du bor och hur gammal du är, inte efter vad eleverna kan. Med bra mätverktyg skulle man kunna ha en skola där alla började samtidigt och sen lärde sig i sin egen takt”, säger Erik Brandberg.

”Det skolsystem som vi har i dag är byggt i mitten av 1800-talet och anpassat för att tillgodose de stora industrierna med arbetskraft. Det finns ett behov av ett paradigmskifte och nu finns också möjligheten att göra det”, säger Gustaf Brandberg.

Den snabba förändringstakten i yrkeslivet kommer också få marknaden för utbildning att växa tror de.

”Det finns ett tydligt behov av livslångt lärande, att lära och lära om.  De yrken som mina döttrar kommer att ha finns kanske inte ännu”, säger Erik Brandberg.

Läs mer: Startup-bolagen som ska göra skolan bättre

Gullspång Invests investeringar har hittills varit i bolag inriktade främst på den svenska skolan. Detta trots att det inte är där de ser utbildningssektorns riktigt stora möjligheter.

”Den största potentialen finns inom områden som språk. Att lära ut engelska är en uppenbar jättemarknad. Med vi tittar på pris och risk när vi investerar och det är inte superintressant att behöva konkurrera med Google”, säger Gustaf Brandberg.

Investeringarna i den svenska edtech-sektorn är fortfarande blygsamma jämfört med andra branscher som spel eller finans.

”Jag hoppas att det ska ta fart. När det gäller lärande utanför skolan så kommer det hända, men i bolag som riktar sig mot skolan är det mer osäkert”, säger Erik Brandberg.

Läs mer: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?