1515

Axfood sväljer Middagsfrid

Axfood köper matkassebolaget Middagsfrid med en årsomsättning på 75 miljoner kronor. Köpet görs genom dotterbolaget Matse Holding, som upprättades efter köpet av Mat.se.

Mia Brunell Livfors, ordförande i dagligvarubolaget Axfoods styrelse.
Mia Brunell Livfors, ordförande i dagligvarubolaget Axfoods styrelse.Bild:Jesper Frisk

”Genom köpet stärker och breddar vi ytterligare vårt erbjudande till kund”, säger Axfoods vd Klas Balkow.

Middagsfrid, som grundades 2007, var först i världen med färdigplanerade matkassar med recept direkt hem till dörren. Bolaget har i dag ett 20-tal anställda, levererar matkassar till kunder på cirka 300 orter runt om i Sverige och har en omsättning som i fjol uppgick till cirka 75 miljoner kronor med ett resultat kring nollan. Bolaget har ett kontor, med provkök, i Stockholm.

Detta är ett perfekt komplement till Mat.se.

”Axfood har haft ett långt och bra samarbete med Middagsfrid då vi bland annat packar och leverar deras varor. Vi har samma grundsyn vad gäller god och hållbar mat och därför känns det här förvärvet rätt i vår strategi att fortsätta växa inom näthandeln”, säger Klas Balkow i ett skriftligt uttalande. 

Läs mer: Grönd ljus för Axfoods köp av Mat.se

Måns Danielsson, vd för Axfoods dotterbolag Matse Holding, beskriver Middagsfrid som ett perfekt komplement till Mat.se.

”Med förvärvet stärker vi också vår kunskap, erfarenhet och kompetens när det gäller färdiga middagslösningar”, säger han.

Han påpekar att Middagsfrid fortsätter sin verksamhet med bibehållet namn.

Läs mer: Mathem dumpar Axfood som grossist

Även grundaren Kicki Theander är nöjd. Hon ägde 100 procent av aktierna i bolaget.

”Jag startade Middagsfrid utifrån en önskan att kunna hjälpa familjer att äta bättre. Vår ambition är att alltid ligga steget före vad gäller nya rön och våra kassar ska innehålla mat som är lite bättre än när kunden handlar själv: Bättre variation, mer ekologiskt, färre halvfabrikat, mer färska varor samt alltid en stor andel grönsaker”, säger Kicki Theander.

Kicki Theander blir kvar i bolaget som ansvarig för affärsutveckling och informationsgivning. Ny vd för Middagsfrid är sedan den 29 maj Mikael Sahlsten.


Läs mer: Matkassens uppfinnare: ”Tufft att vara ensam ägare”Foto: Jesper Frisk
Middagsfrids grundare Kicki Theander. Foto: Jesper Frisk


 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?