1515

Axfood startar nätapotek – utmanar Apotea

Livsmedelsjätten Axfood ger sig in på apoteksmarknaden på nätet. Axel Johnsons investmentbolag Novax och entreprenörerna bakom Lenson står bakom. ”Vi vill kunna erbjuda våra kunder receptbelagda läkemedel”, säger Axfoods vd Klas Balkow.

Klas Balkow är vd för Axfood.
Klas Balkow är vd för Axfood.Bild:Amanda Lindgren

Det är via ett nystartat bolag med namnet Hubia som Axfood ger sin in på den heta marknaden för apotek på nätet.

Axfoods ägarandel är 28 procent och de andra delägarna är Novax, som är Axfoodägaren Axel Johnson-gruppens investmentbolag, samt entreprenörerna Kim Persson, Johan Bergenheim och Henrik Patzer.

De två förstnämnda entreprenörerna har varit inne på ett närliggande område tidigare då de var grundare av kontaktlinsbolaget Lenson, som såldes till ett brittiskt bolag för fem år sedan.

”Det är på ett väldigt tidigt stadium men vi börjar rekrytera nu och därför vill vi gå ut med det här och vara tydliga med vart vi är på väg. Det är en helt ny uppstart vilket är spännande med tanke på att vi gör det tillsammans med Novax och bra grundare. För vår del är tanken att över tid kunna erbjuda våra kunder receptbelagda läkemedel”, säger Axfoods vd Klas Balkow.

Vi äger 28 procent

Hur mycket investerar ni?

”Det är något vi håller för oss själva nu. Vi äger 28 procent och det är ingen jätteinvestering i det initiala skedet. Det är i en uppbyggnadsfas”, säger Klas Balkow som menar att det ligger i sakens natur att på sikt ge de egna kedjorna Hemköp och Willys möjlighet att sälja receptbelagda läkemedel över nätet.

Läs mer: Sverige har 14 miljardbolag inom techsektorn – här är hela listan

”Det är en marknad som växer starkt på nätet och för vår del vill vi kunna erbjuda de här produkterna.”

Totalt omsätter den svenska apoteksmarknaden omkring 40 miljarder kronor, med e-handeln som snabbast växande kanal.

Den klara marknadsledaren i Sverige är Apotea, som i våras värderades till 2,4 miljarder kronor i samband med att finansmannen Sven Hagströmers investmentbolag Creades köpte in sig i bolaget. Apotea väntar sig nå en omsättning på 1,4 miljarder kronor i år.

Läs mer: Sven Hagströmer storköper i Apotea

”Apoteksmarknaden är enorm och e-handeln har bara börjat få fäste. Med Axfoods och Novax stöd har vi förutsättningar att bygga ett riktigt bra nätapotek.”, säger Kim Persson som är vd för Hubia.

Hubia, som sannolikt inte blir namnet på nätapoteket när det lanserats, tar därmed upp kampen med Apotea som tagit en stark position i segmentet.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?