1515
Annons

Axel Johnson säljer av i utbildningsbolag – för 100 miljoner

Axel Johnson-koncernen säljer sin andel Educations Media Group, som förmedlar utbildningar på digitala plattformar, i en affär värd runt 100 miljoner kronor.

Jakob Tolleryd på Verdane samt tre av EMG:s grundare: Mattias Säker, Fredrik Söderlindh, Fredrik Högemark.
Jakob Tolleryd på Verdane samt tre av EMG:s grundare: Mattias Säker, Fredrik Söderlindh, Fredrik Högemark.Foto:Martin Kiessling, press.

Investeringsbolaget Novax, som är en del av Axel Johnson-koncernen, har sålt sin ägarandel på 28 procent i det svenska utbildningsbolaget Educations Media Group, EMG.

Köpare är riskkapitalbolaget Verdane tillsammans med tre av EMG:s grundare: Fredrik Söderlindh, Fredrik Högemark och Mattias Säker. Trion blir majoritetsägare och tar därmed tillbaka kontrollen över sitt bolag.

Parterna har valt att inte offentliggöra någon köpesumma, men enligt uppgifter till Di Digital är affären värd omkring 100 miljoner kronor.

”Vi har kamperat ihop med bolaget i nio år. När bolaget nu går in i nästa expansionsfas är det rätt läge för en ny ägare att komma in med nya idéer och energi. Vi har gjort en fin affär och är nöjda med avkastningen. Det hela är odramatiskt”, säger Joakim Skarborg, vd på säljaren Novax.

Transaktionen innebär att hela EMG bör värderas till minst 300 Mkr, enligt Di Digitals uppskattning.

EMG grundades redan 2002 och driver ett 20-tal digitala marknadsplatser inom utbildning. De mest kända varumärkena är ”Studentum.se”, ”Utbildning.se” och den internationella sajten ”Educations.com”.

Totalt är 3 000 utbildningsföretag anslutna till plattformarna, enligt EMG självt, som tillsammans har ungefär 30 miljoner besökare om året.

”Vi tycker att utbildning är ett väldigt intressant område, med tanke på att sektorn förändras i snabb takt. Jag tror att allt fler skolor kommer att marknadsföra sig i digitala kanaler framöver. Där har EMG en väldigt stark position”, säger Jakob Tolleryd, partner på Verdane.

Affärsidén består av att koppla samman utbildningsföretag med privatpersoner och andra företag som är intresserade av att hitta rätt utbildning. 

”Hälften av vår omsättning kommer från studentsegmentet, som vi hjälper att hitta rätt utbildning. Den andra delen utgörs främst av intäkter från företagssegmentet där vi hjälper yrkesverksamma att hitta rätt kompetensutveckling”, säger Fredrik Söderlindh, EMG:s vd och medgrundare.

Läs mer: EMG visar vägen till rätt utbildning

EMG tar i sin tur betalt av de aktörer som vill annonsera på plattformen. Omsättningen uppgick till 206 Mkr under 2018 och bolaget gjorde en vinst på knappt 15 Mkr.

På kundlistan finns storbolag som H&M, General Electric och Volvo – som använder EMG:s plattformar för att fortbilda sina anställda.

Under 2019 förväntas intäkterna öka med 30 procent till över 270 Mkr.

”De senaste åren har vi gjort stora investeringar i att utveckla våra tjänster och det kommer visa sig i år med en kraftigt tilltagande tillväxt”, säger Fredrik Söderlindh.

Efter affären vill EMG – som har ungefär 170 anställda – öka sin aktivitet och närvaro på de tre stora marknaderna i Frankrike, Tyskland och Storbritannien.

Finns det planer på att tillföra bolaget kapital i närtid? 

”Inte på kort sikt. Framför oss ser vi en fortsatt organisk tillväxt i både Norden och övriga Europa. Men det bör finnas ett antal intressanta uppköpsobjekt. Om det skulle bli aktuellt med en större affär finns alla möjligheter att genomföra en nyemission”, säger Jakob Tolleryd på Verdane.

Inom utbildningssektorn har Verdane tidigare investerat i mjukvarubolaget Lingit och den digitala läroplattformen Conexus. Bland innehaven i andra branscher utmärker sig Babyshop och Mathem.

Har ni redan nu formulerat en plan om att börsnotera eller sälja EMG?

”Vårt mål är att bygga en plattform som är riktigt stark inom sitt område i hela Europa, och potentiellt resten av världen. Om vi lyckas med det vet vi att EMG kommer att bli ett extremt lönsamt bolag, som säkert lockar intresse hos många köpare. Men i vår fond kan vi vara delägare i portföljbolagen i uppemot 14 år, så det är verkligen ingen brådska”, säger Jakob Tolleryd.

Läs mer: Riskkapitaljätten Verdane dubblar fonden – miljardsatsar på tillväxtbolag


Innehåll från InnencoAnnons

Här är tekniken som drastiskt minskar energiförbrukningen

Höga elpriser, överbelastat elnät och energianvändningens påverkan på klimatet är några relaterade ämnen som de flesta troligtvis blivit bekanta med den senaste tiden. Ett företag vars teknik kan rå bot på detta är Innenco. Med visionen att revolutionera bygg- och energibranschen levererar de ett energisnålt koncept som minimerar både driftkostnader och effekttoppar, samtidigt som det ökar inomhuskomforten.

Innenco grundades år 2015 och är idag ledande inom forskning och utveckling av uppvärmning, kylning och energilagring för alla slags byggnader. Deras nya koncept består av produkten Active Elements och verktyget Innenco Smart Control som tillsammans har påvisat en minskning av energianvändningen med 75 procent under kalla klimatförhållanden och 40 procent under varma klimatförhållanden. Den revolutionerande tekniken har redan beprövats av flertalet kunder och stora aktörer. Innenco har även fått internationellt erkännande av Sveriges Energibyrå, IVL Miljöinstitut, Smart City Sweden och North American realestate developers. 

Så här fungerar det

Konceptet består av ett lågtemperatursystem med Innencos egenutvecklade värmeväxlare, Active Elements, och egna styrsystem som bidrar till att fördela värme och kyla på det mest optimala sättet i en byggnad. Tekniken integreras med verktyget Smart Control, ett datorsystem med unik potential att lokalisera små temperaturskillnader från olika zoner. Värme som skapas i exempelvis ett serverrum kan således användas för att öka temperaturen i en annan del av byggnaden.

– Vanligtvis krävs en värmetillförsel på 50 grader för att bibehålla en inomhustemperatur på 22 grader. Med vår teknik som enkelt kan installeras i golv, väggar och tak krävs istället enbart 25 grader för att hålla samma temperatur. För att skapa inomhuskyla, som utgör en större energibov än uppvärmning, är vår teknik även överlägsen och kräver inte lika stor mängd vatten som andra äldre system, berättar Stephen Bruce, styrelseledamot på Innenco. 

Innenco på väg in i framtiden

Med flertalet godkända patent gör Innenco nu sig redo för börsnotering och påbörjar en kommersialisering i Sverige, Europa och Mellanöstern. De är även delaktiga i projekt i Indien och Kina. 

– Målet är att utveckla vår patentportfölj för att sedan i framtiden ta fram och sälja produkter som är anpassade för vår teknik och våra system. Vi kommer bland annat ta fram värmepumpar och solceller som är anpassade för våra lågtempererade system. Vi vill kunna bidra till att fastigheter blir mer självförsörjande inom energi, får lägre driftkostnader och ett mer balanserat inomhusklimat, säger Stephen Bruce.

Innencos framtid är ljus, med sin teknik och produkter kommer de kunna bidra till att företag världen över kan driva en betydligt mer klimatsmart verksamhet. I sin tur kommer de att kunna leda till ett mer hållbart samhälle. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Innenco och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?