1515
Annons

Axel Johnson säljer av i utbildningsbolag – för 100 miljoner

Axel Johnson-koncernen säljer sin andel Educations Media Group, som förmedlar utbildningar på digitala plattformar, i en affär värd runt 100 miljoner kronor.

Jakob Tolleryd på Verdane samt tre av EMG:s grundare: Mattias Säker, Fredrik Söderlindh, Fredrik Högemark.
Jakob Tolleryd på Verdane samt tre av EMG:s grundare: Mattias Säker, Fredrik Söderlindh, Fredrik Högemark.Foto:Martin Kiessling, press.

Investeringsbolaget Novax, som är en del av Axel Johnson-koncernen, har sålt sin ägarandel på 28 procent i det svenska utbildningsbolaget Educations Media Group, EMG.

Köpare är riskkapitalbolaget Verdane tillsammans med tre av EMG:s grundare: Fredrik Söderlindh, Fredrik Högemark och Mattias Säker. Trion blir majoritetsägare och tar därmed tillbaka kontrollen över sitt bolag.

Parterna har valt att inte offentliggöra någon köpesumma, men enligt uppgifter till Di Digital är affären värd omkring 100 miljoner kronor.

”Vi har kamperat ihop med bolaget i nio år. När bolaget nu går in i nästa expansionsfas är det rätt läge för en ny ägare att komma in med nya idéer och energi. Vi har gjort en fin affär och är nöjda med avkastningen. Det hela är odramatiskt”, säger Joakim Skarborg, vd på säljaren Novax.

Transaktionen innebär att hela EMG bör värderas till minst 300 Mkr, enligt Di Digitals uppskattning.

EMG grundades redan 2002 och driver ett 20-tal digitala marknadsplatser inom utbildning. De mest kända varumärkena är ”Studentum.se”, ”Utbildning.se” och den internationella sajten ”Educations.com”.

Totalt är 3 000 utbildningsföretag anslutna till plattformarna, enligt EMG självt, som tillsammans har ungefär 30 miljoner besökare om året.

”Vi tycker att utbildning är ett väldigt intressant område, med tanke på att sektorn förändras i snabb takt. Jag tror att allt fler skolor kommer att marknadsföra sig i digitala kanaler framöver. Där har EMG en väldigt stark position”, säger Jakob Tolleryd, partner på Verdane.

Affärsidén består av att koppla samman utbildningsföretag med privatpersoner och andra företag som är intresserade av att hitta rätt utbildning. 

”Hälften av vår omsättning kommer från studentsegmentet, som vi hjälper att hitta rätt utbildning. Den andra delen utgörs främst av intäkter från företagssegmentet där vi hjälper yrkesverksamma att hitta rätt kompetensutveckling”, säger Fredrik Söderlindh, EMG:s vd och medgrundare.

Läs mer: EMG visar vägen till rätt utbildning

EMG tar i sin tur betalt av de aktörer som vill annonsera på plattformen. Omsättningen uppgick till 206 Mkr under 2018 och bolaget gjorde en vinst på knappt 15 Mkr.

På kundlistan finns storbolag som H&M, General Electric och Volvo – som använder EMG:s plattformar för att fortbilda sina anställda.

Under 2019 förväntas intäkterna öka med 30 procent till över 270 Mkr.

”De senaste åren har vi gjort stora investeringar i att utveckla våra tjänster och det kommer visa sig i år med en kraftigt tilltagande tillväxt”, säger Fredrik Söderlindh.

Efter affären vill EMG – som har ungefär 170 anställda – öka sin aktivitet och närvaro på de tre stora marknaderna i Frankrike, Tyskland och Storbritannien.

Finns det planer på att tillföra bolaget kapital i närtid? 

”Inte på kort sikt. Framför oss ser vi en fortsatt organisk tillväxt i både Norden och övriga Europa. Men det bör finnas ett antal intressanta uppköpsobjekt. Om det skulle bli aktuellt med en större affär finns alla möjligheter att genomföra en nyemission”, säger Jakob Tolleryd på Verdane.

Inom utbildningssektorn har Verdane tidigare investerat i mjukvarubolaget Lingit och den digitala läroplattformen Conexus. Bland innehaven i andra branscher utmärker sig Babyshop och Mathem.

Har ni redan nu formulerat en plan om att börsnotera eller sälja EMG?

”Vårt mål är att bygga en plattform som är riktigt stark inom sitt område i hela Europa, och potentiellt resten av världen. Om vi lyckas med det vet vi att EMG kommer att bli ett extremt lönsamt bolag, som säkert lockar intresse hos många köpare. Men i vår fond kan vi vara delägare i portföljbolagen i uppemot 14 år, så det är verkligen ingen brådska”, säger Jakob Tolleryd.

Läs mer: Riskkapitaljätten Verdane dubblar fonden – miljardsatsar på tillväxtbolag


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?