1515

Axel Johnson-gruppen vill ta blockkedjan till fruktdisken

Blockkedjeteknik spås kunna spara miljarder för världens matleverantörer. Internationella storspelare som IBM och Walmart experimenterar med tekniken men även svenska Axel Johnson-koncernen har hoppat på tåget.

Antonia Ax:son Johnson är grundare av och ledamot i Axfoundation.
Antonia Ax:son Johnson är grundare av och ledamot i Axfoundation.Foto:Jesper Frisk

Blockkedjan är en av den senaste tidens hetaste tekniktrender och har seglat upp som en metod för att revolutionera bland annat den globala finansmarknaden. 

Det är dock inte enbart framtidsnervösa bankirer som experimenterar med tekniken utan allt fler branscher doppar nu tårna i blockkedjetekniken. 

En av de branscher där tekniken spås komma att spela en viktig roll är dagligvaruhandeln. Såväl Nestlé som den amerikanska jätten Walmart har anammat tekniken och i Sverige experimenterar Axel Johnson-koncernen med blockkedjeteknik.

Koncernens forskningsstiftelse Axfoundation befinner sig just nu i slutfasen av ett pilotprojekt för att undersöka hur tekniken kan underlätta livsmedelskontroll och spårbarhet. I projektet ingår även Kairos Future, SKL Kommentus, SLL och den Axel Johnson-ägda restauranggrossisten Martin & Servera. 

"Vi har kartlagt hur man kan dra nytta av den här tekniken inom produktion och distribution av livsmedel. Det finns en massa olika delar du kan spåra, men det vi tittat mest på är förhållanden vid produktion och själva spårbarheten under resans gång", säger Carolina Sachs, generalsekreterare på Axfoundation.

Ett område där Axfoundation ser stor potential för blockkedjeteknik är spårning av bulkvaror, till exempel för att säkerställa att mängden ekologiskt ris som är uppköpt i första led motsvarar den volym som faktiskt säljs. 

Läs mer: "Centralbanker är den ultimata kunden för blockkedjetekniken"

"Det är där det många gånger uppstår fusk. Företag lägger generellt ner otroligt mycket tid och pengar på leverantörskontroller. Med den här tekniken kan man göra den kontrollen säkrare och få en transparens där alla kan se om något har ändrats i kedjan", säger Carolina Sachs. 

Även internationella storspelare har fått upp ögonen för tekniken och IBM har tillsammans med Walmart och Pekings universitet under de senaste åren testat att spåra fläskkött med hjälp av en blockkedja. 

Utöver fläsk i Kina har IBM och Walmart även använt sig av blockkedjeteknik till att spåra mango.

"En av de viktigaste aspekterna av blockkedjan att är att den eliminerar barriärerna för att digitalisera, vad vi kallar den första milen i leveranskedjan. Den låter helt enkelt en liten tomatodlare digitalisera sin skörd och dela den med sina kunder. Tidigare har det krävts ett IT-system och IT-personal för att göra det möjligt och den kapaciteten har du inte på ett litet familjeägt jordbruk", säger Paul Chang, som leder IBM:s arbete med att utveckla nya lösningar för leverantörskedjor runt om i världen. 

Läs mer: SEB expanderar blockchain-satsning 

Blockkedjan möjliggör transaktioner med hjälp av distribuerade digitala liggare. Transaktionerna bokförs med ett unikt nummer i en obruten digital kedja som dokumenteras i ett decentraliserat nätverk. Detta skapar relativt hög transparens.

Enligt Paul Chang kan blockkedjan lagra både strukturerad- och ostrukturerad data. med strukturerad data menas siffror medan ostrukturerad avser till exempel väderinformation eller en bild, och på så vis minska antalet dispyter genom att visa var i leverantörskedjan det gått fel. 

"Bonden som skördar tomaterna kan ta en bild för att visa hur mogna tomaterna är. Så när tomaterna sedan rör sig längs leverantörskedjan och är i dåligt skick när de kommer fram till butiken kan bonden bevisa att det inte är hans fel", säger Paul Chang. 

"Att de olika aktörerna i leverantörskedjan kan se varandras aktiviteter och planera sin verksamhet bättre tror jag är en av nyckelfaktorerna till ett framgångsrikt matspårbarhetssystem", fortsätter han. 

Utöver fläsk i Kina har IBM och Walmart även använt sig av blockkedjeteknik till att spåra mango som skalats, delats och paketerats i USA och Mexiko. 

"Med den traditionella metoden tar det omkring 5-7 dagar att gå igenom alla transaktioner och spåra vilken gård en mango kommer från. Med vårt system scannar du streckkoden, trycker på en knapp och på 2,2 sekunder kan du spåra hela mangons historia till vilken gård den ursprungligen kom från", säger Paul Chang. 

Projektet med Walmart har nu expanderat till att även inkludera en konkurrerande butikskedja samt åtta leverantörer. 

Läs mer: Så kommer framtidens bostadsköp att gå till 

Nästa år spår IBM att man kommer ha ett par hundra matleverantörer anslutna till sitt nätverk. Bolaget ser även stor potential för att använda tekniken till att effektivisera global handel och driver ett pilotprojekt med transportjätten Maersk. 

Med blockkedjan behöver du kanske inte mellanhänder vilket minskar kostnaderna och ökar effektiviteten.

"Inom internationell handel finns det många avgifter kopplade till den dokumentation som krävs för att transportera en vara samt från banker och försäkringsbolag för att säkerställa betalning vid leverans", säger Paul Chang. 

"Med blockkedjan behöver du kanske inte dessa mellanhänder vilket minskar kostnaderna och ökar effektiviteten. Kan du spara ett par procent varje gång en vara transporteras kan du spara många miljarder totalt sätt", fortsätter han. 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?