1515

Avkastning på 60 procent: Så tar sparrobotarna över

Svenska sparare har fått upp ögonen för robotrådgivare. Vilka är egentligen förlorarna när robotarna tar över? I dagens avsnitt tittar vi även närmare på prisjämförelsesajten Pricerunner, som fyller kassan och bara är en i raden av stora rundor under den senaste tiden. 

Digitalpodden med Henrik Ek och Marianne Agazzi.
Digitalpodden
Digitalpodden med Henrik Ek och Marianne Agazzi.

Mars månad kan kännas trög men blev en riktig rivstart för den svenska techsektorn. Investeringarna landade på 14,1 miljarder kronor – vilket är mer än halva totalen för 2020. Vi kikar närmare på bolagen som utmärkte sig och hur april börjat.

Att fintechsektorn exploderat är ingen nyhet, men nu börjar sparutmanarna 2.0 komma upp i rätt stora volymer av förvaltat kapital. Vi talar om Betterwealth, Lysa, Fundler, Sigmastocks och Opti. Här plockar du inte fonder själv utan låter deras rådgivare välja, utifrån några variabler som du väljer. Men går de att jämföra med de traditionella bankerna och nischförvaltarna Avanza och Nordnet? Vi reder ut. 

Vi talar även om doldisbolaget Doccla som gjort succé i England under pandemin med sin distansmonitorering. Med bolagets mjukvara kan patienterna övervakas hemifrån vilken blir en vinst för alla parter enligt bolaget. Nu väntar fortsatt lansering i England och Europa, som enligt vd:n och grundaren Martin Ratz ligger efter i distansmonitorering om man jämför med USA och delar av Asien. 

Men Doccla är inte det enda svenska medtechbolaget på frammarsch. Algo DX, som utvecklat en algoritm som ska förutspå vilka intensivvårdspatienter som kommer att drabbas av blodförgiftning, tog in 13 miljoner i en andra runda.

Vi har även Qlucore, som tagit fram en ai-mjukvara som ska förenkla datahanteringen inom läkemedelsindustrin och universitetsvärlden. I förra veckan fick de in 30 miljoner kronor och siktar nu på en notering under de kommande tolv månaderna. 

Ett annat bolag Di Digital rapporterat om under veckan är Svenska Corsmed, vars plattform effektiviserar medicinska undersökningar med magnetkameror. De har just tagit in 26,4 miljoner kronor från bland andra Spotify-veteranen Andreas Ehn.

 

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

 

 

 

 

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?