1515

Avito-grundarna med när Lendify tar in 70 Mkr

I minusräntans tider vill lånetjänsten Lendify para ihop investerare med kreditvärdiga hushåll. Nu tar tjänsten in 70 Mkr från bland andra Avito-grundarna och Lundin-familjen.

Lendifys verksamhetschef Nicholas Sundén-Cullberg och IR-chefen Erika Hallbäck.
Lendifys verksamhetschef Nicholas Sundén-Cullberg och IR-chefen Erika Hallbäck.Foto:Patrik Olsson

Privatlånesajten Lendifys (NTL) besked är tydligt. Utlåning via peer-to-peer-modellen, där en teknisk plattform matchar låntagare med investerare som söker avkastning på sina pengar, är inte mer riskfyllt än ett vanligt banklån.

”Nej. Det är det inte”, säger Lendifys operativa chef och medgrundare och Nicholas Sundén-Cullberg.

Vi försöker ta storbankernas kunder.

”Inom spannet blancolån finns det allt från sms-lånebolag till storbankerna. Vi försöker ta storbankernas kunder. Risken på låntagarna vi har är i mångt och mycket den samma”, tillägger han.

Den alternativa lånemarknaden har vuxit kraftigt de senaste åren men problemet har också hopat sig.

Stockholmsnoterade Trustbuddy (NTL), som förmedlade lån mellan privatpersoner, ansökte i höstas om konkurs sedan det framkommit att bolaget hade lånat ut pengar utan sina kunders godkännande.

I USA skenar förlusterna för Lending Club, vars vd och grundare avgick i våras efter att bolaget hade upptäckt oegentligheter kring lånehanteringen.

Bättre går det för Lendify, som i juli godkändes av Finansinspektionen som betalningsinstitut. Under våren radade bolaget upp en rad namnkunniga investerare till sin senaste finansieringsrunda.

Nyligen rapporterade sajten Breakit att Lendify hade tagit in 4 miljoner kronor från Stadium-grundarna Ulf Eklöf och Bo Eklöf.

Egentligen är rundan betydligt större än så. Totalt tar Lendify in 70 miljoner kronor.

De tidigare ägarna, bland dem Resurs Bank-grundarna Hans Westin och Sten Schröder, ställer upp med 20 Mkr i form av tidigare utställda konvertibler.

Nya i ägarkretsen är Avito-grundarna Jonas Nordlander (NTL) och Filip Engelbert (NTL), Per Brilioth (NTL), Lundin-familjens nystartade fond Back In Black Capital, Lundin Petroleum-toppen Ashley Heppenstall och en rad mindre investerare.

Läs mer: Oljemiljoner till svenskt virtual reality-bolag

”Skillnaden mellan bankernas kostnad för kapital och det de får in i ränta är alldeles för stor. Det är det gapet vi försöker minimera”, säger Nicholas Sundén-Cullberg.

Transaktionen värderar det drygt två år gamla Lendify till 210 Mkr.

På företagets plattform kan i dag fler än 1 500 investerare låna ut kapital till kunder som ofta tjänar drygt 30 000 kronor i månaden och bor utanför storstäderna med barn och arbetande partner. Kunder som enligt Lendify betalar igen sina skulder.

”Vi vänder oss till kreditvärdiga låntagare som historiskt sett har väldigt låga kreditförluster”, säger Erika Hallbäck, chef för investerarrelationer på Lendify.

Lendify jämför uppgifterna i en kunds låneansökan med data från UC och gör en egen kalkyl för att se om personen i fråga skulle klara vardagen med lånekostnaderna inräknade.

Vi vänder oss till kreditvärdiga låntagare.

Snittstorleken på ett lån är i dagsläget 100 000 kronor med en ränta på 8,19 procent. Det ger långivaren en avkastning på 6,19 procent eftersom Lendify dels tar en avgift på 1 procent och dels räknar med kreditförluster på totalt 1 procent per år.

Lendify började förmedla lån i augusti 2014 och omsatte under sitt första verksamhetsår 9,2 Mkr med ett förlustresultat på 900 000 kronor.

Det nya kassatillskottet räcker till lönsamhet, uppger bolaget. Planen är att skala upp verksamheten i Sverige och lansera i Norge och Finland under 2017.

De i dag 20 anställda ska bli 35, varav 40 procent ska vara utvecklare som arbetar med att underhålla och utveckla den digitala plattformen.

Läs även: Tio heta bubblare inom fintech

Målet är att i slutet av detta år ha nått drygt 40 Mkr i nya lån per månad, vilket motsvarar omkring 400 nytagna lån. Om fem år vill bolaget ha tagit 5 procent av den nordiska lånemarknaden för kreditvärdiga kunder.

Bolaget uppskattar den lånestocken till 400 miljarder kronor.

Kreditprövningarna ska också förbättras, till exempel genom att analysera sociala medier för att verifiera saker som en låntagares anställning.

”Vår intention är att lägga på fler datakällor framöver så fort vi har tillräcklig volym i vårt system för att dra slutsatser från datan”, säger Nicholas Sundén-Cullberg.

Läs mer: Avito-grundarnas bästa entreprenörstips


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?