1515

Avito-grundarna investerar i matappen Karma

Jonas Nordlander och Filip Engelbert investerar i matappen Karma. Tidigare har det varit känt att Norrsken Foundation, grundat av Niklas Adalberth, investerat i Karma. 

Avito-grundarna Jonas Nordlander (tv) och Filip Engelbert.
Avito-grundarna Jonas Nordlander (tv) och Filip Engelbert.Bild:Joey Abrait

Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert investerar i matsvinnstjänsten Karma. Tillsammans med Norrsken Foundation, grundat av Niklas Adalberth, och flera kända svenska affärsänglar har Karma stängt sin finansieringsrunda och fokuserar nu på tillväxt i Sverige och globalt.

Avito-grundarnas investering är en del av den redan kända rundan på 7 miljoner kronor som Di Digital rapporterade om i slutet av november.

”De står för cirka 2,5 miljoner kronor av denna investering. Vi väntade med att kommunicera detta för att se hur aktiva de skulle bli. Nu visar det sig att vi får väldigt mycket stöd och hjälp från dem och vi hoppas att de ska vara aktiva även framöver”, säger Hjalmar Stålberg Nordegren, vd och medgrundare på Karma.

Läs mer: Klarna-miljardär med när Karma tar in 7 Mkr

Jonas Nordlander och Filip Engelbert har tidigare byggt den ryska Blocketkopian Avito, ett av de mest värdefulla bolagen i den svenska internethistorien. Nu jobbar duon med investeringar i flera bolag och den senaste i raden är den framgångsrika matsvinnsappen Karma.


”Det är ett starkt team som har den erfarenhet som krävs från start-ups och idén ligger helt rätt i tiden. Det är en styrka att de kommer från tech-hållet och sedan går in i food-tech, istället för tvärtom”, säger Jonas Nordlander, grundare av Avito.Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert poserar med Karmas-grundare.

Karma har sedan lanseringen den åttonde november växt snabbt. Över ett halvt ton mat har räddats genom det 80-tal restauranger och caféer i centrala Stockholm som har anslutit sig. Karma har nyligen också slutit avtal med AMF Fastigheter som äger ett stort antal fastigheter i Stockholmsregionen där restauranger och caféer ofta är hyresgäster.


”Hållbarhet är en viktig del i AMF Fastigheters dagliga arbete och Karma-appen är ett otroligt spännande initiativ för att minska matsvinnet. Vi är glada över att nu kunna inleda ett samarbete med Karma, och tror och hoppas att det kommer att finnas ett stort intresse bland restaurangerna och caféerna i våra fastigheter att ansluta sig. Fördelen är att man både kan sälja sin överskottsmat och lära känna sina kunder bättre genom tjänsten”, säger Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter.

Hittills har Karma endast funnits att ladda ned via App Store för Iphone. I dagarna lanserades Karma också i Google Play Store för Android. Samtidigt pågår uppdateringar av tjänsten både mot konsument och den del av systemet som restaurangerna och caféerna jobbar mot.


”Det är kul att vi nu kommit till den punkt där restauranger och caféer kontaktar oss och vill vara med och rädda mat. Det tar endast 15 minuter för en restaurang som kontaktar oss och går med till att ha sitt utbud ute i appen och när det är dags att lägga ut mat till försäljning tar det mindre än 30 sekunder av deras tid, allt för att minimera arbetet för dem. En enkel och snabb tjänst är en av de viktigaste faktorerna för att kunna fortsätta växa snabbt och rädda mer högkvalitativ mat i Sverige och snart internationellt”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare av Karma.

En av de senaste större kedjorna att sluta avtal med Karma är Gateau med 22 butiker i Stockholm.


”Vi lägger mycket tid och kraft på att minimera vårt dagliga svinn och vårt nya samarbete med Karma är ett ytterligare viktigt komplement till vår långsiktiga strategi att minska vår klimatpåverkan”, säger Sara Hallqvist, försäljningschef på Gateau.


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. 

– Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?