1515

Avito-grundarna investerar i matappen Karma

Jonas Nordlander och Filip Engelbert investerar i matappen Karma. Tidigare har det varit känt att Norrsken Foundation, grundat av Niklas Adalberth, investerat i Karma. 

Avito-grundarna Jonas Nordlander (tv) och Filip Engelbert.
Avito-grundarna Jonas Nordlander (tv) och Filip Engelbert.Bild:Joey Abrait

Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert investerar i matsvinnstjänsten Karma. Tillsammans med Norrsken Foundation, grundat av Niklas Adalberth, och flera kända svenska affärsänglar har Karma stängt sin finansieringsrunda och fokuserar nu på tillväxt i Sverige och globalt.

Avito-grundarnas investering är en del av den redan kända rundan på 7 miljoner kronor som Di Digital rapporterade om i slutet av november.

”De står för cirka 2,5 miljoner kronor av denna investering. Vi väntade med att kommunicera detta för att se hur aktiva de skulle bli. Nu visar det sig att vi får väldigt mycket stöd och hjälp från dem och vi hoppas att de ska vara aktiva även framöver”, säger Hjalmar Stålberg Nordegren, vd och medgrundare på Karma.

Läs mer: Klarna-miljardär med när Karma tar in 7 Mkr

Jonas Nordlander och Filip Engelbert har tidigare byggt den ryska Blocketkopian Avito, ett av de mest värdefulla bolagen i den svenska internethistorien. Nu jobbar duon med investeringar i flera bolag och den senaste i raden är den framgångsrika matsvinnsappen Karma.


”Det är ett starkt team som har den erfarenhet som krävs från start-ups och idén ligger helt rätt i tiden. Det är en styrka att de kommer från tech-hållet och sedan går in i food-tech, istället för tvärtom”, säger Jonas Nordlander, grundare av Avito.Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert poserar med Karmas-grundare.

Karma har sedan lanseringen den åttonde november växt snabbt. Över ett halvt ton mat har räddats genom det 80-tal restauranger och caféer i centrala Stockholm som har anslutit sig. Karma har nyligen också slutit avtal med AMF Fastigheter som äger ett stort antal fastigheter i Stockholmsregionen där restauranger och caféer ofta är hyresgäster.


”Hållbarhet är en viktig del i AMF Fastigheters dagliga arbete och Karma-appen är ett otroligt spännande initiativ för att minska matsvinnet. Vi är glada över att nu kunna inleda ett samarbete med Karma, och tror och hoppas att det kommer att finnas ett stort intresse bland restaurangerna och caféerna i våra fastigheter att ansluta sig. Fördelen är att man både kan sälja sin överskottsmat och lära känna sina kunder bättre genom tjänsten”, säger Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter.

Hittills har Karma endast funnits att ladda ned via App Store för Iphone. I dagarna lanserades Karma också i Google Play Store för Android. Samtidigt pågår uppdateringar av tjänsten både mot konsument och den del av systemet som restaurangerna och caféerna jobbar mot.


”Det är kul att vi nu kommit till den punkt där restauranger och caféer kontaktar oss och vill vara med och rädda mat. Det tar endast 15 minuter för en restaurang som kontaktar oss och går med till att ha sitt utbud ute i appen och när det är dags att lägga ut mat till försäljning tar det mindre än 30 sekunder av deras tid, allt för att minimera arbetet för dem. En enkel och snabb tjänst är en av de viktigaste faktorerna för att kunna fortsätta växa snabbt och rädda mer högkvalitativ mat i Sverige och snart internationellt”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare av Karma.

En av de senaste större kedjorna att sluta avtal med Karma är Gateau med 22 butiker i Stockholm.


”Vi lägger mycket tid och kraft på att minimera vårt dagliga svinn och vårt nya samarbete med Karma är ett ytterligare viktigt komplement till vår långsiktiga strategi att minska vår klimatpåverkan”, säger Sara Hallqvist, försäljningschef på Gateau.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?