1515

Avito-grundarna investerar i app som tar hand om ditt skräp

När Avito-grundaren Filip Engelbert behövde bli av med bråte blev han tipsad om Tiptapp. Nu har han, Lundin Petroleums tidigare vd och flera andra investerat 10 miljoner kronor i tjänsten.

Avitos grundare Jonas Nordlander (tv) och Filip Engelbert i Moskva.
Avitos grundare Jonas Nordlander (tv) och Filip Engelbert i Moskva.Foto:Joey Abrait

Under senhösten 2015 fick vännerna och it-entreprenörerna Anders Lövbrand, Tim Bjelkstam (NTL), David Höök och Fredric Rylander en idé om att lansera en handelstjänst som kapitaliserar på varor som människor ”vill bli av med”.

Resultatet blev appen Tiptapp (NTL).

”Primärt vill vi inte tjäna pengar på det som är dyrt eller går att prismaxa, som andra marknadsplatser som Blocket, Ebay eller Tradera gör. I stället ska vi ta tillvara på det som har ett ringa eller negativt värde. Vi tror att det alltid finns någon som ser ett värde i det du vill bli av med”, säger medgrundaren Anders Lövbrand.

Sedan starten i våras har appen laddats ner omkring 20 000 gånger. Och i dagsläget har Tiptapp ett par tusen aktiva användare. Nu har man även en rad namnkunniga delägare.

Filip Engelbert blev lyrisk över hur effektivt det var

I somras tog bolaget in 10 miljoner kronor i en första såddrunda. Bland investerarna finns Avito-grundarna Jonas Nordlander (NTL) och Filip Engelbert (NTL), liksom den tidigare Blocket-vd:n Pierre Siri (NTL) genom investmentbolaget Merro. Även Ashley Heppenstall (NTL), Lundin Petroleums tidigare vd, och tech-investeraren Per Brillioth (NTL), vd för Vostok New Ventures (NTL), medverkade i rundan.

Grupperingen är snarlik den som stod bakom sommarens investering i Lendify på totalt 70 Mkr.

Avito-grundaren Filip Engelbert fick upp ögonen för Tiptapp när han behövde göra sig av med skräp på Lidingö utanför Stockholm.

”Filip Engelbert sprang på Tiptapp på en rekommendation, och blev lyrisk över hur effektivt det var när de behövde bli av med byggskräp och hörde av sig till grundarna”, säger Jonas Nordlander.

Läs även: Avito-grundaren talar ut om dusterna med Kinnevik

I appen kan användaren välja mellan tre sätt att bli av med något: att betala för att få varan bortfraktad, att skänka bort den, eller att försöka få den såld. Varan i fråga kan vara allt från en trasig cykel till en säck med löv, menar Anders Lövbrand. Betalningen sker samtidigt via appen, där bolaget tar 10 procent av priset som sin ersättning.

De 10 miljoner kronor som bolaget sammanlagt fick in efter investeringsrundan ska därför spenderas på klassisk marknadsföring, men också förbereda en reell expansion till fler städer i Sverige och andra marknader i Europa.

”Vi tittar på marknader som ligger oss kulturellt nära. Där människor har liknande ambitioner som svenskar och vill ha ordning och reda hemma. Vår tjänst är perfekt i storstäder där folk ofta bor trångt och saknar bil.”

Han nämner bland annat Storbritannien, Schweiz, Belgien och de nordiska länderna som attraktiva alternativ.

Läs även: Avito-grundarna med när Lendify tar in 70 Mkr

Men en eventuell etablering i Ryssland – som de nya investerarna Jonas Nordlander, Filip Engelbert och Per Brilioth alla har en stark koppling till efter framgångarna med Avito – verkar ligga längre fram i tiden.

”Det skulle kunna vara intressant, men vi har inte lagt något särskilt fokus på Ryssland. Jag tror att vi i det här tidiga skedet kan för lite om landet och tycker att marknaden där är för omfattande och spretig, bland annat när det kommer till språket”, säger Anders Lövbrand.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?