1515

Automile stänger jätterunda – når miljardvärdering

Techprofilen Jens Nylanders Automile har precis stängt en finansieringsrunda på 280 miljoner kronor ledd av riskkapitalbolaget Insight Venture Partners. Efter rundan värderas bolaget enligt Jens Nylander till omkring 1 miljard kronor.

Jens Nylander, vd och grundare för Automile.
Jens Nylander, vd och grundare för Automile.Foto:Automile

Techprofilen Jens Nylander är kanske mest känd som grundaren av mp3-spelarmärket Jens of Sweden. Under de senaste åren har han dock varit fullt sysselsatt med sitt nya bolag Automile som utvecklat ett system som kopplar upp bilar mot nätet för att mäta förarens vanor och i vilket skick bilen befinner sig i en digital körjournal. 

Bolaget grundades 2014 och erbjuder så kallade fleet-management tjänster för företag med fordonsflottor. Tjänsten används till att öka produktiviteten och reducera kostnaderna för tidsspill, bränsleförbrukning och skador i trafiken. 

Sommaren 2016 tog Automile in 55 Mkr från bland annat Skype-grundaren Niklas Zennström. Nu har bolaget stängt sin klart största runda hittills på hela 280 Mkr. 

Ledande i rundan är Insight Venture Partner, med investeringar i bland annat Alibaba, Twitter och Shopify under bältet. Även de tidigare investerarna SaaStr, Point Nine Capital, Dawn Capital och Salesforce deltar. 

Läs mer: Niklas Zennström ökar i Automile som värderas till en halv miljard

"Vi hade egentligen inte tänkt göra den här rundan förens nästa år, men vi blev uppvaktade av ett antal investerare under sommaren och efter en stund bestämde vi oss för att inleda diskussioner", säger Jens Nylander till Di Digital. 

Vad gillade ni med Insight Venture?

"Det som gjorde oss smickrade var att de helt enkelt tog sig så mycket tid att förstå bolaget vilket tyder på att de bryr sig och verkligen vill hjälpa till att skala bolaget med både erfarenhet och pengar. När man tar in så här mycket pengar finns det bara en väg framåt och det är att lyckas", säger Jens Nylander. 

Enligt Jens Nylander har Automile en rullande årsomsättning på drygt 50 miljoner kronor i dag. De nya pengarna ska gå till att trycka på gasen och öka tillväxttakten ytterligare. 

Läs mer: Automile-investerare säljer – gör mer än hundra gånger pengarna

"Vi kommer öka takten inom marknadsföring, sälj och utveckling. Med de nya pengarna kommer vi inte ha som krav att vara kassaflödespositiva utan nu blir det fortsatt stora satsningar både i Europa och USA", säger han. 

Automile planerar även ett antal nya produktlanseringar under 2018 inklusive produkten Anytrack som kan användas till andra fordon än bilar. 

"Anytrack är en enhet som kan användas till exempelvis motorcyklar, båtar och trailers. Sen kommer några ytterligare funktionstillägg som vi bygger ovanpå vår plattform där vi bland annat kopplar upp de som är ute på fältet och jobbar mot kontoret. Jag vill inte säga exakt vad vi gör men vi jobbar väldigt hårt med att få bort all pappershantering på fältet”, säger Jens Nylander och poängterar att Anytrack även kan bli aktuell för konsumentmarknaden. 

Automile grundades i slutet av 2014 av Jens Nylander, Jacob Pontén och Felix Rosén. Huvudkontoret ligger i Palo Alto i USA och man har även kontor i Stockholm, Sundsvall och Oslo med planer på ytterligare två kontor nästa år. Bolaget planerar att nyanställa omkring 80 personer de närmsta tolv månaderna varav hälften i Sverige. 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?