1515
Annons

Atomico: Här är trenderna som kommer dominera Europas techsektor 2019

Riskkapitalbolaget Atomico spår fler miljardrundor, mjukvarusuccéer och mer fokus en mer jämställd europeisk techscen under 2019.

Atomicos vd och grundare Niklas Zennström och partner Sophia Bendz samt Spotifys grundare Daniel Ek.
Atomicos vd och grundare Niklas Zennström och partner Sophia Bendz samt Spotifys grundare Daniel Ek.

För fjärde året i rad släpper Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico och techkonferensen Slush en rapport som tar tempen på den europeiska techsektorn. 

En sak som framgår tydligt är att tillväxten har gått i taket under de senaste fem åren, speciellt när det gäller kapital. Enligt rapporten har investeringarna ökat från 45 miljarder kronor 2013 till årets 207 miljarder kronor i Europa. 

Enligt Nordic Tech List har drygt 10 miljarder kronor hittills i år investerats i svenska startups.

Europa har även sett fyra börsnoteringar av techbolag till ett värde av över 45 miljarder kronor vardera. Förutom Europas största VC-backade börsnotering någonsin, Spotify, handlar det om fintechbolaget Adyen, e-handelssajten Farfetch och analysbolaget Elastic. 

Förutom att Sverige kan stoltsera med Spotify delar vi även förstaplatsen med Finland när det gäller investerat kapital per antalet utvecklare i landet, drygt 420 000 kronor per utvecklare.

Läs även: Svenska pensionsfonder leder techracet i Europa 

I fjol listade riskkapitalbolaget ett antal spaningar i sin rapport, bland annat ett ökat antal ICO:er, mer fokus på tekniktunga bolag och entreprenörers möjligheter att utnyttja regelverk som en konkurrensfördel.  

Årets rapport fokuserar snarare på de utmaningar och möjliga positiva förändringar som den europeiska techsektorn skulle gynnas av. 

1. Ökade investeringar i bolag grundade av kvinnor och minoriteter 

Enligt Atomicos rapport gick 7 procent av investerat kapital i Europa till startupbolag med kvinnliga eller mixade grundarteam. I Sverige ser det någorlunda bättre ut, där mixade och kvinnliga grundarteam tillsammans tog in 12 procent av kapitalet, enligt Di Digitals senaste granskning för 2017.

Riskkapitalbolaget förutser att ett flertal europeiska riskkapitalfonder kommer att startas under 2019 för att dra nytta av denna outnyttjade potential. Bland annat lyfter rapporten fram Backing Minds som ett exempel på detta. 

Läs även: ”Klädsam självkritik av Northzones Pär-Jörgen Pärson” 

Men rapporten visar även att tillgången på kapital inte är det enda problemet. Enligt en undersökning som riskkapitalbolaget har genomfört uppger 46 procent av kvinnorna att de har utsetts för diskriminerande behandling inom techsektorn. Stick i stäv med det uppger 75 procent av alla svarande att de anser att kulturen i techcommunityt är inkluderande.

2. Techgrundarna bygger bolag på hemmaplan

Bolagsbyggarna i Europa valde till en början att flytta till USA:s västkust för att testa lyckan att bygga stora techbolag. I ett senare skede har man istället dragit sig till de europeiska städer som redan har ett starkt techcommunity, som Stockholm, Berlin och London. 

Nu spår rapporten att techgrundare till större del kommer att stanna i sina hemstäder för att bygga sitt bolag. Det beror till stor del på de lokala satsningar som sker i mindre städer. Ett exempel på det är Malmö som enligt Atomico är en av 20 regioner vars techcommunity växer snabbast i Europa.

3. Miljardrundor allt vanligare 

När Spotify tog in 4,3 miljarder kronor i en finansieringsrunda i mitten av 2015 fick det många att höja på ögonbrynen. Det är fortfarande en väldigt stor runda i europeiska mått, men även här har rundornas storlek ökat. 

Japanska Softbank har bland annat lett två investeringar med ett värde över 500 miljoner dollar, motsvarande 4,5 miljarder kronor, i bolagen Improbable och Auto1. I och med att Europa skapar fler multimiljardbolag och att riskkapitalbolagen skapar större fonder, tror Atomico att vi kommer att se fler rundor i den här storleken.

Läs även: Japansk visionär ska köpa framtiden med 900 miljarder 

4. SAAS tar fart i Europa 

Bolag som erbjuder tjänster inom SaaS, Software-as-a-Service, har hamnat på efterkälken i Europa, enligt rapporten. Men nu börjar de europeiska molntjänstbolagen komma ikapp. Atomico spår ett antal stora börsnoteringar av dessa bolag.


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?