1515

Åtal: Sålde knark för hundratals miljoner på Darknet

En man från Lund ska ha varit administratör för sajten Flugsvamp 2.0 på Darknet. Brottsligheten har dragit in 378 miljoner kronor – i bitcoin, enligt åklagaren. Nu åtalas mannen i en rekordstor knarkhärva.

En 31-årig man från Lund ska ha varit administratör för sajten Flugsvamp 2.0 på Darknet. OBS: Genrebild.
En 31-årig man från Lund ska ha varit administratör för sajten Flugsvamp 2.0 på Darknet. OBS: Genrebild.Foto:Øijord, Thomas Winje

Huvudmannen, som är 31 år gammal, åtalas bland annat för synnerligen grovt narkotikabrott, med mellan sex och tio års fängelse på straffskalan. Detta eftersom han har varit administratör för sajten Flugsvamp 2.0 mellan april 2015 och september 2018.

På marknadsplatsen har 324 313 knarkaffärer ägt rum enligt utredningen. Det har handlat om allehanda narkotika, som cannabis, hallucinogener, centralstimulantia, opiater med mera.

Brottsligheten har sammanlagt inbringat över 49 000 bitcoin, motsvarande 378 miljoner kronor, enligt åtalet.

Läs mer: Bitcoin och brotten: Så klickar kunderna hem droger på Darknet

”Det är första gången i Sverige åtal väcks mot en administratör för en narkotikahandelsplats”, säger åklagaren Annika Wennerström vid en presskonferens.

Wennerström säger vidare att en tung del av arbetet hittills har varit att följa pengarna i ärendet och att knyta kryptovalutan till det aktuella fallet.

Polisen har fått hjälp från andra länder för att nysta upp härvan och leda det till ett åtal.

”Vilka metoder vi använder för att komma åt det kan jag inte gå in på. Vi har fått hjälp av Europol till viss del. I övrigt har vi fått in information från andra länder”, säger Björn Eriksson vid polisen angående åtalet.

”Jag tror att det här påverkar narkotikahandeln i Sverige, jag tror det har en stor preventiv effekt. Förhoppningsvis kan vi lagföra en administratör nu.”

Eftersom försäljningen har skett över det krypterade mörka nätet har den skett utan kontroll på köparnas ålder.

31-åringen åtalas också för ett mindre narkotikabrott tillsammans med en jämnårig man.

Tre övriga misstänkta ska ställas till svars för bland annat grov penningtvätt. De har enligt åklagaren hjälpt till med att dölja att intäkterna från narkotikaförsäljningen kommer från brottslig verksamhet och försökt tvätta dem vita.

För huvudmannen har vinsten från marknadsplatsens totala försäljning uppgått till över 11 miljoner kronor, enligt åklagaren.

Av dem fem är endast huvudmannen fortfarande i häkte.

Läs mer: ... och Swish! Så var knarkaffären klar

( TT / Di Digital )


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?