1515
Annons

Astra Zeneca-avknoppning tar in 92 miljoner inför notering – lockar norsk redarmiljardär

Astra Zeneca-avknoppningen Ondosis individanpassar dosering av läkemedel. Nu tar bolaget in 92 miljoner kronor, bland annat från den norske redarkungen John Fredriksens investeringsbolag Aeternum – i ett steg för att närma sig en notering inom ett till två år.

Ondosis, med vd:n Martin Olovsson, har tagit fram en enhet som individanpassar medicin bland annat till patienter med adhd.
Ondosis, med vd:n Martin Olovsson, har tagit fram en enhet som individanpassar medicin bland annat till patienter med adhd.Foto:Press.

Ondosis grundades 2017 som en avknoppning från Astra Zeneca men är i dag ett fristående bolag. Bolaget har en plattform som kopplar samman medicin och teknik. 

Produkten Ondosis One är en handhållen enhet för individanpassad medicinering. Enheten fylls med små korn av läkemedlets aktiva substans där doseringen kan anpassas gång på gång. Detta är till exempel viktigt vid en upp- eller nedtrappning av ett läkemedel. Samtidigt kan den låsa medicinen för ett maximalt antal doser per dygn via en pinkod.

Användningsområden som bolaget nämner är till exempel patienter med adhd, epilepsi, Parkinsons sjukdom, kronisk smärta, immunosuppression och cancer.

”Ondosis ambition är att göra verklig skillnad inom ett flertal olika sjukdomsområden, genom bolagets unika teknik som ger möjlighet att förbättra dosering och uppföljning”, säger Staffan Ternström, Ondosis styrelseordförande, i ett uttalande.

Ondosis har sedan tidigare ett avtal med den tyska läkemedelsjätten Tiefenbacher för att kommersialisera produkten kring adhd-medicinering. Nu fördjupas samarbetet där fyra nya projekt ingår, bland annat för patienter som lider av sällsynta sjukdomar eller genomgått transplantationer.

Di rapporterade nyligen om hur den norske redarkungen John Fredriksens investeringsbolag Aeternum köpt in sig i åtta svenska noterade bolag med ett sammanlagt börsvärde om 2,4 miljarder kronor. Ett exempel är Addnode där man nu äger 3,3 procent av kapitalet.

På sikt ska 25 procent av portföljen dock bestå av onoterade bolag och nu står det klart att Ondosis är ett av dem.

”Vi tror att Ondosis har en spännande resa framför sig genom att verkligen revolutionera hur patienter tar sin medicin”, meddelar Anders Tuv, rådgivare åt Aeternum Management och blivande styrelseledamot i Ondosis.

Läs mer: ”Byggt en fin portfölj” – succé för norske redarmiljardärens stjärnförvaltare

I den nya kapitalrundan ingår även Anders Rabbe genom sitt bolag Albonja och H&M-familjens riskkapitalbolag DIG Investment, som är delägare sedan i höstas. Ondosis har sedan tidigare tagit in 100 Mkr i externt kapital och ägarlistan finns även Astra Zeneca och statliga GU Ventures, med kopplingar till Göteborgs universitet.

”Det är fantastiskt glädjande att Aeternum Capital och Albonja nu blir en del av vår spännande resa. Med dem ombord, och det fortsatta stödet från DIG, är vi väl positionerade för att växla upp för att utveckla fyra ytterligare produkter med stor potential som en del av vårt samarbete med Tiefenbacher. Den här finansieringen är också ett viktigt steg på vägen mot en börsnotering för Ondosis under de närmaste åren”, säger Ondosis vd, Martin Olovsson, i ett uttalande.

Det nya kapitalskottet ska användas till fortsatt expansion och ses som ytterligare ett steg mot börsintroduktion som beräknas ske under 2022 eller 2023. Bolaget fokuserar även på att skala upp distributionskedjan inför en ansökan till USA:s läkemedelsmyndighet FDA.

Läs mer: H&M-familjen investerar när Astra Zeneca-avknoppning tar in 30 miljoner 


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?