1515

Assa Abloy och Apple öppnar dörrar åt amerikanska studenter

Assa Abloy har ingått ett samarbete med techjätten Apple, bekräftar det svenska låsbolaget för Di Digital. Tillsammans utvecklar de ett nytt system för mobil dörrupplåsning på flera amerikanska universitet.

Apples vd Tim Cook och Assa Abloys nytillträdde vd Nico Delvaux.
Apples vd Tim Cook och Assa Abloys nytillträdde vd Nico Delvaux.Foto:Andy Kropa och Viktor Gårdsäter.

Apple har lanserat en ny funktion för Iphone i form av digital dörrupplåsning. Det så kallade NFC-chippet som finns i telefonerna kommer snart kunna öppna både husdörrar och bildörrar samt användas för att betala för bilresor. I dagsläget används chippet främst för köp via Apple Pay.

Med på ett hörn i Apples nya giv är Assa Abloy. Den svenska låsjättens amerikanska dotterbolag HID Global har nämligen ingått ett samarbete med techjätten, bekräftar kommunikationschefen Ann Holmberg för Di Digital.

Samarbetet handlar om Apples projekt att introducera smart dörrupplåsning på flera amerikanska universitet före slutet på 2018. Både studenter och personal får då tillgång till ett digitalt id-kort som både kan låsa upp dörrar och användas för att genomföra mobila betalningar på universitetsområdet.

”Du kan till exempel betala för snacks, tvätten och middagar runt campusområdet”, skriver Apple på sin hemsida.

I samband med Apples techkonferens WWDC presenterades det nya projektet om att introducera smart dörrupplåsning på flera amerikanska universitet.
I samband med Apples techkonferens WWDC presenterades det nya projektet om att introducera smart dörrupplåsning på flera amerikanska universitet.Foto:Apple.

Det digitala id-kortet ska fungera med Iphone från version 6 och senare, samt i armbandsuret Apple Watch. Medan man redan kan använda en Iphone för att öppna många smarta lås via Bluetooth – anses NFC-tekniken vara en säkrare lösning. I ett första skede är sex amerikanska högskolor involverade i projektet, däribland Duke University och University of Alabama.

Assa Abloy vill dock inte ge några fler detaljer om universitetssamarbetet i dagsläget, skriver Ann Holmberg i ett mejl.

Detta är inte första gången parterna arbetar med varandra, då HID Global sedan tidigare varit med och byggt upp Apples säkerhetssystem.

Så sent som i april annonserade Assa Abloy att de fördjupat sitt samarbete kring smarta dörrlås med ett annat amerikanskt mångmiljardföretag, e-handelsjätten Amazon.

Läs mer: Assa Abloy lyfter på fördjupat samarbete med Amazon 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?