1515

Artisten Viktor Frisk startar plattform för liveshopping

Influeraren och artisten Viktor Frisk startade nyligen bolaget Reach för att bland annat hjälpa företag med marknadsföring via influerare. Nu är byrån med och startar en ny plattform för live-shopping. 

”Det är som att shoppa med sin bästa vän på nätet samtidigt och att kolla på outfits tillsammans”, säger Viktor Frisk, grundare av Reach. 

Viktor Frisk har över 300.000 följare på Instagram och är känd som en i barnfavoritduon Samir & Viktor.
Viktor Frisk har över 300.000 följare på Instagram och är känd som en i barnfavoritduon Samir & Viktor.Foto:Henrik Montgomery/TT

Trenden med live-shopping startade i Kina – där den utgör en betydande del av e-handeln – och går ut på att företag gör interaktiva videosändningar där kunderna kan se, ställa frågor kring och köpa produkter.

Nu hoppar Viktor Frisk, som har över 300.000 följare på Instagram och är känd som en i barnfavoritduon Samir & Viktor, på trenden. Nischtidningen Ehandel bygger ett nytt mediehus för live-shopping där e-handlare, influerare och konsumenter kan mötas. Viktor Frisks sociala medier-byrå kommer bland annat att erbjuda e-handlarna på plattformen skräddarsydda kampanjer som ger live-shoppingen räckvidd i andra kanaler. 

”Allt handlar om att se sin influerare visa upp kläder, inredning eller mat helt i realtid. Det vi på Reach gör är att sätta ihop influerare med företag, så att det är rätt person som frontar deras kampanj, produkt eller butik.”

Ehandel.Live blir en kanal för e-handlare och influerare att nå ut, och där konsumenterna kan registrera sig för erbjudanden och förhandsinformation från varumärken som de är intresserade av. 

”Precis som på Bambuser eller liknande plattformar kan konsumenterna se influerare som visar upp sina favoritprylar live – som ett Zoom-möte fast live-shopping. Det här är något som är särskilt värdefullt under coronapandemin då vi inte ska gå så mycket i fysiska affärer”, säger Viktor Frisk. 

Läs även: Influencer-bolagen växer i raketfart – utan externt kapital 

Ehandel.Live rullas ut på bred front i början av 2021 och Viktor Frisk beskriver det som ”ett Netflix för live-shopping”. Samarbetet mellan Ehandel och Reach syftar till att löpande matcha rätt e-handlare med rätt influerare inom allt från hälsa, mode och mat. 

”Vi hade tidigare varit i dialog med Ehandel om att göra ett samarbete, och när det här kom upp med Ehandel.Live så ville de göra lanseringen tillsammans med Reach, i och med att vi själva är influerare och därmed vet hur sociala medier-marknadsföring fungerar och vad konsumenter vill ha, så var det en väldigt bra matchning”, säger Viktor Frisk. 

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?