1515
Annons

Artistbokningstjänstens marknad dog – nu är investerarna tillbaka: ”Vi har haft is i magen”

Gigitals grundare, som utvecklar en digital plattform för att boka artister, har jobbat på trots att besöksnäringen stängde ned. ”Vi har fokuserat på vår marknadsposition efter pandemin”, säger bolagets operativa chef Viktoryia Khromchanka, som nu får in 5 miljoner kronor från en grupp investerare.

Viktoryia Khromchanka (till vänster), som tidigare drev egen pr-byrå, har startat Gigital tillsammans med Givar Shabani (till höger), som har en bakgrund som webbutvecklare och professionell e-sportare.
Viktoryia Khromchanka (till vänster), som tidigare drev egen pr-byrå, har startat Gigital tillsammans med Givar Shabani (till höger), som har en bakgrund som webbutvecklare och professionell e-sportare.

Den digitala artistbokningstjänsten Gigital var på väg mot en omsättning på 10 miljoner kronor i fjol när pandemin tog fart. Affären dog i princip över en natt och investerarna i den kapitalrunda som då var på gång drog sig ur. 

Gigital utmanar traditionella bokningsbolag med en lösning utan mellanhänder. Kunden går in på hemsidan, söker efter artister, anger sin budget och får sedan förslag. Kunderna har främst varit från besöksnäringen och de flesta försvann när coronapandemin satte stopp för livemusik med en större publik.

”Det vi insåg i början av pandemin var att vi behövde lära oss av tidigare kriser där olika typer av utveckling har påskyndats”, säger Gigitals medgrundare och operativa chef Viktoria Kromchanka.

”Det var mörkt där ett tag, men när chocken hade lagt sig var vi snabba på att utforska andra möjligheter som till exempel livestreamade konserter”, säger hennes medgrundare och Gigitals vd Givar Shabani.

När pandemin var ett faktum använde de tiden för att utveckla tjänsten och knyta till sig fler användare. Gigital kommer förutom bokningstjänsten att erbjuda en kostnadsfri administrativ tjänst för musiker, som vill slippa pappersarbete och istället ägna sig åt musiken.

”Vår tjänst har varit mer eller mindre olaglig under pandemin, men den bygger på en framtidstro som kretsar kring upplevelser och aktiviteter som människor har behov för”, säger Givar Shabani.

Artistbokningstjänsten riktar sig främst till det grundarna kallar ”mikrogig-segmentet”, som handlar om att krogar, evenemang och hotell lockar till sig kunder genom att erbjuda ett mervärde i form av musik.

”Nu när alla har suttit hemma i ett och ett halvt år kommer trycket på aktiviteter att vara högt”, säger Viktoryia Kromchanka.

Även om alla aktörer fick stänga ned så går eventverksamheter i mindre skala snabbt att starta upp igen, menar hon.

”Vi har haft is i magen och fortsatt fokusera på produkten och vår position på marknaden efter pandemin”, säger Viktoryia Kromchanka.

Läs mer: Pandemin satte stopp för konserter – tvingade fram omstart: ”Vi har inget att förlora”

Grundarna pratar om en kommande rusch till upplevelser, men samtidigt också om att resurserna för att erbjuda aktiviteter har minskat. Besökningsnäringen har gjort sig av med folk och en del artister som förlorade sin inkomst har sadlat om.

”Branschen är i grunden trasig och artisterna har tyvärr varit väldigt utsatta under pandemin. Många jobbar utan avtal, vilket gjorde det svårt att få statligt stöd. De har fått leva på sparpengar eller tvingats att byta bransch”, säger Viktoryia Kromchanka.

Den delen av Gigitals tjänst som är riktad till artister är tänkt att professionalisera branschen, som till exempel hjälp med att upprätta just avtal.

För att fortsätta utveckla plattformen tar Gigital in en investering på strax över 5 miljoner kronor. Grundarna menar att de kunde locka till sig investerarna igen genom att plattformen nu är mer skalbar. 

Investerar gör bland andra statliga Almi Invest, Jonas Siljemark som tidigare var vd på Warner Music Nordic, investeraren Erik Segerborg med en bakgrund som strategisk chef på Hemnet och den ryska säljmarknadsplatsen Avito samt Per Victor som är operativ styrelseordförande på veterinärtjänsten Firstvet.

Även de befintliga delägarna Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet och Universum, affärsängeln Boel Rydenå Swartling, tidigare vd för Viacom Nordics, och Stings investeringsgren Propel Capital är med och lägger in pengar.

”Vi har behövt lappa ihop ekonomin i över ett år nu, men i och med att vi hade en god försäljning innan pandemin så kunde vi få stöd från staten”, säger Viktoryia Kromchanka. 

Några av de befintliga investerarna gjorde även en brygginvestering i höstas och ett par av kunderna kom tillbaka några månader in på pandemin. 

I takt med att fler är vaccinerade och att en del av restriktionerna är på väg att lösas upp har Gigital redan märkt av en förändring i bokningsläget.

”Det känns som att vi har blivit härdade och väderbitna nu. Om man har drivit ett artistbokningsbolag under pandemin så kan man göra allt”, säger Viktoryia Kromchanka.

Läs mer: Grundarduon om krisen: ”På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder”

Innehåll från BillogramAnnons

Ändrade köpbeteenden ställer nya krav på framtidens betallandskap

Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram.
Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram.

E-handeln fortsätter att öka och har, i kombination med en stark ”Köp nu, betala sen”-trend, kastat om spelplanen för det moderna betallandskapet. Allt fler köp görs mot faktura, och med det kommer nya förväntningar på en smidig och enkel betalupplevelse. Nu står många företag inför stora förändringar för att lyckas hålla jämna steg med utvecklingen.

Trenderna som dominerar på den svenska betalmarknaden 

Fakturan har funnits i olika tappningar i omkring 5000 år. Ändå har den utvecklats oändligt långsamt. Dagens fakturor ser i princip likadana ut som de som utställdes för hundra år sedan, men något håller på att hända med betallandskapet. I framtiden är det inte alls säkert att fakturan fortsatt kan se ut på samma sätt.

Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram, säger att det ställs allt högre krav på enkelhet och användarvänlighet i samband med betalningen, speciellt bland yngre konsumenter.

– De kanaler man når ut till olika kunder genom blir en allt viktigare fråga. De som är unga idag är vana vid att sköta en stor del av livet digitalt – oftast via mobilen. Den upplevelse de skulle mötas av i ett traditionellt fakturaflöde, med ett fysiskt brev som skickas till dem eller betalning via dator och internetbank, håller helt enkelt inte måttet längre. De förväntar sig mer. 

Viktigt att möta kunderna där de redan är

Utmaningen framöver, menar Suijkerbuijk, ligger i att tillhandahålla ett format för faktura och betalning som är lätt att ta till sig och som känns enkelt och naturligt för användaren. 

– Idag är vi ganska beroende av e-post och sms för vår kommunikation, men det kommer med stor sannolikhet att ändras. Vi ser redan exempel i andra delar av världen, där företag i allt högre grad använder Whatsapp och Messenger för att nå kunderna. För många tror jag att en sådan flödesbaserad kommunikation skulle passa bättre i en kund-/leverantörsrelation. Det blir enklare för kunderna att välja om de vill agera direkt eller senare, samtidigt som företagen kan kommunicera mer frekvent, utan att det innebär ett störande moment för mottagaren.

Framtidens faktura: EU-direktiv driver teknisk innovation 

”De som erbjuder mervärde kommer att stå som vinnare”

På frågan om vad som kommer att hända i landskapet kring faktura och betalning menar Jonas Suijkerbuijk att vi, åtminstone på kort sikt, kommer att se en utveckling som präglas av en stundande lågkonjunktur.  

– De som hittills inte investerat i kundlojalitet får nu bråttom att göra det, om det inte redan är för sent. Att ”göra fel” kommer att stå leverantören mycket dyrare än vad det gjort tidigare och en sund kundhantering kommer på många sätt att bli avgörande framåt. För företagen blir det därför viktigare att kunna erbjuda flexibilitet och enkelhet i alla led – och dit räknas betalningen i allra högsta grad.

På längre sikt ser Suijkerbuijk en utveckling där dagens fakturor kommer att fasas ut, till förmån för enklare och mer kundtillvända format. Han avslutar:

– Redan när vi startade Billogram sa vi: ”Om fem år finns inte pappersfakturan”. Här sitter vi nu, drygt tio år senare, och det är fortfarande rätt mycket pappersfakturor i omlopp. Utvecklingen har gått väldigt långsamt, men vi ser att den har ökat de senaste åren i takt med att fler och fler utmanare dykt upp på marknaden och den digitala mognaden ökat bland både företag och konsumenter. Därför tror jag ändå att pappersfakturan kommer att fasas ut allt mer under de kommande åren. Det som vi idag betraktar som en faktura kommer istället att abstraheras i allt högre grad, och tillgodogöras i andra, mer interaktiva gränssnitt som även inkluderar själva betalningen. De företag som ser möjligheterna i detta, och erbjuder mervärde i kundrelationens alla led, kommer att stå som vinnare i kampen om kunderna.

Läs mer om framtidens betallandskap här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Ny aktör köper ditt hus om budgivningen floppar – ”folk är oroliga”

I spåren av den skakiga bostadsmarknaden inför bostadstjänsten Movesta konjunktursäkrade bostadsaffärer med garantipris. ”Att köpa eller sälja först är ett 'moment 22' på bostadsmarknaden”, säger bolagets medgrundare och marknadschef Micha Lindqvist.

Micha Lindqvist.
Micha Lindqvist.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera