1515

Artistbokningstjänstens marknad dog – nu är investerarna tillbaka: ”Vi har haft is i magen”

Gigitals grundare, som utvecklar en digital plattform för att boka artister, har jobbat på trots att besöksnäringen stängde ned. ”Vi har fokuserat på vår marknadsposition efter pandemin”, säger bolagets operativa chef Viktoryia Khromchanka, som nu får in 5 miljoner kronor från en grupp investerare.

Viktoryia Khromchanka (till vänster), som tidigare drev egen pr-byrå, har startat Gigital tillsammans med Givar Shabani (till höger), som har en bakgrund som webbutvecklare och professionell e-sportare.
Viktoryia Khromchanka (till vänster), som tidigare drev egen pr-byrå, har startat Gigital tillsammans med Givar Shabani (till höger), som har en bakgrund som webbutvecklare och professionell e-sportare.

Den digitala artistbokningstjänsten Gigital var på väg mot en omsättning på 10 miljoner kronor i fjol när pandemin tog fart. Affären dog i princip över en natt och investerarna i den kapitalrunda som då var på gång drog sig ur. 

Gigital utmanar traditionella bokningsbolag med en lösning utan mellanhänder. Kunden går in på hemsidan, söker efter artister, anger sin budget och får sedan förslag. Kunderna har främst varit från besöksnäringen och de flesta försvann när coronapandemin satte stopp för livemusik med en större publik.

”Det vi insåg i början av pandemin var att vi behövde lära oss av tidigare kriser där olika typer av utveckling har påskyndats”, säger Gigitals medgrundare och operativa chef Viktoria Kromchanka.

”Det var mörkt där ett tag, men när chocken hade lagt sig var vi snabba på att utforska andra möjligheter som till exempel livestreamade konserter”, säger hennes medgrundare och Gigitals vd Givar Shabani.

När pandemin var ett faktum använde de tiden för att utveckla tjänsten och knyta till sig fler användare. Gigital kommer förutom bokningstjänsten att erbjuda en kostnadsfri administrativ tjänst för musiker, som vill slippa pappersarbete och istället ägna sig åt musiken.

”Vår tjänst har varit mer eller mindre olaglig under pandemin, men den bygger på en framtidstro som kretsar kring upplevelser och aktiviteter som människor har behov för”, säger Givar Shabani.

Artistbokningstjänsten riktar sig främst till det grundarna kallar ”mikrogig-segmentet”, som handlar om att krogar, evenemang och hotell lockar till sig kunder genom att erbjuda ett mervärde i form av musik.

”Nu när alla har suttit hemma i ett och ett halvt år kommer trycket på aktiviteter att vara högt”, säger Viktoryia Kromchanka.

Även om alla aktörer fick stänga ned så går eventverksamheter i mindre skala snabbt att starta upp igen, menar hon.

”Vi har haft is i magen och fortsatt fokusera på produkten och vår position på marknaden efter pandemin”, säger Viktoryia Kromchanka.

Läs mer: Pandemin satte stopp för konserter – tvingade fram omstart: ”Vi har inget att förlora”

Grundarna pratar om en kommande rusch till upplevelser, men samtidigt också om att resurserna för att erbjuda aktiviteter har minskat. Besökningsnäringen har gjort sig av med folk och en del artister som förlorade sin inkomst har sadlat om.

”Branschen är i grunden trasig och artisterna har tyvärr varit väldigt utsatta under pandemin. Många jobbar utan avtal, vilket gjorde det svårt att få statligt stöd. De har fått leva på sparpengar eller tvingats att byta bransch”, säger Viktoryia Kromchanka.

Den delen av Gigitals tjänst som är riktad till artister är tänkt att professionalisera branschen, som till exempel hjälp med att upprätta just avtal.

För att fortsätta utveckla plattformen tar Gigital in en investering på strax över 5 miljoner kronor. Grundarna menar att de kunde locka till sig investerarna igen genom att plattformen nu är mer skalbar. 

Investerar gör bland andra statliga Almi Invest, Jonas Siljemark som tidigare var vd på Warner Music Nordic, investeraren Erik Segerborg med en bakgrund som strategisk chef på Hemnet och den ryska säljmarknadsplatsen Avito samt Per Victor som är operativ styrelseordförande på veterinärtjänsten Firstvet.

Även de befintliga delägarna Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet och Universum, affärsängeln Boel Rydenå Swartling, tidigare vd för Viacom Nordics, och Stings investeringsgren Propel Capital är med och lägger in pengar.

”Vi har behövt lappa ihop ekonomin i över ett år nu, men i och med att vi hade en god försäljning innan pandemin så kunde vi få stöd från staten”, säger Viktoryia Kromchanka. 

Några av de befintliga investerarna gjorde även en brygginvestering i höstas och ett par av kunderna kom tillbaka några månader in på pandemin. 

I takt med att fler är vaccinerade och att en del av restriktionerna är på väg att lösas upp har Gigital redan märkt av en förändring i bokningsläget.

”Det känns som att vi har blivit härdade och väderbitna nu. Om man har drivit ett artistbokningsbolag under pandemin så kan man göra allt”, säger Viktoryia Kromchanka.

Läs mer: Grundarduon om krisen: ”På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder”


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?