1515

Artistbokningstjänstens marknad dog – nu är investerarna tillbaka: ”Vi har haft is i magen”

Gigitals grundare, som utvecklar en digital plattform för att boka artister, har jobbat på trots att besöksnäringen stängde ned. ”Vi har fokuserat på vår marknadsposition efter pandemin”, säger bolagets operativa chef Viktoryia Khromchanka, som nu får in 5 miljoner kronor från en grupp investerare.

Viktoryia Khromchanka (till vänster), som tidigare drev egen pr-byrå, har startat Gigital tillsammans med Givar Shabani (till höger), som har en bakgrund som webbutvecklare och professionell e-sportare.
Viktoryia Khromchanka (till vänster), som tidigare drev egen pr-byrå, har startat Gigital tillsammans med Givar Shabani (till höger), som har en bakgrund som webbutvecklare och professionell e-sportare.

Den digitala artistbokningstjänsten Gigital var på väg mot en omsättning på 10 miljoner kronor i fjol när pandemin tog fart. Affären dog i princip över en natt och investerarna i den kapitalrunda som då var på gång drog sig ur. 

Gigital utmanar traditionella bokningsbolag med en lösning utan mellanhänder. Kunden går in på hemsidan, söker efter artister, anger sin budget och får sedan förslag. Kunderna har främst varit från besöksnäringen och de flesta försvann när coronapandemin satte stopp för livemusik med en större publik.

”Det vi insåg i början av pandemin var att vi behövde lära oss av tidigare kriser där olika typer av utveckling har påskyndats”, säger Gigitals medgrundare och operativa chef Viktoria Kromchanka.

”Det var mörkt där ett tag, men när chocken hade lagt sig var vi snabba på att utforska andra möjligheter som till exempel livestreamade konserter”, säger hennes medgrundare och Gigitals vd Givar Shabani.

När pandemin var ett faktum använde de tiden för att utveckla tjänsten och knyta till sig fler användare. Gigital kommer förutom bokningstjänsten att erbjuda en kostnadsfri administrativ tjänst för musiker, som vill slippa pappersarbete och istället ägna sig åt musiken.

”Vår tjänst har varit mer eller mindre olaglig under pandemin, men den bygger på en framtidstro som kretsar kring upplevelser och aktiviteter som människor har behov för”, säger Givar Shabani.

Artistbokningstjänsten riktar sig främst till det grundarna kallar ”mikrogig-segmentet”, som handlar om att krogar, evenemang och hotell lockar till sig kunder genom att erbjuda ett mervärde i form av musik.

”Nu när alla har suttit hemma i ett och ett halvt år kommer trycket på aktiviteter att vara högt”, säger Viktoryia Kromchanka.

Även om alla aktörer fick stänga ned så går eventverksamheter i mindre skala snabbt att starta upp igen, menar hon.

”Vi har haft is i magen och fortsatt fokusera på produkten och vår position på marknaden efter pandemin”, säger Viktoryia Kromchanka.

Läs mer: Pandemin satte stopp för konserter – tvingade fram omstart: ”Vi har inget att förlora”

Grundarna pratar om en kommande rusch till upplevelser, men samtidigt också om att resurserna för att erbjuda aktiviteter har minskat. Besökningsnäringen har gjort sig av med folk och en del artister som förlorade sin inkomst har sadlat om.

”Branschen är i grunden trasig och artisterna har tyvärr varit väldigt utsatta under pandemin. Många jobbar utan avtal, vilket gjorde det svårt att få statligt stöd. De har fått leva på sparpengar eller tvingats att byta bransch”, säger Viktoryia Kromchanka.

Den delen av Gigitals tjänst som är riktad till artister är tänkt att professionalisera branschen, som till exempel hjälp med att upprätta just avtal.

För att fortsätta utveckla plattformen tar Gigital in en investering på strax över 5 miljoner kronor. Grundarna menar att de kunde locka till sig investerarna igen genom att plattformen nu är mer skalbar. 

Investerar gör bland andra statliga Almi Invest, Jonas Siljemark som tidigare var vd på Warner Music Nordic, investeraren Erik Segerborg med en bakgrund som strategisk chef på Hemnet och den ryska säljmarknadsplatsen Avito samt Per Victor som är operativ styrelseordförande på veterinärtjänsten Firstvet.

Även de befintliga delägarna Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet och Universum, affärsängeln Boel Rydenå Swartling, tidigare vd för Viacom Nordics, och Stings investeringsgren Propel Capital är med och lägger in pengar.

”Vi har behövt lappa ihop ekonomin i över ett år nu, men i och med att vi hade en god försäljning innan pandemin så kunde vi få stöd från staten”, säger Viktoryia Kromchanka. 

Några av de befintliga investerarna gjorde även en brygginvestering i höstas och ett par av kunderna kom tillbaka några månader in på pandemin. 

I takt med att fler är vaccinerade och att en del av restriktionerna är på väg att lösas upp har Gigital redan märkt av en förändring i bokningsläget.

”Det känns som att vi har blivit härdade och väderbitna nu. Om man har drivit ett artistbokningsbolag under pandemin så kan man göra allt”, säger Viktoryia Kromchanka.

Läs mer: Grundarduon om krisen: ”På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder”


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?