1515
Annons

Argt Apple kräver ”chockpris” för byggnaden i Kungsan

Teknikjätten Apple är rejält förbannade på Stockholm stad sedan majoriteten röstat nej till att låta bolaget öppna en flaggskeppsbutik i Kungsträdgården. Nu ger man ett ”chockpris” till politikerna för att köpa tillbaka byggnaden. 

Skisser på varuhuset som Apple vill bygga i Kungsträdgården.
Skisser på varuhuset som Apple vill bygga i Kungsträdgården.Foto:Apple och Foster & Partners.

Byggnaden, som Apple vill konvertera till butik, har idag hamburgerkedjan TGI Fridays som hyresgäst. Stockholm stad vill att det fortsatt skall vara en verksamhet likt restaurang eller kafé i byggnaden. 

Apple ska ha betalat 129 miljoner kronor för byggnaden. Idag önskar man få 179 miljoner kronor för den, enligt Fastighetsvärlden

Läs mer: Stockholms nya blågröna styre stoppar kritiserade Applehuset 

Teknikjätten uppges ha varit rejält förbannade på Stockholm stad sedan den grönblå majoriteten röstat nej till att låta bolaget öppna en flaggskeppsbutik.

”Ja, det stämmer. Det var absolut inga snälla ord, det var elaka sådana som jag inte vill återge”, säger Björn Ljung (L), ledamot i stadsbyggnadsnämnden, till Fastighetsvärlden.

I samband med beslutet uppgav politikerna att man skulle hjälpa Apple att hitta ett nytt läge för en flaggskeppsbutik. Men Apple vill inte vill inte öppna på annat håll.

Läs mer: Apple slåss för sin butik i Kungsträdgården: ”Vill inte öppna någon annanstans”

Enligt uppgift till Fastighetsvärlden har Apple bland annat nobbat Vasakronan, som  uppvaktat dem om lokaler i nya Sergelhuset vid Sergels torg. Stockholm stad har även föreslagit den nya delen av Gallerian som AMF Fastigheter byggt. Men projektet uppges ha hunnit för långt för att kunna specialanpassas till Apples önskemål.

Läs mer: Massiv folkstorm mot Apple-huset: ”Sliter ut och offrar Stockholms gröna hjärta” 

Di Digital / Finwire

 


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?