1515
Annons

Argt Apple kräver ”chockpris” för byggnaden i Kungsan

Teknikjätten Apple är rejält förbannade på Stockholm stad sedan majoriteten röstat nej till att låta bolaget öppna en flaggskeppsbutik i Kungsträdgården. Nu ger man ett ”chockpris” till politikerna för att köpa tillbaka byggnaden. 

Skisser på varuhuset som Apple vill bygga i Kungsträdgården.
Skisser på varuhuset som Apple vill bygga i Kungsträdgården.Foto:Apple och Foster & Partners.

Byggnaden, som Apple vill konvertera till butik, har idag hamburgerkedjan TGI Fridays som hyresgäst. Stockholm stad vill att det fortsatt skall vara en verksamhet likt restaurang eller kafé i byggnaden. 

Apple ska ha betalat 129 miljoner kronor för byggnaden. Idag önskar man få 179 miljoner kronor för den, enligt Fastighetsvärlden

Läs mer: Stockholms nya blågröna styre stoppar kritiserade Applehuset 

Teknikjätten uppges ha varit rejält förbannade på Stockholm stad sedan den grönblå majoriteten röstat nej till att låta bolaget öppna en flaggskeppsbutik.

”Ja, det stämmer. Det var absolut inga snälla ord, det var elaka sådana som jag inte vill återge”, säger Björn Ljung (L), ledamot i stadsbyggnadsnämnden, till Fastighetsvärlden.

I samband med beslutet uppgav politikerna att man skulle hjälpa Apple att hitta ett nytt läge för en flaggskeppsbutik. Men Apple vill inte vill inte öppna på annat håll.

Läs mer: Apple slåss för sin butik i Kungsträdgården: ”Vill inte öppna någon annanstans”

Enligt uppgift till Fastighetsvärlden har Apple bland annat nobbat Vasakronan, som  uppvaktat dem om lokaler i nya Sergelhuset vid Sergels torg. Stockholm stad har även föreslagit den nya delen av Gallerian som AMF Fastigheter byggt. Men projektet uppges ha hunnit för långt för att kunna specialanpassas till Apples önskemål.

Läs mer: Massiv folkstorm mot Apple-huset: ”Sliter ut och offrar Stockholms gröna hjärta” 

Di Digital / Finwire

 


Innehåll från ZimplerAnnons

Fintechföretaget Zimpler expanderar globalt: ”Nya spelregler”

Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.

– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.

Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.

– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.

Expanderar globalt

Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.

Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år. 

Fokus på värde och nytta

– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.

Läs mer här 

Mer från Zimpler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zimpler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?