1515

Årets kvinnliga grundare står för 15 procent av covid-testen i Sverige

Startupbolaget Dynamic Code står för 15 procent av testkapaciteten i Sverige för covid-19. Di Digitals läsare röstade fram bolagets grundare Anne Kihlgren till årets viktigaste kvinnliga grundare.

På torsdagskvällen korades Anne Kihlgren till Årets kvinnliga grundare på Di Digitals event Female Founders som sändes digitalt.

Hur känns det att bli framröstad till Årets viktigaste grundare av Di Digitals läsare?

”Det är så kul att få den här utmärkelsen nu! Jag har jobbat med säkra hälsotester och diagnoser i många år men det är nu det händer. Att vården digitaliseras är en naturlig och viktig utveckling och vi ser att vi fyller en viktig roll i att ge människor bättre kontroll över sin hälsa genom våra testlösningar”, säger Anne Kihlgren.

Dynamic Code är en plattform för diagnostik med hälso- och dna-tester för till exempel covid-19, glutenintolerans och klamydia, som säljs direkt till konsument och via vårdgivare. Bolaget har 40 anställda och sin bas Linköping, där man även har sitt laboratorium.

”Just nu är det hårt tryck på laboratoriet för covid-19-tester, där Dynamic Code står för närvarande för cirka 15 procent av testkapaciteten i Sverige”, säger Anne Kihlgren.

Mellan januari och september omsatte bolaget drygt 90 miljoner kronor, vilket är en markant ökning från fjolårets intäkter på 19 miljoner kronor. Den senaste kapitalrundan var i februari i år, då man tog in 47,6 miljoner kronor i en nyemission. Enligt handlingar från Bolagsverket var Gustaf Ramel, Thord Wilkne, riskkapitalbolaget Backing Minds och Erik Fällström de största investerarna i rundan. 

Vad har hänt på Dynamic Code i år?
”Med covid-19 har vi visat många människor vad vi står för och nyttan med distansvård. Vi har följt vårt vanliga koncept och utvecklat ett säkert covid-19 test, som du kan ta själv. Här har vi både utvecklat testet och skalat upp produktionen och etablerat samarbeten med stora samarbetspartners snabbt”

Historien om Dynamic Code började på 90-talet då Anne Kihlgren arbetade på Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL (numera NFC), med kriminaltekniska analyser i brottsutredningar. 

”Under mina år när jag jobbade med dna-analyser fascinerades jag över hur mycket information som går att få fram med dna-teknik”, säger hon.

Den erfarenheten tog hon med sig när hon grundade Dynamic Code 2011. I november i år lämnade hon över vd-posten till Louise Nylén, som kommer från fintechjätten Trustly.

”Jag gjorde det för att fokusera på det jag brinner mest för, vilket är strategisk affärsutveckling i bolaget”, säger Anne Kihlgren.

Ser du dig själv som en förebild?

”Om jag kan vara en förebild för andra så tycker jag det är väldigt roligt, särskilt som det är så viktigt med fler kvinnliga förebilder. Jag drivs av att ge människor bättre kontroll över sin hälsa och kunna förändra det området med hjälp av ny teknik och hoppas såklart att det kan inspirera andra”.

Läs mer: De nominerades till Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2020


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?