1515
Annons

Årets investerare: ”Blev den jag själv behövde”

Nora Bavey, partner på det nordiska riskkapitalbolaget Unconventional Ventures, har blivit framröstad till Årets viktigaste kvinnliga investerare av Di Digitals läsare. ”Lustigt nog blev jag den investeraren jag själv behövde”, säger Nora Bavey.

Nora Bavey vill vara den investerare som hon själv ville möta som entreprenör.
Nora Bavey vill vara den investerare som hon själv ville möta som entreprenör.Foto:Pax Engström Nyström

På onsdagskvällen korades Nora Bavey till Årets kvinnliga investerare på Di Digitals event Female Founders.

Hur känns det att bli framröstad till Årets viktigaste investerare av Di Digitals läsare?
”Overkligt och otroligt hedrande på samma gång! Listan med de övriga nominerade består av fantastiska kvinnor som banat vägen för andra och att bli framröstad i denna utnämning blir lite som ett kvitto på det tunga arbete jag är involverad i. Ett arbete som förhoppningsvis banar vägen för så många fler som i dag inte identifierar sig med industrin.”

Nora Bavey och hennes partner Thea Messel, som är norsk och bor i Köpenhamn, driver det nordiska riskkapitalbolaget Unconventional Ventures. Tillsammans jobbar de för att investera i underrepresenterade grupper och har hittills gjort det via två olika fondkoncept – en mikrofond med 60 investerare samt en öppen fond för allmänheten. 

Vad har du gjort i år i din roll som investerare?
”Jag tillsammans med min fantastiska kollega Thea Messel och ett community av investerare samt samarbetspartners har fortsatt bygga och stärka vårt ekosystem som vi tror behövs för att vi ska kunna ta tillvara på all den viktiga potential som finns i Norden.”

Nora Bavey nämner hur de lanserat ett koncept där fler kan investera i bolag som i dag inte har möjlighet till det av olika skäl. 

”Vi har även lanserat den första digitala acceleratorn för diversifierade grundare i Norden som bygger impact-bolag (bolag som vill göra världen bättre och samtidigt tjäna pengar, reds anm.). Vi fortsätter även arbetet med att på ett datadrivet sätt skapa insikter om de hinder som grundare i dag får möta genom vår årliga rapport om den nordiska riskkapitalvärlden. Det gör vi för att accelerera arbetet mot en jämlik och hållbar industri och samhälle – framtiden vi alla vill var en del av. I år har vi också investerat i vårt nionde bolag.”

Läs också: Minskade investeringar till kvinnliga grundare: ”Utvecklingen går bakåt”

Berätta lite om dina tidigare erfarenheter som har lett dig fram dit du är i dag?
”Jag har arbetat med varumärkes- och affärsstrategier de senaste 13 åren och sett hur branschens homogenitet och exkludering skapat utmaningar för samhället i stort. När det direkt har en påverkan på både den avkastning investerare vill se och innovationen som samhället behöver, men inte nyttjas på grund av strukturer och barriärer vi kontinuerligt bygger upp av fel anledningar.” 

”Jag bestämde mig för att starta ett techbolag själv vars misson var att accelerera inkludering och tillhörighet för diversifierade talanger som i dag lämnas utanför. Lustigt nog blev jag den investeraren jag själv behövde, men som som jag aldrig mötte. Jag får pris nu för att jag har fortsatt göra samma sak, bara genom en annan industri och här är vi nu. Otroligt att få ta detta tillfälle och tänka efter och reflektera över att de som inte trodde på mig som entreprenör nu får möta mig i dag som 'Årets viktigaste investerare 2021'. Kanske kan de reflektera över och förstå att det finns så många som förbises av fel anledningar, precis som jag gjorde.”

Nora Bavey drev tidigare bolaget Unitech, som anordnade utbildningar i blockkedjeteknik och maskininlärning, och hyrde ut konsulter i syfte öka mångfalden i techbranschen.

Som grundare och gravid med sitt tredje barn tog hon 40 möten med svenska investerare utan att få napp. Istället vände hon sig till USA där hon fick klartecken för en investering efter fyra möten. Det var då hon bestämde sig för att själv försöka påverka branschen inifrån.

Hur ser du på techbranschen när det kommer till mångfald och inkludering?
”Jag är hoppfull, men vi behöver inse att den är alldeles för dålig. Det tar för lång tid för bolag att komma till insikt och när de väl gör det så ser de inte hur viktigt och katalytisk den är för bolagets helhet. Hur vi går miste om viktiga lösningar på grund av en dålig bredd av representation vid alla nivåer. Vi investerare har en otroligt viktigt del i att driva detta. Vi måste förändra i bolagets dna och inte bara se det som en hr-fråga. Hr är bara ett verktyg som stärker arbetet med mångfald och inkludering och tyvärr används det som plåster.”

Ser du dig själv som en förebild?
”Mina förebilder har gjort så stora saker så spontant nej, då jag anser mig inte vara vara klar eller uppnått något av det som jag vill än. Men jag tror nog i dag, när jag reflekterar över livet i stort, att jag blivit den förebilden jag själv saknade för mig själv och kanske på samma gång för andra. Och är det något i min resa som kan inspirera, så hoppas jag att det är för min tro på och arbete för ett mer jämlikt samhälle – att jag inte tagit NEJ utan stått på mig och fortsatt arbetet och lyckats förena mig med fler som arbetar för samma saker.”

Här är de nominerade till: Årets viktigaste kvinnliga investerare

Läs mer: Hon blir årets grundare för diabetespulver

Innehåll från BillogramAnnons

Ändrade köpbeteenden ställer nya krav på framtidens betallandskap

Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram.
Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram.

E-handeln fortsätter att öka och har, i kombination med en stark ”Köp nu, betala sen”-trend, kastat om spelplanen för det moderna betallandskapet. Allt fler köp görs mot faktura, och med det kommer nya förväntningar på en smidig och enkel betalupplevelse. Nu står många företag inför stora förändringar för att lyckas hålla jämna steg med utvecklingen.

Trenderna som dominerar på den svenska betalmarknaden 

Fakturan har funnits i olika tappningar i omkring 5000 år. Ändå har den utvecklats oändligt långsamt. Dagens fakturor ser i princip likadana ut som de som utställdes för hundra år sedan, men något håller på att hända med betallandskapet. I framtiden är det inte alls säkert att fakturan fortsatt kan se ut på samma sätt.

Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram, säger att det ställs allt högre krav på enkelhet och användarvänlighet i samband med betalningen, speciellt bland yngre konsumenter.

– De kanaler man når ut till olika kunder genom blir en allt viktigare fråga. De som är unga idag är vana vid att sköta en stor del av livet digitalt – oftast via mobilen. Den upplevelse de skulle mötas av i ett traditionellt fakturaflöde, med ett fysiskt brev som skickas till dem eller betalning via dator och internetbank, håller helt enkelt inte måttet längre. De förväntar sig mer. 

Viktigt att möta kunderna där de redan är

Utmaningen framöver, menar Suijkerbuijk, ligger i att tillhandahålla ett format för faktura och betalning som är lätt att ta till sig och som känns enkelt och naturligt för användaren. 

– Idag är vi ganska beroende av e-post och sms för vår kommunikation, men det kommer med stor sannolikhet att ändras. Vi ser redan exempel i andra delar av världen, där företag i allt högre grad använder Whatsapp och Messenger för att nå kunderna. För många tror jag att en sådan flödesbaserad kommunikation skulle passa bättre i en kund-/leverantörsrelation. Det blir enklare för kunderna att välja om de vill agera direkt eller senare, samtidigt som företagen kan kommunicera mer frekvent, utan att det innebär ett störande moment för mottagaren.

Framtidens faktura: EU-direktiv driver teknisk innovation 

”De som erbjuder mervärde kommer att stå som vinnare”

På frågan om vad som kommer att hända i landskapet kring faktura och betalning menar Jonas Suijkerbuijk att vi, åtminstone på kort sikt, kommer att se en utveckling som präglas av en stundande lågkonjunktur.  

– De som hittills inte investerat i kundlojalitet får nu bråttom att göra det, om det inte redan är för sent. Att ”göra fel” kommer att stå leverantören mycket dyrare än vad det gjort tidigare och en sund kundhantering kommer på många sätt att bli avgörande framåt. För företagen blir det därför viktigare att kunna erbjuda flexibilitet och enkelhet i alla led – och dit räknas betalningen i allra högsta grad.

På längre sikt ser Suijkerbuijk en utveckling där dagens fakturor kommer att fasas ut, till förmån för enklare och mer kundtillvända format. Han avslutar:

– Redan när vi startade Billogram sa vi: ”Om fem år finns inte pappersfakturan”. Här sitter vi nu, drygt tio år senare, och det är fortfarande rätt mycket pappersfakturor i omlopp. Utvecklingen har gått väldigt långsamt, men vi ser att den har ökat de senaste åren i takt med att fler och fler utmanare dykt upp på marknaden och den digitala mognaden ökat bland både företag och konsumenter. Därför tror jag ändå att pappersfakturan kommer att fasas ut allt mer under de kommande åren. Det som vi idag betraktar som en faktura kommer istället att abstraheras i allt högre grad, och tillgodogöras i andra, mer interaktiva gränssnitt som även inkluderar själva betalningen. De företag som ser möjligheterna i detta, och erbjuder mervärde i kundrelationens alla led, kommer att stå som vinnare i kampen om kunderna.

Läs mer om framtidens betallandskap här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Ny aktör köper ditt hus om budgivningen floppar – ”folk är oroliga”

I spåren av den skakiga bostadsmarknaden inför bostadstjänsten Movesta konjunktursäkrade bostadsaffärer med garantipris. ”Att köpa eller sälja först är ett 'moment 22' på bostadsmarknaden”, säger bolagets medgrundare och marknadschef Micha Lindqvist.

Micha Lindqvist.
Micha Lindqvist.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera