1515

Arbetarna jobbar för mycket: Zound fortsätter tillverkningen i Kinafabriker

Zound Industries fortsätter anlita fabriker i Kina trots att bolagets egna undersökningar visar att arbetarna jobbar för mycket.

Pernilla Ekman, vd Zound Industries.
Pernilla Ekman, vd Zound Industries.Foto:Foto: Evelina Carborn

Hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries, som står bakom produkter från Marshall och Urbanears, anlitar fabriker i Kina där arbetarna jobbar upp till 60 timmar i veckan.

”Vi hittar enstaka fall, då och då uppstår det här. Vi accepterar inte det och meddelar leverantören om det. Sedan följer vi upp med fabriken gällande korrigerande åtgärder och nya revisioner för att kontrollera åtgärderna”, säger Nils Norén som är produktutvecklingschef på Zound Industries.

Bolaget har, med hjälp av utomstående revisorer, genomfört flera kontroller av fabrikerna i Kina.

Enligt bolagets hållbarhetsrapport har man under 2017 sett risker med just övertid och arbetsmiljö i de nuvarande fabrikerna i Kina som tillverkar företagets produkter. 

I Kina är det tillåtet med maximalt 36 timmars övertid per månad, som motsvarar 9 timmars övertid per arbetsvecka. Det gör situationen i Zounds fabriker problematisk i och med att man ser fall där arbetarna jobbar 20 övertidstimmar per vecka.

Enligt Zound strider övertiden som arbetarna jobbar även mot bolagets egna riktlinjer, men trots att problemen upptäcktes redan under förra året väljer bolaget att fortsätta tillverkningen tillsammans med fabrikerna.

 ”Vi jobbar på att förbättra situationen. Vi tror att vi gör större nytta genom att jobba vidare med befintliga leverantörer, ger vi oss av därifrån tror vi inte att arbetsförhållandena förbättras för arbetarna”, säger Nils Norén.

Läs även: Från Shenzhen öppnar han dörren till Asien för svenska bolag

Uppgiften om att arbetarna jobbar för mycket bekräftas också av bolagets hållbarhetschef Anna Forsgren. Men enligt henne rör det sig inte om några enstaka fall.

”Det handlar om upp till 10-20 timmar extra i veckan. Generellt kan man säga att en ganska stor andel jobbar något mer än vad de ska. Det är ett återkommande problem”, säger hon.

Enligt produktutvecklingschefen Nils Norén ska Zound även tidigare än 2017 ha haft problem med övertid i en del av sina fabriker. Hur lång tid tillbaka det gäller vill bolaget inte berätta, men problemen ska vara åtgärdade i de fallen, uppger han.

Zound Industries grundades 2008 och har vuxit fort. Under förra året steg omsättningen med 35 procent till hela 1,4 miljarder kronor. Året innebar nytt rekord när vinsten fyrfaldigades till 61 miljoner kronor. Enligt uppgifter värderas Zound Industries till mellan 1,5 och 2 miljarder kronor och bolaget har runt 200 medarbetare.

”Vi tror på fortsatt lönsam tillväxt under 2018”, sa bolagets vd Pernilla Ekman i en kommentar till Di Digital efter rekordåret.

Läs mer: Vinstrekord för Sveriges lurigaste börskandidat  

Men framgångarna med försäljningen av högtalare och hörlurar som tillverkas i Kina och säljs på nästan 120 marknader har alltså en baksida. 

Förutom att människor arbetar för mycket övertid ska det även finnas brister i arbetsmiljön på fabrikerna. Det handlar om buller och ergonomin som inte håller måttet.

”Man kan sammanfatta det som att det gäller omsorgen för arbetarnas situation”, säger Anna Forsgren.

Enligt Anna Forsgren, som tillträdde som hållbarhetschef under förra året, ska det ha varit när telekomjätten Telia investerade i bolaget 2014 som Zound började ta tag i hållbarhetsfrågan.

”Telia har varit en av flera kravställare både som kund och delägare. De har ställt krav och hjälpt oss att starta resan genom att förbättra hållbarheten i produktionen”, säger hon och fortsätter:

”När vi var små var det svårt att gå till de stora etablerade fabrikerna som generellt har bättre förhållanden i sina fabriker. Det kan man inte när man är en liten tillverkare, de lyssnar inte på en.”

Anna Forsgren vill inte kommentera vad arbetarna i Kina tjänar i lön, men enligt hållbarhetschefen ska avtalen följa de lokala lagarna.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?